Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonStudie undersøger hvordan hjernen reagerer på UHD kontra HD - FlatpanelsDK

Studie undersøger hvordan hjernen reagerer på UHD kontra HD

09 Dec 2015 | Rasmus Larsen |

Samsung og Mindlab International har gennemført et neuropsykologisk studie af, hvordan hjernen opfatter hhv. Full HD og UHD, som har fire gange flere pixels. Forsøgspersonerne udviste større indlevelse i UHD pga. øget visuel processering.

Et forsøg i HD vs. UHD

Branchen har længe talt om, hvordan UHD – eller 4K – er mere medrivende. Nu har Samsung i samarbejde med Mindlabs laboratorium på Sussex Innovation Centre i Brighton udført et studie med 24 deltagere i alderen 18 til 65 år.

- ”Vores studie viser, at Ultra High Definition TV er et stort skridt fremad, når det kommer til at give folk den bedste billedoplevelse. Det er utroligt, hvordan den teknologiske udvikling kan bidrage til at øge de neuropsykologiske virkninger og ændre den måde, vi oplever TV-indhold og underholdning på”, siger neuropsykolog Dr. David Lewis, direktør hos Mindlab International.

I studiet havde man tilkoblet elektroder på seeren hoved. Deres reaktioner blev målt via EEG (ElektroEncephalGram) og EDR (Elektrodermal Respons) og pulsmålere. Der blev vist hhv. HD og UHD-indhold fra en europæisk fodboldliga og streamingtjenesten Netflix. Netflix leverer i dag 4K-indhold, men i en noget lavere bitrate end f.eks. de kommende UHD Blu-ray-skiver.

HD vs. UHD studie


Resultaterne af målingerne viser øget respons på UHD-indhold.

- ”Dette kom til udtryk idet der både var en øget motivation for nærhed (en måling der er forbundet med at være tiltrukket af noget) og øget visuel bearbejdning og beta-kraft (en måling der hænger sammen med aktiv tænkning og koncentration),” lyder det.

Undersøgelsen viste også, at seernes visuelle oplevelse var 62 procent højere, når de så fodbold i UHD fremfor Full HD. Det betyder konkret, at hjernen bruger mere kapacitet på at behandle visuel information fra UHD, hvilket giver en større indlevelse.

Det fremgår ikke om indholdet i undersøgelsen udelukkende havde 4K-opløsning eller om der også var udvidet farverum og andre billedforbedringer i spil. På Netflix’s indhold kan det dog afvises, da de endnu kun tilbyder 4K (HDR kommer næste år). Deltagerne kiggede på Samsung’s SUHD-skærme.

Fakta fra undersøgelsen

Ifølge undersøgelsen har UHD-TV en billedkvalitet, der opleves 38 procent mere medrivende end HD-TV.
Forsøgsdeltagernes visuelle oplevelse var 62 procent højere, når de så fodbold på et UHD-TV fremfor på et Full HD-TV.
Deltagerne var mærkbart mere interesserede i indholdet på UHD-TV i forhold til HD-TV (20 procents forskel).
Når samme klip blev vist for anden eller tredje gang, var de af forsøgspersonerne, som så på UHD TV, mere interesserede i billederne i forhold til dem, som så på et HD-TV (29 procents forskel).

Om undersøgelsen

Forsøget blev udført på Mindlabs laboratorium på Sussex Innovation Centre i Brighton mellem den 26. og 28. oktober 2015. 24 deltagere i alderen 18 til 65 år (gennemsnitsalder: 36) deltog i forsøget. Alle deltagerne havde set TV mindst to gange inden for den sidste måned. 12 af deltagerne var mænd og 12 var kvinder. Deltagerne blev betalt for deres tid.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

Max afslører priser: Bliver dyrere uden reklamer

19 Apr 2024 |

Sonys 2024-funktioner kommer også til A95L (QD-OLED)

19 Apr 2024 |

'Auto-kalibreret' Prime Video-profil introduceres i Sony TV

19 Apr 2024 |

Første kig: Nintendo retro-spil på Apple TV 4K og TV via AirPlay

19 Apr 2024 |

Danske priser på 2024 Sony TV og lydprodukter

18 Apr 2024 |

YouTube vil blokere tredjeparts apps som SmartTube & NewPipe

18 Apr 2024 |