Branchetal for 2017: Danskerne køber færre, men større og dyrere TV - FlatpanelsDK

Branchetal for 2017: Danskerne køber færre, men større og dyrere TV

07 Sep 2017 | Rasmus Larsen |

Der købes færre tv-skærme end sidste år, men til gengæld køber danskerne i stigende grad større og dyrere skærme. Ultra HD udgør nu over halvdelen af markedet og OLED har bidt sig fast i toppen.

Nedgang for TV under 40”

Salget af tv-skærme i Danmark har igennem flere år været stabilt. Sidste år blev det holdt oppe af bl.a. YouSees lukning af det analoge signal. I år ligger styksalget dog ca. 35% lavere end niveauet sidste år – eller 26% målt i omsætning.

Nedgangen i salget ”er primært sket inden for de mindre skærmstørrelser, dvs. under 40 tommer”, viser branchetal fra GfK, som blev præsenteret på IFA-messen. Disse små skærme udgør cirka 30% af markedet.

Branchen oplever derimod stigende efterspørgsel på store t-vskærme med seneste teknologi såsom 4K Ultra HD-opløsning og OLED-skærmteknologi.

- ”I årets syv første måneder udgjorde 4K-skærme 56 pct. af det hjemlige salg målt i styk. Det er en fremgang på 22 procentpoint i forhold til 2016 og tre gange andelen i 2015. Målt i kroner og øre fylder 4K-skærmene endnu mere, idet de udgør ikke mindre end 78 pct. af det samlede marked for fladskærme herhjemme,” lyder det.


LG 2017 OLED


OLED-segment vokser

LCD udgør stadig 98% af tv-salget i Danmark, men OLED-segmentet æder sig ind fra toppen. Salget af OLED-tv ligger foreløbigt 200% over niveauet fra 2016 på trods af de stadig relativt høje priser. Det er LG, som er ledende indenfor OLED.

- ”OLED-skærmene har i dag en markedsandel på ca. syv pct. af omsætningen herhjemme, men vi forventer, at vi når op på omkring ti pct. i fjerde kvartal i år. LGs primære marked er premium-segmentet; det er det eneste segment, der i øjeblikket vokser på det nordiske marked,” siger Erik Åhsgren, LGs nordiske markedschef.

Fordelingen imellem tommeformater, blev ikke oplyst ikke i denne omgang, men FlatpanelsDK har ved tidligere lejlighed fået oplyst, at 65 tommer segmentet er begyndt at røre på sig. GfK-tallene peger da også på, at 55” og derover nu står for knap 30% af markedet målt i antal og over halvdelen af markedet målt i omsætning.

Branchen peger på, at Black Friday d. 24. november muligvis kan rykke på totalsalget for 2017, så det kommer til at ligge tættere på 2016.



Del på:


Flere nyheder

Viasat

Viasat hæver prisen med op til 24 kr/md. fra januar 2018

23 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
TV til spilkonsollen

Guide: De bedste tv-skærme til spilkonsollen

22 Nov 2017 | Flatpanels |
MPEG2

Waoo udfaser MPEG2 men holder fast i analogt tv

21 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Nolan 4K HDR

7 film af Christopher Nolan udkommer på UHD Blu-ray i december

20 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Black Friday 2017

Black Friday 2017: Bedste tilbud

20 Nov 2017 | Flatpanels |
Polk Audio

Polk Audio melder sin ankomst i Skandinavien

20 Nov 2017 | Rasmus Larsen |
Black Friday 2017

Hvad vi holder særligt øje med på Black Friday 2017

17 Nov 2017 | Flatpanels |
Vimeo

Vimeo streamer nu i HDR og 8K-opløsning

17 Nov 2017 | Rasmus Larsen |