Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonBranchetal for 2017: Danskerne køber færre, men større og dyrere TV - FlatpanelsDK

Branchetal for 2017: Danskerne køber færre, men større og dyrere TV

07 Sep 2017 | Rasmus Larsen |

Der købes færre tv-skærme end sidste år, men til gengæld køber danskerne i stigende grad større og dyrere skærme. Ultra HD udgør nu over halvdelen af markedet og OLED har bidt sig fast i toppen.

Nedgang for TV under 40”

Salget af tv-skærme i Danmark har igennem flere år været stabilt. Sidste år blev det holdt oppe af bl.a. YouSees lukning af det analoge signal. I år ligger styksalget dog ca. 35% lavere end niveauet sidste år – eller 26% målt i omsætning.

Nedgangen i salget ”er primært sket inden for de mindre skærmstørrelser, dvs. under 40 tommer”, viser branchetal fra GfK, som blev præsenteret på IFA-messen. Disse små skærme udgør cirka 30% af markedet.

Branchen oplever derimod stigende efterspørgsel på store t-vskærme med seneste teknologi såsom 4K Ultra HD-opløsning og OLED-skærmteknologi.

- ”I årets syv første måneder udgjorde 4K-skærme 56 pct. af det hjemlige salg målt i styk. Det er en fremgang på 22 procentpoint i forhold til 2016 og tre gange andelen i 2015. Målt i kroner og øre fylder 4K-skærmene endnu mere, idet de udgør ikke mindre end 78 pct. af det samlede marked for fladskærme herhjemme,” lyder det.


LG 2017 OLED


OLED-segment vokser

LCD udgør stadig 98% af tv-salget i Danmark, men OLED-segmentet æder sig ind fra toppen. Salget af OLED-tv ligger foreløbigt 200% over niveauet fra 2016 på trods af de stadig relativt høje priser. Det er LG, som er ledende indenfor OLED.

- ”OLED-skærmene har i dag en markedsandel på ca. syv pct. af omsætningen herhjemme, men vi forventer, at vi når op på omkring ti pct. i fjerde kvartal i år. LGs primære marked er premium-segmentet; det er det eneste segment, der i øjeblikket vokser på det nordiske marked,” siger Erik Åhsgren, LGs nordiske markedschef.

Fordelingen imellem tommeformater, blev ikke oplyst ikke i denne omgang, men FlatpanelsDK har ved tidligere lejlighed fået oplyst, at 65 tommer segmentet er begyndt at røre på sig. GfK-tallene peger da også på, at 55” og derover nu står for knap 30% af markedet målt i antal og over halvdelen af markedet målt i omsætning.

Branchen peger på, at Black Friday d. 24. november muligvis kan rykke på totalsalget for 2017, så det kommer til at ligge tættere på 2016.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |