| Forfatter |
Besked |
Rasmus Larsen
Site Admin
|
: 21. apr 2011, 13:11 |
|
Tilmeldt: 16. sep 2005, 13:01 Indlæg: 6579 Geografisk sted: Storkøbenhavn
|
Testen af Sony EX720 er nu online. EX720 kommer med Bravia Internet Video, USB-optagelse, 3D, MotionFlow XR200 og LED. EX720 kommer også i varianterne kaldet EX723 og EX725 med hhv. DVB-T2 og DVB-S tunere.
Find testen her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1303380348
Hvis du har spørgsmål, kommentarer eller tilføjelser, kan de placeres her i tråden og vi skal prøve at vende tilbage på dem.
God fornøjelse med læsningen 
_________________ Rasmus Larsen - www.flatpanels.dk
|
|
|
|
 |
NemliJa
Medlem
|
: 21. apr 2011, 15:10 |
|
|
Fin test, har ventet længe på den!
Så er spørgsmålet bare, om jeg skal slå til, og købe 46" udgaven, eller om jeg skal vente og se hvor gode ord Sharps LE831 får 
|
|
|
|
 |
therunemeister
Medlem
|
: 21. apr 2011, 15:38 |
|
|
|
Det kan være der er et parameter jeg ikke forstår, men er det ikke unfair at sige at det er relativt dyb sort for et edge LED tv når målingen er lavere eller ligeså lav som alle plasma tv i testede sidste år inkl. Panasonics top modeller?. Man må også antage at selve panelet ser sortere ud dagtimerne.
Der er sikkert et parameter jeg ikke lige tænker på, men kan ikke lige regne ud hvad det er.
|
|
|
|
 |
Don Kristensen
Ny på siden
|
: 21. apr 2011, 18:09 |
|
|
|
Hvordan er opskaleringen og deinterlacing i forhold til f.eks. Panasonic G20?
|
|
|
|
 |
kakilika
Manuducend
|
: 21. apr 2011, 18:23 |
|
|
Én ting der mangles redegørelse for i testen - efter min mening - er, at scanning backlight-systemet gør billedet mørkere. Har selv set dette demonstreret i et Sony Center. Er dette generelt for kant-LED-skærme?
Hvad hvis man ser en 4:3-udsendelse med bjælker i siden, vil et kant-LED være i stand til at generere en helt sort streg i hver side? Har læst om en Samsung-ejer med dette problem.
Har EX720-serien som udgangspunkt ikke Samsung-paneler? Sælgeren i Sony Center fortalte, ar de var informeret om, at hele serien brugte Sharp-paneler. Mener i hvert fald, at 37"-udgaven er et AUO-panel. Er især interesseret i, om ikke 32"-udgaven er et Samsung PVA-panel.
Er også i tvivl om panelet i den anmeldte skærm. Her kan I læse lidt om problemet med MVA-panelerne på 32- og 46"-versionerne af sidste års udgaver: http://www.digitalversus.com/tv-review- ... 16768.html
Tak for testen 
|
|
|
|
 |
lasseAXS
Ny på siden
|
: 21. apr 2011, 19:25 |
|
Tilmeldt: 21. apr 2011, 18:51 Indlæg: 3 Geografisk sted: København
|
Hej.. Mange tak for anmeldelsen1!
Jeg har lige købt det her tv i 40". Eller det var dog 721, med indbygget Wifi..
Valget stod mellem et Samsung UE40C6905 eller det her, mit budget er ca 8000. Da jeg prioriterer DLNA og PVR funktioner højt.
Men desværre syntes jeg, at begge af disse funktioner er implementeret rigtigt dårligt på dette fjernsyn. Mængden af understøttede filformater er meget lille over dlna:
http://support.sony-europe.com/tvhc/faq/faqkb.aspx?site=odw_da_DK&d=f&KBS=TV&m=KDL-40EX721&f=dlna
Hvilket vil sige, at stort set alt skal omformateres. Jeg benytter Mac og TvMobili/Vuze dlna server.
Jeg har i hvert fald ikke kunne få denne oversigt til at passe!:
http://support.sony-europe.com/tutorials/tvhc/dlna/dlna.aspx?site=odw_da_DK&m=KDL-40EX721
Yderligere så er PVR funktionen ubrugelig for mig. På analog siger fjernsynet: "Recording is only available with digital broadcasts" På DVB-C siger det "Recording is only available with digital terrestial television".. Sikke en wild goose hunt!, når jeg har YouSee.. Og kan det virkeligt passe?! Hvad skulle forskellen være?
