Hvis du har testet eller kort afprøvet en skærm og du ønsker at dele dine erfaringer med andre.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af arkoh
#3253
INDLEDNING

Ja, jeg besluttede for længe siden at jeg ville lave en lille gennemgang af denne skærm når jeg endelig fik den. Jeg vovede nemlig for en små 2 en halv måned siden at bestille Samsungs nye flagskib her, på ren og skær "go fornemmelse" for Samsungs produkter, eftersom det ikke VAR og stadigvæk ikke ER til at opdrive en anmeldelse af skærmen endsige en anbefaling af skærmen noget sted på nettet. Ahhh ikke helt sandt, der dukkede for 3 uger siden eller noget i den stil, en fyr op på et par forskellige amerikanske sider, med en enkelt lovprisning af skærmen, men det er altså også alt der er at finde på nettet!!! Og jeg må indrømme... der har da også været visse dage de sidste 2 en halv måned, hvor jeg har spurgt mig selv om hvad faen jeg havde gang i, ved at bestille en skærm til 9000 dkr, på en "rygradsfornemmelse"!??? Men jeg holdt ud og afbestilte ikke skærmen inden den blev leveret i forgårs!... Så nu vil jeg gøre alvor af mine ord og lave en kort gennemgang af mine første indtryk af dyret!...

Der er nok et par ting jeg skal have slået fast før jeg går gennemgår Skærmen! Først og fremmest så er jeg absolut ikke et teknisk geni, ja i det hele taget, så aner jeg ikke meget om teknologien bag de forskellige skærme. Har gjort meget for at sætte mig ind i fladskærms teknologien før jeg besluttede mig for hvlken skærm jeg ville investere i, men primært er det mine 11-12 års daglig intensiv praktisk erfaring med et væld af forskellige skærme, jeg kan bruge til at vurdere skærmens kvalitet! Jeg er arkitekt og laver meget grafisk arbejde! Så primært er denne skærm købt for at optimere mit arbejde med 2D Autocad, 3D Studio Viz og Grafisk arbejde. Dvs primært har det været skærmens farvebehandling, skarphed og opdateringshastighed det handler om for mig!

Og lad mig her bare starte med at slå fast en gang for alle... Jeg har ikke fortrudt mit "rygradskøb", på nogen som helst måde!!!! Det er en afsindig lækker skærm!! Og opfylder alle mine forventninger og lidt til endda!!!...

SAMSUNG 244T

Men jeg sku måske starte ved starten! ;-) For oplevelsen at trække skærmen ud af kassen var sgu hele ventetiden værd! For den er STOR! Den er RIGTIG stor! Faktisk større end jeg havde forestillet mig! Og det sir ikke så lidt! Skærmen alene måler ca. 36 cm i højden og 56 cm i bredden, dvs inkl. rammen! Og når den står på bordet rager den ca. 48 cm i højden i den laveste indstilling og har ca. brug for 25 cm i dybden for at kunne være der. Stor MEGET stor, men sammenlignet med min gamle Philips 20" CRT skærm er den jo nærmest ikke til at finde på skrivebordet!!! ;-)

Der følger de fleste nødvendige kabler med, DVI-DVI kabel, Analog-Analog samt et Komponentvideo kabel. Kun mangler jeg et s-video kabel, men sårn er livet jo... man kan ikke få det hele! Kabler er supernemme at sætte til i bunden af skærmen, eftersom skærmen drejer supernemt omkring sin egen akse så man uden problemer kan sætte skærmen på højkant mens man sætter kablerne til.

