I dag er Samsung den klart førende aktør på tv-markedet og har været det siden 2006. Panasonic og Philips er ikke længere i top-5, men to kinesiske tv-producenter er trådt ind. Det globale tv-salg vokser ikke længere.
Visualiseret: Globalt salg af tv
Mange siger, at 10 år er en evighed i elektronikverdenen, så en periode på 8 år er bestemt en imponerende stime for Samsung, der har været ledende i al denne tid. DisplaySearch har frigivet kvartalvise data siden 2006 og FlatpanelsDK tager her et historisk kig på det globale tv-marked.
Tilbage i 2007 blev der solgt langt flere billedrørs-tv end fladskærms-tv. Bagprojektions-tv var stadig aktuelle. Siden da er salget af LCD-TV eksploderet og plasma-tv salget voksede en smule fra kvartal til kvartal. I dag er salget af plasma-tv nede i niveauet fra 2007 og billedrørs-tv er tæt på helt at uddø. OLED salget er stadig en afrundingsfejl.
Samsung er førende, kineserne kommer
Ser man på top-5 indenfor tv-producenter, så har de koreanske og japanske tv-producenter regeret gennem en del år. I 2006 var hollandske Philips stadig i top-5, men er aldrig vendt tilbage siden. De japanske tv-producenter er også så småt ved at blive skubbet ud af kinesiske producenter. LG har i perioden overhalet Sony og har nu svoret at de vil overhale Samsung.
Ved at kigge på data står det også klart, at kategorien ”others” er skrumpet. Tv-producenterne uden for top-5 har fået et mindre marked at kæmpe om i forhold til 2006. Tv-innovationen styres primært af de firmaer, som sidder på selve produktionen, nemlig Samsung og LG.Display. De favoriserer som regel deres egne mærker, når første generation af ny tv-teknologi skal sælges. Men kan software og Smart TV ændre på det?
Formuer skifter ofte hænder i overgangsperioder. Vi er på vej ind i sådan en tid med skiftet til 4K-opløsning, skift i skærmteknologi til OLED og skift i indholdsdistribution via internettet (i modsætning til tv-tuner-baseret distribution).
De sydkoreanske producenter ser ud til at være godt positioneret til at ride på den nye bølge, men kineserne, såsom TCL og Hisense, vil utvivlsomt udfordre dem. De kinesiske tv-producenter nyder lige nu utrolig vækst på et boomende hjemmemarked, men kan de udvide til de globale markeder før det kinesiske marked bliver mættet?
Vil internettet ændre markedsvilkårene for tv-markedet?
- Kilde: DisplaySearch