Jeg har opdateret til nyeste firmware, men uden held. Jeg kunne læse, at sony kommer med en ny firmware snart, så måske de også retter op på dette.. Ringer til dem tirsdag og hører, ellers så må det hedde retur med fjernsynet.
|
|
|
|
 |
PhDream
Entusiast
|
: 21. apr 2011, 21:25 |
|
|
therunemeister skrev: Det kan være der er et parameter jeg ikke forstår, men er det ikke unfair at sige at det er relativt dyb sort for et edge LED tv når målingen er lavere eller ligeså lav som alle plasma tv i testede sidste år inkl. Panasonics top modeller?. Man må også antage at selve panelet ser sortere ud dagtimerne.
Enig!
_________________ u d s t y r
|
|
|
|
 |
Jacob R
Ny på siden
|
: 21. apr 2011, 21:59 |
|
|
|
Rasmus nu har du anmeldt det nye EX720 fra Sony.
Hvad ville du vælge .. Det EX720 eller den gamle HX800 ?
Har købt HX800 i 40" i går, men skal retur til butikken da jeg vil have et 46" i stedet for. Er billed kvaliteten bedre på HX800 som ekspedienten i Sony påstår eller er det bare gas for at komme af med den gamle HX800 inden afløseren kommer.
|
|
|
|
 |
barfodcph
Manuducend
|
: 22. apr 2011, 08:31 |
|
|
|
Sony har lovet at komme med en opdatering, så man også kan optage på DVB-C. Opdateringen er lovet til at komme i april, så lad os håbe...
_________________ SONY KDL40W2000, SONY RDR-HX710, Sagem ICD60, SONY PS3, SONY STR-DA1200ES
|
|
|
|
 |
Rene
Bruger
|
: 22. apr 2011, 10:41 |
|
|
|
brug dine egne øjne, når du tester tv. lad være med kun at høre på hvad sælger siger. han har kun et formål, og det er at sælge et tv. når han påstår at det gamle er bedre end det nye, kan det være at, det bare er for at komme af med det gamle. når du ser et tv,lad være med kun at se på de tal og filter det har. brug dine øjne
|
|
|
|
 |
Jacob R
Ny på siden
|
: 22. apr 2011, 11:37 |
|
|
Rene skrev: brug dine egne øjne, når du tester tv. lad være med kun at høre på hvad sælger siger. han har kun et formål, og det er at sælge et tv. når han påstår at det gamle er bedre end det nye, kan det være at, det bare er for at komme af med det gamle. når du ser et tv,lad være med kun at se på de tal og filter det har. brug dine øjne Enig. Men kan ikke selv se den store forskel.
|
|
|
|
 |
Torben Rasmussen
Moderator
|
: 22. apr 2011, 14:43 |
|
Tilmeldt: 26. sep 2005, 11:25 Indlæg: 15322 Geografisk sted: København
|
kakilika skrev: Én ting der mangles redegørelse for i testen - efter min mening - er, at scanning backlight-systemet gør billedet mørkere. Har selv set dette demonstreret i et Sony Center. Er dette generelt for kant-LED
Hvis du har specifikke ønsker til ting der skal testes for, så skal du huske at fremføre dem i den dedikerede nyhed på forsiden inden vi går igang med testen. vi kan ikke beskrive enhver nuance af problemer, der findes ved alle de mange teknologier som bruges i TV i dag. Hvis vi gjorde det, så ville vi hurtigt hægte en stor del af læserskaren af.
|
 |
Torben Rasmussen
Moderator
|
: 22. apr 2011, 14:47 |
|
|
PhDream skrev: therunemeister skrev: Det kan være der er et parameter jeg ikke forstår, men er det ikke unfair at sige at det er relativt dyb sort for et edge LED tv når målingen er lavere eller ligeså lav som alle plasma tv i testede sidste år inkl. Panasonics top modeller?. Man må også antage at selve panelet ser sortere ud dagtimerne.
Enig!
Hvorfor er det unfair? Der sammenlignes med andre edge-LED TV, som tradiotionelt set har problemer med at producere helt så dyb sort som eks. Backlit LED. Der tales ikke i generelle termer på kryds af alle teknologier.
|
 |
NemliJa
Medlem
|
: 22. apr 2011, 15:35 |
|
|
Som der blev spurgt i en af kommentarerne til "skærm modtaget", så var der bekymringer om, hvorvidt EX720 "knager" i hht. følgende emne:
http://www.flatpanels.dk/flatforum/view ... hp?t=19135
Oplevede du knirkelyde eller andre mislyde, da du testede TV'et, eller var det tavst?
Hvornår regner du med, at der er en test af Sharp LE830 klar?
