YouSee tabte tusindvis af tv-kunder i kvartal med nytårsnedbrud

05 May 2017 | Rasmus Larsen |

Hvor stor en andel af kundetabet, der skyldes det katastrofale nedbrud nytårsaften, kommenterer selskabet ikke på. Ikke desto mindre vinkede 22.000 husstande farvel til tv-pakken fra YouSee i årets 3 første måneder. Flere nedgraderer til grundpakke og tv-boksen sælger ikke nok.

Næststørste fald i tv-basen

Kun i 1. kvartal 2015 har YouSee tabt flere tv-kunder. Selskabet tabte i årets tre første måneder 22.000 tv-kunder og varsler allerede nu, at en stor antenneforening på ca. 9000 klipper tv-leverancen fra 2. kvartal 2017.

Tabet kommer i et kvartal, hvor tv-signalet nytårsaften forsvandt hos YouSee-kunder landet over.

YouSee leverer tv-signal til 1.357.000 danske husstande. Vi skal tilbage til slutningen af 2011 for at finde et tilsvarende niveau. Selskabet skriver i regnskabet, at de forventer ”forværret kundeudvikling indenfor forbruger TV og mobil” henover året.

Selskabets tv-forretning ser dog stadig stærk ud. YouSee/TDC har siden toppen i 2014 tabt 53.000 tv-kunder, hvilket ikke er et uvæsentligt tal, men heller ikke katastrofalt.


YouSee-boks


Hver tredje har nu grundpakke

Den tætteste indikator for, hvor tæt kunder er på at opsige tv-pakken, kan vel nok findes i andelen af kunder med grundpakke.

32,8% af tv-kunderne – eller ca. hver tredje – har nu grundpakken. I 2012 lå andelen på 22-23%, så selvom folk endnu ikke opsiger tv-pakken i stor stil, vælger mange at nedgradere og supplere med streamingtjenester. Det er et problem for YouSee, der har en beskeden tilstedeværelse på markedet for streamingtjenester.

Heller ikke den nye YouSee-boks sælger som forventet
At dømme ud fra tallene sælger heller ikke den nye YouSee-boks som forventet. TDCs topchef har sat som mål at have en tv-boks ude i 45% af tv-kundernes stuer i 2018. Andelen af hjem med tv-boks steg moderat fra 29,4% i sidste kvartal til 30,1% i dette kvartal, så den målsætning når selskabet næppe. Ifølge regnskabet er der sendt ca. 100.000 bokse ud til kunderne.

YouSee sidder stadig ekstremt stærkt på det danske tv-marked, men seneste regnskab viser faresignaler og en mulig accelererende kundeflugt. Selskabet lover nu ”øget fleksibilitet og integration i on-demand-tjenester” .



Flere nyheder

MicroLED

LG vil afsløre microLED-tv i september - rygte

23 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Samsung microLED

Samsung forventer at lancere sit 146" microLED TV i august

23 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Viasat FilmFavoritter

Viasat lancerer 'FilmFavoritter' & hæver TV3 Puls til HD-kvalitet

23 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Viaplay

Viaplay i vækst: TV'et nu mere populært til streaming end mobil

22 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Samsung OLED

Samsung udvikler 'QD-OLED' TV - rygte

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
The Last Jedi

'The Last Jedi' bliver Disneys første UHD Blu-ray i Dolby Vision

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Blade Runner Disc

Hollywood vil hellere sælge dig film online end på UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |
YouSee Bland Selv

YouSee: Sport og streaming hitter i nyt "Bland Selv" koncept

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |