Stranger Things vidner om at Netflix' globale ekspansion er undervejs

27 Oct 2017 | Rasmus Larsen |

Det var ikke meningen, at Stranger Things skulle have vret en Netflix mest profilerede tv-serier, men frste sson fandt et publikum og blev en succes verden over. Du kan fra i dag se anden sson, der ssttes af en af Netflix tungeste markedsfringskampagner hidtil.

You may now enter

House of Cards, der var blandt selskabets frste produktioner, blev mlt og vejet. Det var planen, at tv-serien skulle blive en succes og definere Netflix satsning p eget indhold. Siden da har giganten lagt markedsfringsmuskler bag andre produktioner ssom The Get Down uden succes.

Netflix data-drevne formel kan ikke forklare alt og kan ikke altid forudsige, hvad seerne kommer til at elske. Det er Stanger Things, der er skabt af The Duffer Brothers og som henter inspiration i 80ernes stilarter, et eksempel p. Frste sson blev en langt strre succes end Netflix havde forventet.

I dag fredag klokken 9.00 fik anden sson af tv-serien s premiere. Den kan nydes i 4K-oplsning og High Dynamic Range, herunder Dolby Vision.

- You may now enter The Upside Down. Stranger Things 2 is now streaming, ld det klokken 9.00 fra Netflix.

Stranger Things og visse andre Netflix-produktioner er eksempler p, hvordan tv-markedet er p vej ind i en ny, global fase, der ndrer strukturen p tvrs af brancher lige fra tv-stationer til Hollywood.


Stranger Things 2


En global tv-udbyder

Der findes mange gode argumenter for, at HBOs Game of Thrones er en strre succes, men den frigives et afsnit af gangen og p restriktiv vis i udvalgte lande. Det er ikke et globalt fnomen. Netflix frigiver fulde ssoner af tv-serier og film p samme tidspunkt i hele verden. Det har frt til bl.a. binge-watching, hvor millioner af seere verden over sidder klinet til skrmen i timevis.

Frste sson blev sgar set p Antarktis.
Netflix globale ekspansion er undervejs. Det str efterhnden soleklart. P bare en mned blev frste sson af Stranger Things set i samtlige af de over 190 territorier, som selskabet opererer i. Frste sson blev sgar set p Antarktis.

Netflix ved, at store hits trkker kunder i butikken. Selskabet har 109 millioner betalende abonnenter, men hvor mange st jne, der rent faktisk ser med, kan kun selskabet give et estimat p og de hverken taler eller deler ud af seertal. Vejen til endnu flere globale seere er brolagt. Der er trods alt milliarder af mennesker, som hver dag ser video i en eller anden form og p en eller anden type skrm. Streaming-teknologi kan n dem alle.

Ls ogs: Nyt p Netflix i oktober og november

Indholdspotentialet er ogs langt strre, hvorfor Netflix har ssat en opsigtsvkkende satsning p film. Kritiske rster mener, at Netflix ikke fr succes med Hollywood-film og ikke br omg biograferne, men selskabet er klar til at tage chancen. Der er 80 film p plakaten nste r og der skal investeres ikke mindre end 50 mia. kroner i indhold alene i 2018.

Netflix har ikke alle pengene p bankbogen, s de skal ud og lne. De tog s sent som i denne mned et ln p 1,6 mia. US dollars. Aftager vksten, str Netflix med en stor gldspost, men selskabet demonstrerer igen og igen, at nyt indhold trkker kunder i butikken - en tv-serie som Stranger Things mske endda millioner af nye kunder.

Sammen med Stranger Things 2 har Netflix skabt et aftershow (Beyond Stranger Things), hvor hele universet debatteres. Det kan ses sammen med 2. sson fra i dag.





Flere nyheder

The Last Jedi

'The Last Jedi' bliver Disneys frste UHD Blu-ray i Dolby Vision

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Blade Runner Disc

Hollywood vil hellere slge dig film online end p UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |
YouSee Bland Selv

YouSee: Sport og streaming hitter i nyt "Bland Selv" koncept

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
OnePlace

Canal Digital lancerer 4K 'OnePlace' boks bygget p Android TV

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic HTB250

Panasonic tilfjer 2 kompakte soundbarer til programmet

19 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
LaLiga

LaLiga lancerer egen streamingtjeneste til august

19 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Sony AF8 OLED

Oversigt: Sony 2018 TV

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Filmstriben

Filmstriben har fet Airplay - app til Apple TV ikke glemt

16 Feb 2018 | Rasmus Larsen |