Og nu er jeg ikke "æstetiker" uden grund, så gik først li et par gange rundt om dyret, inden jeg tændte den, og den falder drønme i min smag! Designet er så gennemført at det gør helt ondt! Foden var faktisk det første jeg bed mærke i, og det er absolut den første fladskærmsfod jeg nogensinde har set (Ja selvfølgelig lige bortset fra Apples produkter, men dem springer vi let og elegant henover her!), der faktisk komplementerer selve skærmen på en afsindig flot måde! Foden er enkelt og flot formet, i samme materiale son resten af skærmen, og når man sidder foran skærmen virker foden til at selve skærmen føles meget let og svævende. Skærmens knapper er små og elegant placeret i skærmens nederste højre hjørne og i samme lækre materiale som rammen (ja, nu er det jo ikke børstet stål, men lækker under alle omstændigheder!). Rammen er tynd tynd tynd og super elegant! Selv skærmens bagside er voldsom flot. Jeg har i det hele taget INTET negativt at sige om skærmens ydre og design! Den klær i det hele taget mit skrivebord afsindig godt!!!!

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/forfraTHUMB.jpg[/img]
foto skærm forfra
HØJOPLØSNING

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/bagfraTHUMB.jpg[/img]
foto skærm bagfra
HØJOPLØSNING

Skærmen er Super nem at hæve og sænke... faktisk så nem at jeg kan hæve og sænke skærmen med en udstrakt finger! Skærmen svinger fra side til side og op og ned uden de mindste problemer, og står fast når man gir slip. Ja ikke bare Super flot men også virkelig funktionelt design. Lækkert lækkert!!!

Og sikke en fornøjelse at tænde skærmen første gang! Jeg tror ikke rigtig jeg var helt forberedt på klarheden af skærmen og den farvemæthed der mødte mig alllerede på Windows Log-in skærm. Men nu var jeg jo også allerede grundigt forbløffet over billedets faktiske størrelse, så hvorfor ikke bare sparke til en mand der allerede lå ned!!! ;-) Tror nok den første tanke der slog mig da jeg var kommet mig over denne vakkelvorne start, var at NU forstod jeg endelig hvorfor jeg netop havde hørt i en stor international undesøgelse at man kunne optimere sin produktivitet med op til 20 %, med en større skærm... Altså man bliver sguda i så godt humør over sådan et billed og sådan et størrelse skrivebord, at man ikke er til at drive væk fra skærmen. ;-) Nyd dette billede af skærmen med 2 A4 sider sat op ved siden af hinanden i 1:1 samt plads til alle thumbnails ude til venstre. Lækkert Lækkert!

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/a4siderTHUMB.jpg[/img]
foto skærm med 2 A4 sider sat op i 1:1
HØJOPLØSNING


Software cd'n er enkel og nem at gå til, og der er ingen problemer med at installere softwaret!

SKÆRMTEST

Jeg gik såmænd direkte til sagen og åbnede et program jeg havde fundet på nettet, til at teste skærme med... ganske simpelt lille program, der er til at finde på http://tft.vanity.dk/. Og her var det første der slog mig, hvor fantastisk et spekter af gråtoner denne skærm disker op med. Det var faktisk langt langt mere inponerende end jeg havde turde håbe på! Faktisk så mener jeg at jeg kan skelne mellem helt kulsort og 2 % grå.

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/gra ... aTHUMB.jpg[/img]
foto graatoneskalatest
HØJOPLØSNING


