Afgørelsens år for dansk film og tv - FlatpanelsDK
Olsen Banden

Afgørelsens år for dansk film og tv

10 Apr 2017 | BFE |

Efter flere års tilløb er der for alvor kommet gang i at analysere og finde modeller for at sikre grundlaget for produktion af dansk indhold i tv, film og radio. Ikke færre end fire analyser og udvalgsarbejder er sat i gang, og resultaterne heraf vil dryppe henover, hvad der ligner et afgørende år for hele økosystemet omkring dansk indholdsproduktion ikke blot på tv, men også på print, web og i biografer.

Artiklen bringes i samarbejde med BFE forud for konferencen TV2017 den 27. april, hvor fronter i branchen mødes for at debattere fremtiden for det danske tv-marked.

Afgørelsens år

Det fjerde og sidste udvalg – Udvalg om den fremtidige finansiering af dansk, digital indholdsproduktion – er netop skudt i gang og skal på meget kort tid komme med forslag til modeller, der kan afløse eller videreføre bl.a. retransmissionsafgiften, som er en af de store finansieringskilder i produktionsmiljøet.

Hele denne analysefeber er udløst af en bredt funderet bekymring for, hvad der vil ske med bl.a. den model, som i tre årtier har forenet producenter, broadcastere og distributører i et økonomisk skæbnefællesskab. Producenterne har leveret indholdet, broadcasterne segmenteret det i tv-kanaler og distributørerne leveret det i pakker til forbrugerne.

Udvikling i streamingteknologien rokker ved dette fundament for finansieringen af dansk indhold. Ikke alene fordi udenlandske konkurrenter som Apple, Netflix og HBO ikke skal betale retransmissionsafgift, som med et provenu på over 800 mio. kr. om året fra de traditionelle tv-distributører er en af de vigtigste finansieringskilder. Også fordi nettet åbner for distribution fra broadcastere til forbrugere eller sågar fra producenter og rettighedshavere uden om broadcastere eller distributører.

Dertil kommer diskussionen mellem dagbladene og DR om nyhedsudbuddet på web. Dagbladene har set deres annonceindtægter forsvinde til aktører som Google og Facebook, og slås nu for at holde på læserne på deres digitale platforme bl.a. ved at anklage DR for at snylte på deres nyhedsproduktion

På sidelinjen står filmindustrien. Den nuværende filmstøtteordning udløber i 2018, og filminstituttet er blevet bedt om at komme op med forslag til nye forretningsmodeller, der kan skabe et ‘bæredygtigt fundament for produktion af danske film’ i den digitale virkelighed. Og imens presser produktionsmiljøet på for at få indført modeller, der skal lokke udenlandske tv- og filmproduktioner til landet ved hjælp af statsfinansierede rabatordninger.

Læs også: Udvalg skal vurdere om blankmedie-ordning skal omfatte TV, bokse, mobil mm.

For politikerne er udfordringen, at de reelt skal finde en løsning på, hvordan man bevarer en stærk dansksproget stemme inden for en medie- og kulturverden, der bliver stadigt mere globaliseret. Det er ikke kun et ideologisk slagsmål om størrelsen på DRs budgetter.

Eller som det er formuleret i kommissoriet til det senest nedsatte udvalg:

‘Originalt dansk produceret indhold (tv, film, musik, nyhedsproduktion osv.) er en afgørende faktor for at opretholde dansk kultur og sprog.’

Direktør Laila Kelp Rasmussen, BFE, opfordrer mediepolitikere og brancher til at arbejde tæt sammen om at finde løsningerne.

- “Det er en stor opgave, som politikerne og brancherne står over for. Vi har brug for nogle bæredygtige løsninger, som holder en god balance mellem det offentlige og det private. Det offentlige kan ikke klare det alene. Tænk på, at alene tv-distributørerne køber ind for over fire mia kr. om året hos de dansksprogede betalingskanaler og oven i det modtager Copydan omkring milliard kroner. Vi har brug for løsninger, som sikrer konkurrencedygtige kommercielle aktører,” siger hun.


Fra maj til november

Det første udvalgsarbejde, der skal ligge klart, er analysearbejdet under Filminstituttet. Det var oprindeligt aftalt, at instituttet skulle fremlægge sine overvejelser før jul, men fristen blev udsat, og nu forventes resultatet at være klar i løbet af maj.

Næste resultat er en ekspertanalyse, som reelt er en del af det nye udvalg om finansiering af dansk indhold. Eksperterne skal samle al viden om, hvordan vores tv-vaner ændrer sig i disse år, så det kan bruges til at beregne, hvordan indtægterne fra f.eks. retransmission vil udvikle sig.

I sommeren 2017 barsler det tredje udvalg med sin rapport, der skal gøre os klogere på, hvilken indflydelse om udenlandske aktører har på produktionen af dansk indhold. Det er så bredt formuleret, at det både omfatter skrevne medier – hvis annoncer i stigende grad siver over til Facebook og Google – og tv, hvis kunder dropper pakkerne og Vild med Dans til fordel for bl.a. HBOs syv sæsoner af Game of Thrones.

Og endelig til november kommer så vurderingen af, hvordan vi finansierer dansk digitalt indhold på tv og film.

BFEs konference TV2017 sætter den 27. april fokus på diskussionen om fremtidig finansiering af dansk indhold. Er du interesseret i at deltage, kan du læse mere om tilmelding og program her.



Del på:


Flere nyheder

The Last Jedi

'The Last Jedi' er første bekræftede Star Wars-film på UHD Blu-ray

18 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Netflix

Næsten en ud af tre danskere betaler nu for streaming

18 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee nedbrud

YouSee og Blockbuster ramt af stort nedbrud

18 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
INSIDE Apple TV

INSIDE er et skridt på vejen mod at opfylde Apple TV's spilambitioner

16 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
DR TV

Guide: Klip kablet til tv-pakken

15 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Aji Pajit

USA ophæver netneutralitet

15 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Europa Parlamentet

Geoblokering af tv/film: Hvordan de danske EU-parlamentarikere stemte

15 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Disney Fox

Disney køber 21st Century Fox for 330 mia. kroner

14 Dec 2017 | Rasmus Larsen |