LG overhaler Samsung p salg af UHD-tv i Danmark og Norden

14 Sep 2016 | Rasmus Larsen |

Samsung har i revis siddet solidt p tronen i Danmark og Norden generelt nr det kommer til salg af tv-skrme. Henover sommeren har LG dog overhalet Samsung i to vigtige segmenter: salg af Ultra HD samt tv-skrme over 55 tommer.

Sydkoreaner overhaler sydkoreaner

Indenfor tv-skrme har Samsung vret strst p verdensplan over de seneste 10 r, men hvis Norden skal vre en indikation, kan LG vre p vej til tops. Om det er en sportssommer med fodbold-EM og OL eller Samsungs insisteren p buede skrme er svrt at sige med sikkerhed, med disse faktorer har nok ogs spillet ind.

LG slger nu flest tv-skrme i Danmark og Norden som helhed, hvis man mler p Ultra HD (bde mlt p styk og vrdi). I perioden maj-juli 2016 sad der et LG-logo p knap halvdelen af alle Ultra HD-tv, som blev solgt i Danmark, hvorimod Samsung-logoet sad p ca. en tredjedel. De andre producenter m deles om resten. Det viser markedsdata, som FlatpanelsDK er blevet forelagt.

LGs forspring er mindre drastisk, nr man kigger p hele Norden, men dog intakt.

Det er frste gang, at LG frer p tv-markedet i Danmark og Norden. Inkluderes sm HD Ready, Full HD-tv, kkken-tv og PC-monitorer med tunere, frer Samsung dog stadig.

LG OLED


LG frer ogs p store TV

Kigger man p salget af store tv-skrme p 55 eller derover, alts premium-segmentet hvor de fleste penge tjenes, har LG ogs her overtaget fringen fra Samsung. Dette segment korrelerer naturligvis kraftigt med Ultra HD.

For maj-juli 2016 sad der et LG-logo p over halvdelen af tv-skrme p 55+ solgt i Danmark. Samsung ligger p anden, Philips p tredje og Sony p fjerde.

- We have for a long time been the runner up in the world market. To become the biggest and strongest TV brand in the world our strategy is and has been to make the best possible products on the market and grow steadily, mainly by word of mouth. This has been a very long term plan were we have put our efforts into R&D for 15 years developing the products instead of focusing on marketing. This has led us to being the only brand establishing real OLED sales in the market. By doing so we have become a premium brand and grown successfully. Which makes us very happy! Of course we are confident in a shift in the market within the coming years, however we are still humble as the competition is fierce, udtaler Erik hsgren fra LG Nordic til FlatpanelsDK.

Srligt OLED-tv har hjulpet LG til en strk position i premium-segmentet, iflge selskabet. LG hvdede for nylig overfor koreanske aviser, at OLED-tv nu udgr tt p 90% af salget af premium-segmentet p global basis. FlatpanelsDK er ikke bekendt med andelen for Danmark og Norden.

Om LG kan holde Samsung stangen, nr efterret og vinteren fr danskerne til at optrappe sgningen efter ny tv-skrm, vil afhnge af om LG kan holde fast i premium-segmentet. LG mener selv, at de er godt rustet til dette med nuvrende porteflje af OLED-tv, der prismssigt starter p lige under 12.000 kroner.



Flere nyheder

Viaplay

Viaplay i vkst: TV'et nu mere populrt til streaming end mobil

22 Feb 2018 | Torben Rasmussen |
Samsung OLED

Samsung udvikler 'QD-OLED' TV - rygte

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
The Last Jedi

'The Last Jedi' bliver Disneys frste UHD Blu-ray i Dolby Vision

21 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Blade Runner Disc

Hollywood vil hellere slge dig film online end p UHD Blu-ray

20 Feb 2018 | Yoeri Geutskens |
YouSee Bland Selv

YouSee: Sport og streaming hitter i nyt "Bland Selv" koncept

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
OnePlace

Canal Digital lancerer 4K 'OnePlace' boks bygget p Android TV

20 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
Panasonic HTB250

Panasonic tilfjer 2 kompakte soundbarer til programmet

19 Feb 2018 | Rasmus Larsen |
LaLiga

LaLiga lancerer egen streamingtjeneste til august

19 Feb 2018 | Rasmus Larsen |