Hvilket når det kommer til grafisk arbejde er til at hoppe eksalteret rundt på gulvet over!!! Men så begyndte de første problemer altså også at komme snigende. Dernæst ville jeg tjekke tekst's tydelighed og skarphed, og blev altså noget skuffet! Nej faktisk blev jeg så skuffet at jeg var til at høre i resten af huset og her ikke i den før så eksalterede entusiasme! Teksten stod uskarpt og med en tydelig skygge omkring sig. Fuldstændig uaaceptabelt! Havde ikke umiddelbart noget svar på problemet, men begyndte at rode rundt med kabler og indstillinger og endnu engang med alt den software der fulgte med skærmen, indtil det slog mig at jeg ikke havde indstillet skærmens opløsning på dens Native Resolution! Jeg var naturligvis hoppet direkte på DVI kablet, som enhver anden ville gøre, men med mit stakkels 2Nvidia Geforce FX 5600, er det desværre ikke muligt at trække den gyldne opløsning på 1920x1200 (WUXGA) over DVI udgangen. Derfor slog det mig at ingen af de opløsninger som mit Grafikkort magtede over DVI udgangen, ramte Skærmens optimale 16:10 forhold. Så på med det sølle analoge kabel, som jeg havde set sådan frem til at droppe for GOOD! Og op med opløsningen på de 1920x1200! Og wooooooow... hvis jeg havde troet det var en stor skærm før, så var det her altså en ren DRIVE IN biograf!!!!!! Alle burde have skærme med en opløsnig på 1920x1200! Det burde være et grundlovssikret krav til en arbejdsstation, for det her rykker altså!!! Og så stod teksten pludselig skarpt! Uhaaaa dada... KNIVSKARPT!!!! Og her er det så nok at min manglende viden om sagen spiller ind. Jeg har desværre aldrig set forskellen mellem analog og DVI drevne skærme skåret ud i pap, så jeg aner ikke hvor stor forskellen her er, andet end hørt folk fra nær og fjern snakke langt og længe om DVI skærmens smækre billed... Men det ka jeg altså ikke se! Skærmen står så utrolig flot over den analoge indgang at jeg ikke kan forestille mig at den kan blive bedre over DVI indgangen! Det kan den selvfølgelig, og den manglende Native Resolution mulighed på mit grafikkort har garanteret meget at gøre med at jeg ikke var det mindste skuffet over at skifte tilbage til den analoge løsning.

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/tekstTHUMB.jpg[/img]
foto tekst test
HØJOPLØSNING

FARVER

Nåh med skarpheden løst og langt klogere på forståelsen for den nødvendige Native Resolution. Var det farverne det handlede om!

Først og fremmest vil jeg sige at farverne står bedre end på langt de fleste CRT skærme jeg har set! Og med skærmens imponerende specifikationer på brightness 1:500 cd/m² og Contrast ratioen på 1000:1, er der ikke meget at komme efter her! Fotos står simpelthen så vidunderligt levende og mættede at det er til at blive helt i godt humør over!!! ;-)

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/farverTHUMB.jpg[/img]
foto farvetest
HØJOPLØSNING

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/3dviz01THUMB.jpg[/img]
foto 3D Rendering
HØJOPLØSNING

Skærmens Backlight har jeg også fundet ud af gennem min research har meget at sige, og mangen en bruger har jeg hørt brokke sig over dette punkt på andre skærme, men heller ikke her er der meget at komme efter! Jeg fornemmer kun en meget svag bleed fra de 2 øverste hjørner, men det er også kun hvis jeg sætter mig i et fuldstændig mørklagt rum, og stirrer på skærmen med meget kritiske øjne! Her er et håbløst foto af skærmens backlighting. Meget mørkt, men det skulle det jo også gerne være ik sandt!? ;-)

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/backlightTHUMB.jpg[/img]
foto skærmens backlight
HØJOPLØSNING

Skærmen kommer med 4 præindstillede skærmopsætninger, Custom, Entertain, Internet og Text. Og der er ud af boksen igen ikke meget at komme efter! Jeg har som en noget kritisk grafiker ikke fundet nogen grund til at ændre på Custom opsætningen. Den er virkelig imponerende kalibreret ud af Boksen! Men jeg vil ikke udelukke at det, når jeg har siddet ved skærmen lidt længere tid, kan gå hen og blive interessant at pille lidt ved indstillingerne! ;-)

OPDATERINGSHASTIGHEDEN

Ja, her må jeg altså indrømme at jeg tilgengæld er lidt på bar bund! Det har på de skærme jeg kender til, og har brugt før, aldrig rigtig været et problem. Det er nok mere et problem som hardcore gamers vil være bide mærke i end en grafisk orienteret fyr som jeg. Ahhhh ska da indrømme at jeg en enkelt gang imellem finder på at spille lidt, og har da også i forbindelse med opdateringshastigheden, fundet mig nødsaget til at tilbringe et par timer foran Halflife 2. Ja hvad går man dog ikke igennem for at andre ska få en bredere forståelse for skærmen!!!??? ;-) Og jeg fandt INGEN problemer what so ever med Halflife 2! Og ikke at forglemme... hvilken fornøjelse at spille i 16:10!!! :)

