Dansk filmbranche vil have filmafgift på internet - FlatpanelsDK
Filmhylde

Clapboard
Dansk filmbranche vil have filmafgift på internet

22 Aug 2014 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

Den danske filmbranche mangler penge og foreslår derfor, at man i den nye filmaftale for 2015-2018 pålægger internetudbyderne, såsom TDC, en stor filmafgift. Argumentet er, at internetudbyderne tjener penge på bredbånd, som bl.a. bruges til at se danske film.

Mangler 40-60 mio. kroner

Man kan måske tilgive en dansk filmbranche, der hvert år modtager på den gode side af 400 millioner i filmstøtte fra danskernes lommer, for at være en smule virklighedsfjern.

Man kan måske også med rette forvente, at en dansk filmbranche, der fra politisk side tilsyneladende har en beskyttet status som finkultur og derfor ukritisk modtager ovennævnte støtte, mens f.eks. spilindustriens lavkultur-status åbenbart kun berettiger berettiger dem til håndører, bliver en smule kæphøj.

Men man må alligevel ryste på hovedet af den danske filmbranches seneste forslag.

De vil have os til at betale en tredje gang for filmen med ny filmafgift
- “Staten bør omgående pålægge de store teleselskaber en filmafgift, baseret på den trafik som vedrører dansk film,” skrev Kim Pedersen, formand for Danske Biografer, på sin blog på ekkofilm.dk.

Argumentet er altså, at internetudbydere, såsom TDC, jo tjener masser af penge på at sælge bredbånd, som jo bruges til blandt andet streaming af danske film. At det også bruges til YouTube, Facebook, hjemmesider, spil og millioner andre ting, er åbenbart irrelevant.

Reelt vil den danske filmbranche indføre en filmafgift. Den skal pålægges internetudbyderne, men gæt hvor regningen lander; naturligvis hos dig.

Så lad os lige opsummere:
  • Først betaler du som dansker for filmen gennem filmstøtten via skatten
  • Så betaler du igen for filmen med biografbilletten eller når du køber/lejer en skive eller on-demand
  • Og nu vil de så have os til at betale en tredje gang for filmen med ny filmafgift

    ”Salget


    Hvor er forretningsmodellen?

    Vi erindrer ikke, at den danske filmbranche krævede betaling fra Post Danmark dengang distributionen af DVD-film var på sit højeste. Men nu vil de have penge fra internetudbyderne, som stiller verdens hidtil bedste distributionskanal for film til rådighed for dem. Internettet er en motorvej direkte ind i danskernes stuer.

    Man får en fornemmelse af, at de bider hånden, der skal fodre dem i fremtiden. DVD-salget styrtdykker og der skal så åbenbart placeres et ansvar. Man har travlt med at pege fingre ad udefrakommende faktorer. Men måske branchen skulle kigge indad og kigge på deres egen forretningsmodel.

    Tag ikke fejl; dette er et angreb på det åbne internet
    Nærmest alle danskere ejer som minimum 1 internettilsluttet enhed, f.eks. Smart TV, tv-boks, Apple TV, smartphone, tablet, PC, spilkonsol eller noget andet. Det har aldrig været lettere at nå ud til danskerne. Så hvorfor er det stadig så forbandet svært at leje og købe danske film online nemt og bekvemt og i god kvalitet?

    De danske film får de penge, som de danske forbrugere mener, at de skal have. Basal markedsøkonomi. Vil de have flere, så må de sælge mere eller optimere priselasticiteten. Vil de have bedre overskudsgrad, så må de kigge på omkostningerne og lønningerne. Internetudbyderne er ikke skyldige. Det er tid til at kigge indad.

    Internetudbyderne afviser naturligvis kravet. I stedet peger man på, at man måske i stedet skulle overveje at reducere det 4-måneder lange såkaldte holdback-vindue fra biografpremieren til udgivelsen på DVD/Blu-ray-skive og on-demand, så filmene ikke går ud af forbrugernes erinding før de udgives.

    Den danske filmbranche vil forsøge at få filmafgiften indført som en del af den nye filmaftale for 2015-2018, der forventes vedtaget til efteråret.

    Hvis det lykkes at få filmafgiften indført, så tag ikke fejl; dette er et angreb på det åbne internet. Det er en glidebane, som kan få fatale konsekvenser og give stærke økonomiske interesser. Hvis først dansk film får penge, hvorfor skulle YouTube, Facebook og alle de andre så ikke følge efter? Og gæt hvor regningen lander; naturligvis hos dig.

    Lad os stoppe det før det går galt.



  • Del på: