Første indtryk af Panasonics EZ1000 OLED - FlatpanelsDK
Panasonic EZ1000

Første indtryk af Panasonics EZ1000 OLED

13 Feb 2017 | Rasmus Larsen (@flatpanelsdk) |

Panasonic vil i 2017 lancere et nyt OLED-tv under navnet EZ1000, som er en opfølger til den 100.000-kroner dyre CZ950 fra 2015. Den japanske producent mener selv, at de har skabt det første OLED-tv med billedpræcision i den professionelle klasse, igennem et samarbejde med Hollywood. Vi så skærmen på CES 2017 og deler her vores indtryk.

Med rødder i LG

Selvom det bliver den sidste artikel i serien med indtryk af tv-skærme fra CES 2017, var Panasonics EZ1000 faktisk det første nye TV, som vi stiftede bekendskab med på messen i Las Vegas. Det blev præsenteret før messen begyndte og FlatpanelsDK var med som eneste danske medie.

Tv’et gav således også en indikation af, hvad LG dagen efter ville præsentere, for det er ingen hemmelighed, at Panasonic har bygget skærmen på et af LG.Displays 2017 OLED-paneler. Faktisk var referencerne til LG på flere punkter slående, men mere om det om lidt.

Panasonic EZ1000


Panasonic kalder skærmen EZ1000 og den kommer, ligesom forgængeren, kun i 65 tommer. En af grundene til at Panasonic havde valgt et lukket event var, at skærmen slet ikke lanceres i USA. Det blev forgængeren CZ950 heller ikke. Den traditionsrige japanske producent blev ramt hårdt, da valgte at trække sig fra produktion af plasma-tv.

De indledte præsentationen med at opstille ”forbedringerne” i EZ1000 ift. den gamle CZ950, hvilket på sin vis havde en lille komisk reference i den forstand, at ”flat” var opstillet som en forbedring i forhold til ”curved”. Panasonic nævnte også ”almost 100% DCI” og ”approx 800 nits” som maksimal lysstyrke. De 800 nits kommer sig af, at det er i kalibreret tilstand. Med andre indstillinger kan 2017 OLED-paneler ramme tæt på 1000 nits, lyder det ovre fra LG.

Panasonic EZ1000


EZ1000 har sit helt eget designudtryk med en højttaler, der er separeret fra selve skærmen og bringer minder frem om et fejeblad. På trods af, at selve skærmen er meget elegant, giver højttaleren et lidt klodset udtryk, efter min mening. Til gengæld må man forvente, at det hæver lydoplevelsen betydeligt, da den er udviklet i samarbejde med Technics og indeholder ikke mindre end 14 enheder, herunder 8 basenheder. Vi siger ”forvente” for Panasonic sprang let og elegant over demonstration af lyden.

Efter præsentationen undersøgte jeg skærmen lidt nærmere og hvis man kender LGs E-serie af OLED, så bemærker man hurtigt de mange lighedstegn. Det var vel at mærke en tidlig version af EZ1000, men det er ret tydeligt, at den er bygget med udgangspunkt i LGs E6/E7. Se blot bagsiden (vi hører i øvrigt en lille fugl synge om, at det samme bliver tilfældet for B&Os OLED-tv).

Panasonic EZ1000


Med rødder i Hollywood

Mens rødderne i LG.Display nødigt nævnes, gjorde Panasonic ret meget ud af deres rødder i Hollywood. Panasonic har som bekendt et Hollywood-studie og den tekniske præsentation blev indledt med en lille stikpille. Den ”bedst bevarede hemmelighed” i Hollywood er, at mange studier stadig bruger Panasonics plasma-tv, lød det.

Den japanske producent, der opbyggede sin tilstedeværelse på tv-markedet igennem plasma-tv, lægger heller ikke skjul på, at de mener, at selv-emitterende skærmteknologier – altså skærme der skaber lyset i hver pixel i stedet for en ekstern lyskilde – er de bedste. Lad den synke ind et øjeblik. Panasonic sælger 1 OLED-tv og vel nok 30+ LCD-modeller, inklusiv en LCD-topmodel i form af DX900.

Så var tonen ligesom lagt.

Hvad angår billedet, så er den sorte farve på OLED allerede kulsort, så der er ikke mere at hente her – ud over at sænke refleksioner yderligere i oplyste rum – så Panasonic lagde i stedet vægt på, at EZ1000 har et noget større farverum (tæt på 100% DCI-P3), højere maksimal lysstyrke samt bedre gengivelse af de allermørkeste gråtoner. Det er en betydelig forbedring i forhold til den foregående CZ950 model, men det er værd at huske på, at Panasonic sprang 2016-generationen af OLED over. 3D er i øvrigt lagt i graven. Det er dog ikke Panasonics beslutning, men i stedet dikteret af udviklingshumøret hos LG.Display.

Vi blev præsenteret for en række filmscener, der skulle fremhæve nogle af disse ting. Det er umuligt at vurdere specifikke forhold baseret på disse præsentationer, så vi vil blot nøjes med at sige, at billedet var vidunderligt. Det lignede i udbredt grad det, som vi også så fra hhv. LG og Sonys 2017 OLED.

Panasonic EZ1000


Panasonic gjorde en del ud af, at EZ1000 adskiller sig fra andre OLED-tv på markedet fordi den:
1) Har bedre gengivelse af de mørkeste gråtoner
2) Er udviklet i samarbejde med Hollywood med respekt for korrekt gengivelse af kildematerialet
3) Har næste generation af HCX-billedprocessoren, HCX2

Det er umuligt for os at vurdere om der ligger noget i det før vi får lejlighed til at have skærmen på testbænken, men jeg vil blot stilfærdigt konstatere, at både LG og Sony også taler om forbedringer i gråtonerne på årets OLED. Jeg mistænker, at dette rent faktisk kan tilskrives LG.Displays arbejde med OLED-teknologi fremfor den specifikke producents bestræbelser. HCX-processoren var vi derimod ret begejstrede for sidste år, så hvis den er blevet endnu bedre, lyder det lovende.