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/halflife2THUMB.jpg[/img]
foto screendumb halflife2
HØJOPLØSNING

Mødes da også engang imellem på en NetCafe med en gruppe venner og dyrker lidt Counter, og heller ikke her er der noget at komme efter. Skærmen synes jeg klarer sig ligeså godt som de gamerskærme der sidder på vores foretrukne NetCafe! Men altså der skal og bør tilføjes at jeg nok ikke er den rette til at vurdere dette punkt! Jeg tror ikke rigtig jeg er så kræsen som visse andre ville være. Men igen... Jeg ser ingen problemer med denne skærm! Ej heller ikke en foresvisning af Lord of the Rings / The two Towers, har kunet rokke ved denne opfattelse og frembringe slør og ghosting så jeg bed mærke i det. Der var kun en smule hakken i filmen, men min klare vurdering var at dette på ingen måde skyldtes skærmen, men derimod en meget gammel DVD afspiller smækket i en håbløs reserve PC her i huset! I den førnævnte skæmtest fra http://tft.vanity.dk/ er der kun ca. 1,5 mm slør at se på slørtesten (på hastighed 10), hvis det sir nogen noget. Under alle omstændigheder, så må dette da siges at være til at sammenligne for alle med deres egen skærm.

TILKOBLINGSMULIGHEDER

Her når vi så til noget af det negative som jeg har at sige om skærmen! Der er masser af tilkoblingsmuligheder. S-video, analogt og Komponentvideo.

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/til ... rTHUMB.jpg[/img]
foto skærmens tilkoblingsmuligheder
HØJOPLØSNING

Jeg har kun været istand til at teste S-video og analogt tilkobling. Men her har jeg ikke meget positivt at sige! S-video kunne jeg ikke få til at se bare acceptabelt ud. Der var lissom en skråtternet struktur over de lyse flader når jeg koblede en extern DVD til skærmen, som gjorde billedet noget nær uudholdeligt! Ved ikke rigtig hvordan jeg troubleshooter dette, men hvis der er nogen der har foreslag så lytter jeg gerne!!! Med den analoge tilkobling, var situationen noget bedre. Faktisk prøvede jeg her at sammenligne skærmbilledet med samme DVD afspiller forbundet til mit Sony 32" 100 Hz fjernsyn. Og her var kvaliteten ca. den samme. En smule dårligere, men absolut acceptabelt! Synes kun jeg kunne se en smule digital støj i lyse kanter ved overgangen til mørkere områder, samt en smule mindre skarpt billede. Der skal tilføjes at den DVD afspiller jeg har tilrådighed er en Super Lavkvalitets afspiller til et par hundrede kr..

Ligeledes så vil jeg sige at de ekstra USB stik der er placeret på venstre side af skærmens bagside, er... ja hvilket ordvalg er passende... Til Grin!!?? Tjaaa det svarer nok meget godt til hvad de er!!! Der sidder 3 stik på skærmen. Den ene er et UPSTREAM stik, og de 2 andre er DOWNSTREAM. Dvs når UPSTREAM stikket skal forbindes til en USB port på PC'n, for at de to DOWNSTREAM stik kan fungere, så mister man altså 1 USB stik på PC'n mens man vinder 2 USB stik på Skærmen. Dvs for 3 stik på skærmen og en sort ledning der nødvendigt stikker ud fra venstre side af skærmen og skæmmer denne, får man 1 ekstra USB indgang... Det er vel helt ærligt TIL GRIN!!! Så kan med sikkerhed slå fast at skærmen absolut ikke vil blive brugt som USB-Hub!

KONKLUSION

Men på trods af de småproblemer jeg er stødt på, kan det altså stadigvæk ikke rokke ved min følelse af at denne skærm er absolut TOP KVALI!!! Designet er noget af det flotteste jeg har set i en PC skærm (Igen på nær Apples produkter, som vi springer nemt henover her!). Selve størrelsen af skærmens 24,3 tommer er selvsagt til at tage og føle på! Skærmens farvegengivelse er Sublim! Tekst står krystalklart! Opdateringshastigheden har jeg INTET at klage over! Mit grafiske arbejde kan jeg ikke se andet end være fuldt fuldt dækket ind... til Fulde... og lidt til! Stregtegninger i AutoCad står krystalklart og mine modeller i 3D VIz, er næsten bogstaveligt talt til at tage og føle på. Multimediemæssigt dækker den rigeligt hvad jeg havde håbet på! Spil kører i mine øjne flydende uden nogen synlig ghosting, og film kører over en indbygget DVD afspiller aldeledes uden problemer!

Jeg kan kun ydmygt anbefale denne skærm på det varmeste!!!!!

[img]http://hjem.get2net.dk/arkoh/images/screenTHUMB.jpg[/img]
foto skærm
HØJOPLØSNING


Nåh nu tror jeg egentlig også jeg har været sårn nogenlunde omkring hvad der er at sige... og lidt til! ;-) Håber det er noget der kan bruges derude! Og spørgsmål og gode råd med mine små problemer er meget velkomne!!!

Lars Køhler
....
Senest rettet af arkoh 13. feb 2006, 14:45, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#3266
Rigtig lækker anmeldelse Lars. Det er rart at du tager dig tiden til at videre give dine erfaringer med en skærm, som er meget svær at finde noget brugbart på endnu. :)

I den kommende version af Flatpanels.dk vil brugeranmeldelser også vises med en overskrift direkte på forsiden af Flatpanels.dk, hvorefter man så kan klikke sig ind og læse mere. På den måde tror jeg også anmeldelser som denne når ud til endnu flere.

Det du oplevede med s-video lyder ikke unormalt. Flere producenter vælger at integrere sådanne stik, men kvaliteten på inputbehandlingen er desværre meget ofte ret tvivlsom. Det samme oplevede jeg på Dells 20 tommer skærm.
Af Ravnholdt
#3278
Hej

Super flot anmeldelse Lars. Virkeligt flot arbejde. Vi er flere som har ledt og ledt efter en anmeldelse af Samsung SyncMaster 244T uden megen held, så når der endelig kommer en fin anmeldelse endda på dansk, må det vække glæde i hjemmene (i hvert fald i mit).

Personligt ser jeg lige markedet an et stykke tid endnu inden jeg investerer. Dell er vist nok på vej med en opdatering af deres 24" udg., så vi får se, hvordan Samsung sig i konkurrencen.

Med venlig hilsen

Peter
Af arkoh
#3294
Jamen det glæder mig at høre at der er nogen der kan bruge min gennemgang!!! :)

Jeg har nu faktisk endelig lykkedes med at finde en REEL anmeldelse fra nogle hardcore brugere/anmeldere... og jeg er tydeligvis ikke den eneste der falder i svime over denne skærm!!! Og her er der til forskel fra mig selv, nogen der rent faktisk ved noget om blur og ghosting... Og der er ligeledes efter deres mening INTET at finde der!!! De jubler ihvertfald Laaaaaangt og længe over skærmen!!! Men se for jer selv...

Anmeldelse Samsung 244T Overclockers Online

Og bare for at slå det helt fast Peter... Der ER altså ikke meget at tænke over her... Den ER virkelig lidt mere end SUPERLÆKKER!!! ;)
Af Dlejt
#3324
Super nice anmeldelse!

