Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonNy tjeneste vil gøre biograf-aktuelle film tilgængelige i stuen - FlatpanelsDK

Ny tjeneste vil gøre biograf-aktuelle film tilgængelige i stuen

14 Mar 2016 | Rasmus Larsen |

Med tjenesten ”the Screening Room” vil et selskab forsøge at tilbyde biografaktuelle film til leje i de hjemlige omgivelser for $50 per film. Steven Spielberg, Peter Jackson, Martin Scorsese og J.J. Abrams støtter op, men andre kræfter i branchen er lunkne overfor idéen. Det skriver Variety.

The Screening Room

Tjenesten er vel og mærke ikke lanceret endnu, men dollarmilliardæren Sean Parker, med en fortid i Napster og Facebook, og Prem Akkaraju, med rødder i musikindustrien, tager lige nu runden på Hollywood-kontorerne for få lukket aftalerne, beretter mediet Variety.

Tjenesten ”the Screening Room” er i essensen en biograf i stuen. Film frigives således til leje samtidig med biografpremieren. For $50 dollars per film får man adgang til at se filmen i 48 timer i hjemmebiografen. Herudover skal man købe en tv-boks til $150 dollars.

En sådan online-tjeneste er dømt til at være kontroversiel. Hollywood-industrien er opbygget omkring såkaldte ”vinduer”, hvor biograferne næsten altid har eksklusiv ret til at vise filmen i de første måneder. Først herefter kommer filmen til salg og leje.

En lignende tjeneste blev forsøgt etableret for fem år siden uden held.

Hollywood


Filmskabere støtter op, andre kæmper imod

The Screening Room er selvsagt en sag, der deler vandene. Biograferne, som sørger for den største indtægt til mange film, vil gerne beholde eksklusivretten til at vise film i første udgivelsesvindue.

Det forlyder, at folkene bag The Screening Room er klar til at lade biograferne få en andel af salget; måske endda op til $20 dollars for hver titel. Det skal give køberen to billetter til at se filmen i biografen. For biograferne giver det mulighed for at sælge popcorn til overpris.

Variety skriver, at der har været afholdt møder med alle de store filmstudier og at der vises seriøs interesse fra Universal, Fox og Sony. Disney, som ofte går egne veje, vil angiveligt ikke deltage. En aftale med AMC, der står til at blive verdens største biografkæde efter en fusion, er tæt på at blive underskrevet, fortæller en kilde. En af de andre store biografkæder, Regal, stiller sig skeptisk overfor projektet. The Screening Room søger angiveligt forsøge at få eksklusive rettigheder til filmen i stuen, mens filmen kører sideløbende i biografen.

Blandt andet Steven Spielberg, Peter Jackson, J.J. Abrams, Martin Scorsese, Ron Howard og Brian Grazer støtter op om projektet, ifølge kilder. De har alle andele i selskabet, men har ikke alle investeret penge. Næstformanden i Sony Pictures har ligeledes aktier i selskabet.

Peter Jackson har også kommenteret offentligt på tjenesten ved at sige, at ”Screening Room will expand the audience for a movie - not shift it from cinema to living room”.

Selskabet bag The Screening Room har endnu ikke kommenteret offentligt på sagen.

- Kilde: Variety (1, 2)

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |