Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFlere danskere fravælger tv-skærmen i hjemmet - FlatpanelsDK

Flere danskere fravælger tv-skærmen i hjemmet

04 Aug 2016 | Rasmus Larsen |

Flere danske husstande fravælger tv-skærmen og bruger i stedet en computer eller tablet, viser en rapport fra Slots- og Kulturstyrelsen via dr.dk. Danskerne har generelt også færre tv-kanaler.

Flere hjem uden tv-skærm

I 2015 var det 8,1 procent af de danske husstande, der ikke havde nogen tv-skærm. Andelen er stigende idet den var 2,1 procent i 2008 og 6,3 procent i 2014.

- ”Selv om andelen af husstande, der ikke har noget TV-apparat i husstanden, fortsat er relativt lille, er der tale om en stort set konstant stigende andel siden 2008, hvor 2,1 procent af husstandene ikke havde noget TV-apparat,” konkluderer Slots- og Kulturstyrelsen i rapporten ’Mediernes udvikling i Danmark’


Rapportering om mediernes udvikling i Danmark



Det er typisk danskere, som bor alene og har en husstandsindkomst på under 200.000, som fravælger tv-skærmen, fremgår det af rapporten.

Samtidig fravælger flere danskere den store kanalpakke. I 2014 havde 23,8 procent af alle husstande en kanalpakke med over 50 kanaler, men tallet faldt i 2015 til 20,6 procent.

Det er særligt den yngre befolkningsgruppe, som fravælger tv-kanalerne.


Rapportering om mediernes udvikling i Danmark


Danskerne ser stadig meget tv

Det betyder dog ikke, at danskerne ser mindre tv. Mange af dem, som fravælger tv-skærmen, har mulighed for at se tv via computeren eller tablet. Særligt over de seneste år er streamingtjenester rullet ind over landet.

Rapporten undlader imidlertid at konkludere på det overordnede marked for tv-tjenester i Danmark, da målinger af seermønstre på streamingtjenester endnu ikke foretages i samme omfang, som for tv-kanaler.

- ”En del af seningen kan være flyttet over på andre platforme, især for de yngre aldersgrupper, men forbruget på disse andre platforme er endnu ikke dokumenteret på samme måde, som den traditionelle TV-sening,” fremgår det.

Rapporten ”Rapportering om mediernes udvikling i Danmark - 2016” kan findes i sin fulde form her.

Konklusioner fra rapporten

I 2014 så danskerne (i alderen fra 3 år og ældre) i gennemsnit traditionelt tv 173 minutter om dagen og i 2015 172 minutter om dagen – et fald på blot ét minut.
Set i forhold til 2010, som er det år, hvor der med 201 dagligt sete minutter er blevet set allermest tv i Danmark, er der tale om et fald på 29 minutter i den daglige tv-sening.
Public service havde i 2014 en share på 57,9 % og i 2015 på 58,4 %, mens ikke-public service-tv fastholdt en share på 38,6 %. Public service-tv udgør altså fortsat den største del af danskernes tv-sening.
Fra 2014 til 2015 faldt de 12-18-åriges daglige tv-sening med 12 minutter, mens den i aldersgruppen 71 år og ældre steg med 10 minutter.
Fra 2010 til 2015, er der tale om en ganske markant udvikling: De 12-18-åriges daglige tv-sening er faldet med 71 minutter, svarende til et fald på mere end 52 %, mens de 71+-åriges daglige sening er faldet med 9 minutter eller 3,1 %. I aldersgruppen 55-70 år er der derimod tale om en stigning i den daglige seertid på 7 minutter fra 2010 til 2015 (+3 %).
I 2014 havde 6,3 % af husstandene ikke noget tv-apparat. I 2015 var dette tal steget til 8,1 % af husstandene, der ikke havde noget tv-apparat.
48,4 % af de 16-89-årige danskere har i 2015 streamet film, serier eller tv-programmer inden for de seneste tre måneder, hvilket er en stigning fra 45,4 % i 2014.
- Kilde: Slots- og Kulturstyrelsen via DR

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |