Your browser is not Javascript enable or you have turn it off. We recommend you to activate for better security reasonFørste oplevelser med LGs Cinema 3D - FlatpanelsDK

Første oplevelser med LGs Cinema 3D

04 Feb 2011 | Rasmus Larsen |

Mens Samsung, Sony, Panasonic og Sharp kører videre med den aktive 3D-teknologi, giver LG i 2011 forbrugerne et alternativ. LG vil stadig lancere aktive 3D-fladskærme, ligesom de andre producenter, men LG har også lanceret fladskærme med den såkaldte Cinema 3D-teknologi, der udnytter de langt billigere 3D-briller, som du kender fra biograferne.

Masser af fordele ved LGs Cinema 3D

Når man skal introducere Cinema 3D-teknologien, kan man meget præcist sige; ”som at få 3D-biografen hjem i stuen”. Det er i korte træk hvad teknologien dækker over, for med Cinema 3D bringer LG for første gang den 3D-teknologi, som du kender fra biograferne, ind i stuerne.

LG LW650W med Cinema 3D
LW650W er en af LGs nye fladskærme med Cinema 3D

Cinema 3D er det man kalder passiv 3D og kommer sig af, at de briller der bruges er polariserede; eller med andre ord passive. På den måde bliver 3D-brillerne langt billigere, vejer mindre og kræver ingen batterier. På billedsiden betyder det også, at flimmer reduceres, øjnene bliver mindre belastede og crosstalk reduceres (sammenblanding af billederne til venstre og højre øje). Rent praktisk betyder det, at hele familien nu kan kigge med, da brillerne ikke koster en formue, men kan erhverves helt ned til 10-30 kroner. De bliver praktisk talt smidt i nakken på dig og du kan med al sandsynlighed også genbruge brillerne fra visse 3D-biografer – og omvendt.

LGs 2011 polariserede 3D-briller
LG’s 2011 polariserede 3D-briller

Der er på den måde masser af åbenlyse fordele ved Cinema 3D-teknologien og LG lancerer da også hele tre serier i form af modellerne LW650W, LW550W og LW450N.

Er der ingen ulemper?

Men med fordele på samlebånd, er det presserende spørgsmål naturligvis om Cinema 3D-systemet ingen ulemper har? Og jo det har en ulempe, som billedfanatikerne nok vil være mest tilbøjelige til at tillægge vægt. Cinema 3D er som nævnt en passiv 3D-teknologi og derfor skal de to billeder til henholdsvis højre og venstre øje vises samtidig, i modsætning til de aktive 3D-skærme, hvor billederne vises skiftevis. Dette betyder, at der også skal være plads til billederne til både venstre og højre øje i samme billede og derfor halveres opløsningen. Det betyder i teorien, at Cinema 3D fladskærmene leverer den halve opløsning, når der vises 3D-film og 3D-spil, men som altid består den ultimative prøve i, hvad det betyder i praksis. Og det kigger vi på i næste afsnit, hvor vi bringer de første oplevelser med LGs Cinema 3D-fladskærme.

Første oplevelser med Cinema 3D

Jeg har set demonstrationer af passiv 3D-teknologi før – endda en del gange. Ikke kun i biografen, men også på prototyper af 3D-fladskærme. Men jeg har ikke hidtil set det i den form, som LG har udviklet, der er baseret på den såkaldte FPR–teknologi.

LG 2011 fladskærme
LG Cinema 3D med passive 3D briller

Men min skepsis blev hurtigt vendt til en positiv overraskelse – og det var ikke kun mig der havde det på den måde. Der var generel enighed blandt journalisterne om, at præsentationen var overbevisende. 3D-billederne var flotte og klare. Dybden i billedet var smuk og generelt var billedkvaliteten tæt på den man får med det aktive 3D-system med fuld opløsning. Jeg kunne personligt godt se, at der skete en mindre reduktion i detaljegraden, men det var nok primært baseret på, at jeg bruger A Christmas Carol med Jim Carrey som en af mine 3D-testskiver. Forskellige i praksis var meget beskeden, endda så beskeden, at de fleste andre i lokalet ikke vurderede, at der var reel forskel.

LG 2011 fladskærme
LG LW650W Cinema 3D

3D-billederne fremstod derfor tydelige og gav stort set samme oplevelse, som vi kender fra biograferne. Man kunne til tider helt glemme, at man havde 3D-briller på, når man er vant til de langt større og tungere 3D-briller der medfølger til fladskærme med aktiv 3D-teknologi (hvilket omfatter alle dem vi har testet indtil videre). 3D-billedet kunne også nydes selvom man ikke placerede sig lige for Tv’et – effekten opretholdes faktisk helt ud til 80-90 grader. Man skal dog undgå at kigge på Tv’et oppefra, da 3D-effekten mindskes kraftigt fra denne vinkel – men hvem gør også det? Vi fik lejlighed til at se både rigtige 3D-film og 3D-animationsfilm på flere af de nye modeller fra LG – lige fra den billige til de dyre ende. Jeg bemærkede personligt ikke problemer med hverken crosstalk, flimmer eller gener for øjnene. Specielt crosstalk har vist sig at være et betydeligt problem, for mange af 3D-fladskærmene, der blev lanceret i 2010, og derfor er det ekstra positivt, at se LGs Cinema 3D-fladskærme klare sig så pænt på dette område. Så har Cinema 3D sin berettigelse? Ja, det synes jeg bestemt. Måske endda mere end det. Cinema 3D kunne blive en mere folkelig version af 3D, som også appellerer til de brede befolkningsgrupper. Vi ser meget frem til dybdegående at teste den første Cinema 3D fladskærm fra LG. Læs mere om 3D i vores store 3D-tema her. Læs også mere om LGs 2011 fladskærme i denne artikel: LGs nye 2011 fladskærme - alle detaljerne.

Tilmeld dig Flatpanels Nyhedsbrev

Seneste nyheder, artikler og anmeldelser i indbakken.

Flere nyheder

SkyShowtime er i dag blevet både billigere og dyrere

23 Apr 2024 |

Meta åbner Horizon OS for andre headset-producenter

23 Apr 2024 |

Viaplay: Reklamepakke og ny indsats mod kontodeling til sommer

23 Apr 2024 |

Apple tæt på globale rettigheder til FIFAs nye fodbold-VM for klubber

23 Apr 2024 |

Sportsanalytiker: Usikkert om Europa League gør en forskel for Disney+

22 Apr 2024 |

Ny type OLED går i masseproduktion i december 2024

22 Apr 2024 |