YouTube: 100 mio. timers video streames dagligt til TV-skrme

06 Nov 2017 | Rasmus Larsen |

YouTube streames i stigende grad p husets strste skrm, der nu str for 10% af aktiviteten mlt i minutter. Selskabet investerer sidelbende i indholdsproduktioner i tv-format.

YouTube p den store skrm

YouTube startede sit liv i PC-browseren og er sidenhen vokset eksplosivt i takt med, at folk har fet en internet-opkoblet skrm i lommen. I perioden har branchen bl.a. talt om mobilenheder som fremtidens TV en id der giver associationer 90ernes id om PCen som husets mediecenter.

Giver man seeren valget, viser det sig imidlertid, at vedkommende stadig ofte foretrkker tv-skrmen selv nr det handler om YouTubes formater.

YouTube continues to see phenomenal growth.
Der streames dagligt 100 mio. timers video fra YouTube p tv-skrme (inklusiv tv-bokse og konsoller). Det er en stigning p 70% ift. sidste r, bekrftede Google ved fremlggelse af sit kvartalsregnskab. YouTube fortalte tidligere p ret, at de har rundet en milepl p 1 mia. timers video dagligt p tvrs af alle enheder, hvilket betyder, at tv-skrme udgr ca. 10%.

- YouTube continues to see phenomenal growth, sagde Sundar Pichai, Google CEO ved seneste regnskabsfremlggelse.

Til sammenligning streamer kunder hos Netflix over 125 mio. timers video dagligt (per juni 2017). Tallet dkker over alle enheder, som opkobler til Netflix.

Google har gjort sit for, at seere fr en god YouTube-oplevelse p tv-skrmen med bl.a. apps til mange populre tv-platforme og billedkvalitet i op til 4K HDR og endda 8K via PCen. Selskabet har i udvalgte regioner lanceret YouTube Kids og lancerede for nylig YouTube TV, som er en tv-tjeneste med tv-kanaler, der streames via internettet. YouTube TV indgr ikke i tallene ovenfor.


YouTube i 4K


Nste skridt er originalt indhold

YouTube har allerede samarbejdet med nogle af de mest profilerede udgivere p platformen om at skabe videoproduktioner i mere klassiske formater.

Nste skridt bliver indhold produceret i samarbejde med produktionsselskaber. YouTube bekrftede senest, at de har kbt rettighederne til sci-fi serien Origin, som skal produceres af Left Bank Pictures, der bl.a. str bag The Crown p Netflix. Den fr premiere p abonnementstjenesten YouTube Red, som endnu ikke er lanceret i Danmark.

Det er produktioner skabt til hjemmets strste skrm, selvom indholdet naturligvis ogs kan streames p alle andre platforme. Med strategien og en pengepose i hnden byder YouTube nu p nogle af de samme produktioner, som bl.a. Amazon, Netflix og HBO byder p.

Over de seneste 5 r har bl.a. Amazon, Apple, Facebook, Google og Netflix ssat produktion af originalt indhold. Tilsammen spenderer de over 100 mia. kroner rligt.

Internettet og streamingteknologi har sat tv-signalet fri og i disse r forbindes tv-skrme i stigende omfang til internettet, enten via indbyggede apps eller lsninger ssom Apple TV og Chromecast. YouTube har sigtet rettet mod tv-skrmen for det str klart, at potentialet er stort.



Flere nyheder

The Last Jedi

'The Last Jedi' bliver Disneys frste UHD Blu-ray i Dolby Vision

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Blade Runner Disc

Hollywood vil hellere slge dig film online end p UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |
YouSee Bland Selv

YouSee: Sport og streaming hitter i nyt "Bland Selv" koncept

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
OnePlace

Canal Digital lancerer 4K 'OnePlace' boks bygget p Android TV

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic HTB250

Panasonic tilfjer 2 kompakte soundbarer til programmet

19 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
LaLiga

LaLiga lancerer egen streamingtjeneste til august

19 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF8 OLED

Oversigt: Sony 2018 TV

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Filmstriben

Filmstriben har fet Airplay - app til Apple TV ikke glemt

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |