Guide: De bedste tv-skærme til spilkonsollen - FlatpanelsDK
TV til spilkonsollen

Guide: De bedste tv-skærme til spilkonsollen

13 Oct 2015 | Rasmus Larsen |

Et tilbagevendende spørgsmål her på FlatpanelsDK er hvad man skal holde øje med, hvis man vil bruge tv-skærmen primært til PlayStation, Xbox og andre spilkonsoller. Så hermed en guide og oversigt over de relevante målinger, som vi foretager i anmeldelserne.

Opdateret 16.11.2017: PlayStation 4 og 4 Pro samt Xbox One S og One X understøtter nu HDR (High Dynamic Range), som løfter spiloplevelsen markant, såfremt dit TV kan gengive HDR ordentligt. Vi har derfor opdateret guiden, så den reflekterer dette. Tabellen er også opdateret med vores HDR-score fra karakteroversigten.

Billedkvalitet, Hertz & input lag


God billedkvalitet kommer man naturligvis ikke udenom, hvis man vil have en god spiloplevelse. Men fordi spiloplevelsen på tv-skærmen er interaktiv, i modsætning til oplevelsen af at læne sig tilbage og nyde en god film eller tv-serie, er der også andre elementer, der spiller ind.

Man hører ofte om Hertz (Hz, billeder per sekund) i forbindelse med hurtige bevægelser på en tv-skærm. Det er heller ikke uden betydning for spilkonsol-brug, men det er værd at bemærke, at nyeste spilkonsoller såsom PlayStation 4 og Xbox One højest sender spil ud i 60Hz - eller 60fps - og ofte lavere. PC-spilmaskiner kan komme helt op på 144Hz, når de er tilsluttet en moderne PC-skærm. PS4 og Xbox One (og One S) sender maksimal spil ud i HD-opløsning (1080p). PS4 Pro og Xbox One X sender spil ud i op til 4K-opløsning og HDR. Tv-skærmene klarer nemt HD i 60Hz, så indtil spilkonsoller begynder at kunne levere spil i højere opløsning og i over 100Hz, er Hertz ikke alfa omega for spiloplevelsen på tv-skærmen.

Spilkonsollerne falder sågar ofte under 60Hz i krævende spil, så hvis dit spil begynder at hakke i intense sekvenser, er det oftest et resultat af den lave billedfrekvens i spillet. Ingen tv-skærm kan stille noget op; billedet bliver ikke bedre end hvad du sender til skærmen.

Det er i den forbindelse værd at nævne, at når man i specifikationerne for tv-skærme finder frekvenser angivet, specificerer de oftest "motion systemer", som skærmene bruger til at skabe et mere flydende billeder. Det fungerer i praksis ved at beregne og indsætte kunstige billeder i billedstrømmen. Disse systemer har dog den bivirkning, at de forsinker billedet (se tabellen nedenfor) og de skal derfor altid slås fra, når du bruger spilkonsollen. Med andre ord: spar pengene og lad dig ikke lokke af "1000 Hz" reklamerne.

Man kan med fordel kigge på et andet tal, der har stor betydning for oplevelsen af at styre spillet på skærmen. Det går jo ikke, at der er forsinkelse på knapperne, når man trykker på spilcontrolleren.

Denne forsinkelse kan måles og kaldes i populær tale ”input lag”; altså den tid det tager fra input-signalet (i dette tilfælde billedsignalet fra spilkonsollen), der sendes til skærmen, rent faktisk vises på skærmen. Forsinkelsen skal naturligvis være så lav som mulig. Input lag påvirkes negativt af alle de billedsystemer, som producenterne er begyndt at bruge. Jo mere billedbehandling, desto højere forsinkelse. Tallet kan ofte nedbringes vha. kalibrering eller ved at skifte til skærmens ”game mode” (eller “spil tilstand”) i menuen. Input lag på 200 ms - en femtedel af et sekund - er ikke unormalt på tv-skærme, når de står i standard-indstillingerne, og det siger sig selv, at det kan mærkes særligt i FPS (first-person shooters) eller bilspil.

Afhængigt af hvor trænet dit gamer-øje er, vil du formentlig kunne spotte forsinkelse lettere end andre. Input lag under 50 ms betragtes ofte som acceptabelt på tv-skærme, men spiller du meget og ofte, vil du nok værdsætte, at tallet kommer under 30 ms.


HDR på spilkonsol


Nyere spilkonsoller såsom PlayStation 4 og 4 Pro samt Xbox One S og One X understøtter HDR (High Dynamic Range), som løfter spiloplevelsen markant igennem et større lysdynamikområde samt et synligt større farverum. Det giver mere virklighedstro eksplosioner, mere funklende lys og reflektioner, bedre detaljer i himlen og generelt en større palette farver såsom ægte græsgrøn og Ferrari-rød, som spiludviklerne kan bruge. For at opleve HDR skal spiludvikleren have indbygget HDR i spillet. Du kan læse mere om HDR på spilkonsoller her.

HDR-skærme er dog ikke skabt ens. Formatet stiller meget store krav til skærmens egenskaber for at få HDR til at fremstå ordentligt og efter hensigten. Vi har i tabellen nedenfor derfor, foruden målinger af input lag, inkluderet vores HDR-score, som er udregnet baseret på bl.a. målbare værdier i anmeldelser samt andre faktorer. Vil du vide endnu mere om HDR-scoren, kan du finde yderligere information om, hvordan den udregnes i karakteroversigten.

Bemærk: Vi begyndte at måle på værdier relevante ift. HDR-billedkvalitet i 2016, hvorfor det ikke fremgår på tv-skærme fra 2015 og før på listen nedenfor.


Bedste TV til spilkonsol


I tabellen herunder finder du de tv-skærme, som vi har målt til under 50 ms input lag (kalibreret eller i game mode) i forbindelse med anmeldelser. Der er herudover angivet HDR-score, som repræenterer, hvor god skærmen er til at gengive HDR i spil. Listen sorteres efter dato. Tabellen går tilbage til 2014 (HDR går tilbage til 2016) og opdateres automatisk hver gang vi publicerer en ny anmeldelse, så bogmærk gerne siden. Skærmene findes i flere tommestørrelser - vi linker til den størrelse, som vi har testet.



Læs også: Købsanbefalinger (TV, mediebokse)
Læs også: Konsolspil i HDR: Hvad du skal vide


Bemærk: Vi bruger Leo Bodnar-måleren, der også bruges mange andre steder. Hvis du læser andre anmeldelser, hvor samme måler bruges, kan du sammenligne. Hvis de bruger en anden metode, kan der være mindre variation.



Del på:


Flere nyheder

The Last Jedi

'The Last Jedi' er første bekræftede Star Wars-film på UHD Blu-ray

18 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Netflix

Næsten en ud af tre danskere betaler nu for streaming

18 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee nedbrud

YouSee og Blockbuster ramt af stort nedbrud

18 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
INSIDE Apple TV

INSIDE er et skridt på vejen mod at opfylde Apple TV's spilambitioner

16 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
DR TV

Guide: Klip kablet til tv-pakken

15 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Aji Pajit

USA ophæver netneutralitet

15 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Europa Parlamentet

Geoblokering af tv/film: Hvordan de danske EU-parlamentarikere stemte

15 Dec 2017 | Rasmus Larsen |
Disney Fox

Disney køber 21st Century Fox for 330 mia. kroner

14 Dec 2017 | Rasmus Larsen |