Nu skal jeg bare spare de 25.000 sammen til et nyt system + denne dejlige skærm, så er jeg en lykkelig mand! Især bredskærms oplevelsen glæder jeg mig rigtig meget til! Men, der går nok lige et par måneder inden jeg har den slags penge, og så man selvfølgelig lige overveje hvad der er på markedet til den tid. Men indtil videre er den her helt sikkert mit #1 valg!

Mange tak, fordi du tog der tiden.

Mvh
Dlejt.
Af egil
#3507
Hejsa, jeg står selv og skal købe en skærm, og den du har der lyder fornuftig.

Et par spørgsmål dog.
Supportere den picture in picture ?
Supporter den 1:1 visning af lavere opløsninger, altså sådan sådan at man kan spille i f.eks. 800x600, og så bare have nogle store sorte rammer rundt om billedet?
Af egil
#3527
Jeg fik læst et andet sted på nettet, at der er picture in picture.

Jeg har dog også læst en del om "lag", altså en forsinkelse mellem at man flytter musen og til at markøren faktisk bevæger sig.

Her er nogle eksempler:
http://weblogs.asp.net/ryanw/archive/20 ... 33681.aspx
http://s88012115.onlinehome.us/TFTDelayBeweis.avi
http://media.putfile.com/Movie_0001914

Har du sådanne problemer, eller er det bare folk som er galt på den/fået en dårlig udgave?
Af Beeblebrox_dk
#3544
Tillykke med skærmen - den lyder super nice og jeg skulle lige til at bestille den..

Men så så jeg et review hvor de skrev at skærmens laveste position var 15,5 cm over bordpladen! Lyder helt vildt :(

Jeg vil blive superglad hvis du gider køre skærmen ned i absolut laveste position og så måle afstanden fra bordpladen op til der hvor selve det synlige/lysende skærmareal starter?

Jeg håber du ser posten her - jeg kan næsten ikke vente med at bestille :)

Vh,
Claus

PS: Mens du har tommestokken fremme må du også godt måle selve 'rammens' tykkelse.
Af arkoh
#3555
Hej Egil

Picture in Picture... Jepper! som du også selv har fundet ud af!

Lag... Nej absolut ikke noget problem! Ved ikke om det er den samme skærm vi snakker om!?? Men Det er såvidt jeg kan se i dine links der, et generelt problem med TFT skærme der hentydes til... eller hva? Jeg kan kun slå fast at med den her skærm er der ikke det mindste lag! Den reagerer prompte!!! Det handler vel i bund og grund om opdateringshastigheden på skærmen, så hvis du går efter en skærm med en opdateringshastighed på 25 ms, så kunne jeg sagtens forestille mig du rendte ind i det problem, men ikke med den her sag!!

Claus

Afstanden du snakker om er på lige under 13 cm! I absolut laveste position, og skærmen sat i lodret position, er afstanden fra bord til underkant af selve skærmbilledet lidt under 13 cm!! Synes du det er for højt? Jeg kan kun sige at det virker på INGEN måder for højt! Tværtimod så føles det næsten som om den skraber henad bordet!! ;) Selv har jeg den ikke sat i nederste position i arbejdsstiling, men hævet et par cm og vinklet så skærmens flade er vinkeltret på mit synsfelt!!

Rammens brede er på 20 mm præcis! Virker supersmalt i levende live, eftersom selve designet af rammen er lavet så skærmbilledet lissom får en meget smal grålig ramme yderst, så vinkles rammen den sidste halve cm indad, hvilket lidt gør det samme for skærmbilledet som en paspartout gør for et foto i en ramme! Det virker kan jeg kun sige!!! :)

Du Claus... slut med de dårlige undskyldninger! Der ER ikke noget at komme efter! ;) (Hold kæft mand... jeg burde sguda få procenter fra Samsung!!!!! ;) )
Af Beeblebrox_dk
#3560
arkoh skrev: Afstanden du snakker om er på lige under 13 cm! I absolut laveste position, og skærmen sat i lodret position, er afstanden fra bord til underkant af selve skærmbilledet lidt under 13 cm!
Super :)

Bare for at være helt sikker - er det også 13 cm i såkald landscape position (altså sådan som man ville se en film på den)?
arkoh skrev: Synes du det er for højt?
Nope, 13 cm. er til at leve med...