Panasonic EZ1000
Hvad angår farvegengivelse, trækker Panasonic på erfaringerne fra professionelle monitorer i Hollywood. Panasonic gik så langt som til at love ”Delta zero” farvepræcision, hvor delta er udtryk for forskellen mellem den farvetone, som er tiltænkt, og den som vises. Zero som i nul forskel. Det muliggøres vha. en såkaldt 3D LUT - en intern farvetabel - som også bruges ved redigering i filmstudier.

Panasonic forsøgte afslutningsvis at slå Hollywood-referencen fast ved at give Dado Valentic, Colourist hos selskabet Mytherapi under Warner Bros, taletid. Dado har bl.a. udført pioneerarbejde på HDR-versionen af Marco Polo, der blev en af de første tilgængelige tv-serier i HDR-kvalitet, samt en god portion film.

Panasonic EZ1000


Dado talte om udfordringer i forhold til at arbejde med HDR, men også potentialet. Han tog de fremmødte igennem en sceane af testklip, hvor han viste, hvordan man arbejder med lys på scene-basis. Hvordan en lille lampe, der optager en promille af billedet, kan have betydning for, hvordan man som seer oplever hele scenen. Og hvordan HDR hjælper med at muliggøre disse visioner.

"Blacks are much more important than brightness"
Koblingen til Panasonic EZ1000 er naturligvis den, som Panasonic selv indledte med. Kun på selv-emitterende skærmteknologier såsom OLED (og plasma) kan man styre lysstyrken og farvegengivelsen på pixel-niveau. Små lamper i billedet kan funkle klart i natten, uden det påvirker detaljerne i de mørke områder. Der er ingen bagbelysning i OLED, da hver enkelt pixel selv genererer lys. Vil du have en sort stjernehimmel med intense, funklende stjerner på, så får du netop det. Det er ikke muligt på noget LCD-tv.

”Blacks are much more important than brightness”, sagde Dado og tilføjede. “It is not difficult to make a screen look bright”. Det har man gjort i årtier uden HDR. Dado var tydeligvis begejstret for HDR og de ”more details, more colors”, som det bringer med sig.

Panasonic EZ1000


Med rødder i Firefox?

Panasonic bekræftede, at samtlige 2017 HDR-tv får understøttelse af HLG (Hybrid Log Gamma). Det er det 3. HDR-format, som er udviklet med henblik på HDR via tv-kanaler.

EZ1000 vil desuden understøtte HDR10-formatet, men mangler – noget overraskende – Dolby Vision. Panasonic ville godt nok ikke ud med prisen, men alt tyder på, at skærmen bliver pebret, så manglen på Dolby Vision virker som en kritisk mangel. Om nogle måneder fra i dag står Sony A1, Panasonic EZ1000 og LG E7 side-om-side og der vil EZ1000, på papiret, utvivlsomt tage sig dårligst ud.

En anden ridse i lakken er, at Panasonic vil videreføre Firefox OS i EZ1000 (måske sågar hele årets modelprogram?). Altså den tv-platform, som Mozilla udviklede og sidenhen har lagt i graven. Der er som sådan ikke noget galt med Firefox OS, men det er naturligvis problematisk at sælge tv-skærme på en død platform, uagtet argumenter om at det er open source, hvorfor videreudvikling er muligt. Panasonic er ikke kendt for deres software og det var hele årsagen til, at de allierede sig med Mozilla i første omgang.

Panasonic EZ1000


Panasonic lover, at der er 4K og HDR-streaming fra Netflix, Amazon og YouTube. Sidstnævnte (HDR via YouTube) forudsætter, at EZ1000 har indbygget dekodning af VP9 Profile2-formatet, som manglede på sidste års modeller.

Alt i alt ser Panasonic EZ1000 på billedsiden utroligt lovende ud, men det er svært ikke at forlade den japanske producent med en lidt skuffende følelse i rygsækken. EZ1000 kommer kun i 65” og vi må vente helt til det sene efterår eller tidlig sommer, og med udsigten til en prislap, der sprænger de flestes budget, virker Panasonics flirt med OLED efterhånden lidt som et forfængelighedsprojekt. Vi håber, at Panasonic overrasker. Opdatering: Panasonic overraskede! De har sidenhen præsenteret en større EZ1000 OLED samt en billigere EZ950 serie.



Del på:


Flere fokusartikler

Streamingbokse

Apple TV 4K vs. Nvidia Shield vs. Chromecast Ultra m.fl.

24 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
BeoVision Eclipse

Første indtryk af B&O BeoVision Eclipse

11 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
YouSee Android TV

Første indtryk: YouSee på Android TV

01 Sep 2017 | Rasmus Larsen |
Uncharted The Lost Legacy

Konsolspil i HDR: Hvad du skal vide

24 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Best HDR TV

Oversigt: Bedste HDR TV

18 Aug 2017 | Torben Rasmussen, Rasmus Larsen |
LG B7 OLED

Status på HDR: Hollywood, TV, film, spil, biografer & formater

17 Aug 2017 | Rasmus Larsen |
Farang C More

Interview: C More søsætter satsning på originalt indhold

21 Jul 2017 | Rasmus Larsen |
Apple TV gaming

Bedste spil til Apple TV (2017)

28 Jun 2017 | Rasmus Larsen |