Jeg spørger kun fordi mit skrivebord er sådan et 100+ år gammelt egetræsmøbel som er ret højt i sig selv men som man kun får en meget lav stol ind under. Dvs. hvis skærmen er for høj skal jeg nærmest læne hovedet tilbage :(
arkoh skrev: Du Claus... slut med de dårlige undskyldninger! Der ER ikke noget at komme efter! ;) (Hold kæft mand... jeg burde sguda få procenter fra Samsung!!!!! ;) )
Er du helt sikker på du ikke er samsung-ansat? :) Anyway venter lige på svar og så køber jeg (forhåbentlig) :p

Vh,
Claus
Af arkoh
#3561
Beeblebrox_dk skrev:Er du helt sikker på du ikke er samsung-ansat? :)
:D Tjaaaaa man ku godt blive i tvivl sådan som jeg offentligt falder i svime over denne skærm! Decideret løn regner jeg ikke med, Men procenterne burde jeg ihvertfald ha! Det er vel det mindste de ku smide i min retning som tak for god markedsføring!! ;)
Beeblebrox_dk skrev:Bare for at være helt sikker - er det også 13 cm i såkald landscape position (altså sådan som man ville se en film på den)?
Jepper!... Landskab, Horisontalt, Widescreen!! Den er go nok! I drejet tilstand, dvs Højformat, når den endnu tættere på bordet! Sidder ikke lige foran den nu, men vil skyde på den når ned i en 6-7 cm over bordfladen!

Go fornøjelse!
Af egil
#4011
Nå, så fik jeg endelig min skærm for en lille uges tid siden. Her er mit indtryk.

Skærmen er lækker, helt sikker, mit sammenligningsgrundlag er dog beskedent, har kun arbejdet med et lille udbud af fladskærme før.

Et par kritik punkter skal der dog med:

1. Det "forsinkelse" som jeg spurgte til tidligere i denne tråd er der rigtigt nok, og det er ret voldsomt synes jeg. Dette er 100% ikke en skærm du kan spille hurtige FPS spil på i et konkurrence miljø.

Min grundlag for sådan en påstand er mange års computerspil (Quake 3) på højt plan, hvor jeg bl.a. har deltaget i konkurrencer på højt plan rundt om i verden. Så hvis du har ambitioner om at spiller med i de store konkurrencer, er denne skærm ikke for dig!

Til daglig brug er der dog ikke mange problemer, og jeg kom over den største irritation af forsinkelsen på skærmen, ved at skrue hastigheden på musen helt i vejret, og sætte acceleration på.

2. Jeg synes det er direkte fjollet, at Samsung har sat USB indgangen på siden af skærmen, den skulle have siddet bag på skærmen, hvor de andre indgangs stik også er. USB udgangene er fine at have på siden, hvor de er lette at komme til... men ikke indgangen. Om igen Samsung.

3. Kun en DVI indgang, helt ærligt. En skærm til ~9000 kr. kan godt hoste op med mindst to DVI indgange. Der jo for fan ikke nogle computere som kommer uden DVI udgang mere. Nu bliver jeg nød til at kører min bærbar gennem den analog port.

4. Picture in Picture funktionen kan kun kombinere DVI/Analog med en af de andre video indgange. Ikke DVI + Analog. Fjollet, for det havde faktisk været brugbart.

Med disse fire punkter som lidt modvægt til en meget positiv anmeldelse af arkoh, så er indtrykket stadig meget positivt, og jeg er da også glad for skærmen og beholder den.

Opdatering: Vil for resten lige tilføje, at jeg ikke har haft nogle problemer med at gøre i native opløsning fra mit Geforce 6600GT grafikkort.
Af Dlejt
#4885
Er der nogen der kender et sted man kan få den i sort?

mvh
Dlejt.