Regner nemlig med, at jeg vælger et af de 2 TV'er 
|
|
|
|
 |
PhDream
Entusiast
|
: 22. apr 2011, 15:40 |
|
|
yakken skrev: PhDream skrev: therunemeister skrev: Det kan være der er et parameter jeg ikke forstår, men er det ikke unfair at sige at det er relativt dyb sort for et edge LED tv når målingen er lavere eller ligeså lav som alle plasma tv i testede sidste år inkl. Panasonics top modeller?. Man må også antage at selve panelet ser sortere ud dagtimerne.
Enig! Hvorfor er det unfair? Der sammenlignes med andre edge-LED TV, som tradiotionelt set har problemer med at producere helt så dyb sort som eks. Backlit LED. Der tales ikke i generelle termer på kryds af alle teknologier.
Hvis man ikke sammenligner på tværs af alle teknologier, hvorfor skriver man så " Sony EX720 er imidlertid ikke på niveau med for eksempel Panasonic GT30, når det kommer til HD-billedkvalitet." eller " Det er imidlertid ikke lige så lavt, som på bagbelyste LED baserede LCD-TV og de bedste plasma-Tv"? Hvorfor inddrager man både plasma og backlit-LED i anmeldelsen og netop taler i generelle termer på et område, men ikke på et andet?
Der tales i generelle termer, og man sammenligner på tværs af teknologier. Det er også fair nok, men man skal være konsistent igennem anmeldelsen, for troværdighedens skyld.
Den måde man formulerer sætningen på "...for et edge-LED tv" får det til at virke som om dens sortniveau stadig ikke når op på plasma niveau eller ikke helt er ok. Og det gør det ikke, når det kommer til de bedste plasma, men det er jo et mellemklasse tv, vi har med at gøre, og det har mindst lige så god sort som alle mellemklasse plasma fra 2010 (hvis man ser bort fra ujævnheder i baggrundsbelysningen).
Jeg håber min kritik fremstår som konstruktiv.  Jeg har stor respekt for den tid og energi, der bliver lagt i at lave disse anmeldelser. Jeg ser dog gerne, at anmeldelserne bliver lidt mere nuancerede, og at man giver ros, uden forbehold, når det er fortjent - sortniveau på 0,03 cd/m2 er fantastisk for et hvilket som helst tv, uanset teknologi.
_________________ u d s t y r
|
|
|
|
 |
xcardman
Super entusiast
|
: 22. apr 2011, 15:58 |
|
|
|
du kan ikke sammenligne et plasma og lcd tv
ja 0.03 er fint og med local dimming har du nul
men hvorfor er det så stadig grå, hvis man ikke sidder lige for
samt jeg forstå heller ikke nogen køber et lcd 3d tv
når plasma igen er bedre til det også
en gt30 er igen bedre både 2d og 3D
og slå igen sonys mellemklasse tv
Ja den har også nogle ulemper
tør vædde 1000 kr på et lcd og plasma aldrig kommer til at vise
et helt ens billede
ja selv B&O er begyndt og lave plasma tv igen
netop på grund af 3D
selv om det ikke er til at betale
nogen foretrækker så lcd tv, og fred være med det
men at sammenligne billedet synes jeg ikke man kan
|
|
|
|
 |
basse32
Bruger
|
: 22. apr 2011, 18:08 |
|
Tilmeldt: 5. apr 2011, 19:28 Indlæg: 60 Geografisk sted: Strandby
|
Sjovt at læse folks meninger om hvad de syntes er godt.
Havde den samme diskusion med min far, han sidder 3,5-4 meter fra et ældre panasonic 32 tommer lcd. Han mener stadig det er verdens bedst fjernsyn og alt hvad vi andre har købt i større tommer og specielt plasma. ja det er da selvfølgeligt ringere, som når han står 2 meter fra et 42 tommer pz85 plasma hos min søster, er det næsten direkte dårligt tv.
Nej de bygger skam ikke tv som da han købte hans lcd, tænk hvis jeg købte et andet og blev skuffet. 
|
|
|
|
 |
therunemeister
Medlem
|
: 22. apr 2011, 20:02 |
|
|
yakken skrev: Der tales ikke i generelle termer på kryds af alle teknologier.
Der bliver jo netop draget sammenligning med plasma tv. Grunden til at mll måles er jo netop også for at give et indtryk af den mindste mængde lys der lukkes igennem. Meteret diskriminerer jo ikke imellem teknologier.
Målingen er lavere end alle testede plasma tv med undtagelse af Kuro, VT20, GT30. Det kan man jo ikke løbe fra. Hvad angår synsvinkler er der selvfølgeligt en masse problemer. Det er en helt anden sag.
Iøvrigt. Hvis mll måles til 0,03 cdm2, så burde ujævn bagbelysning ikke være synligt med mindre man ser på tv'et i et helt mørkt rum eller ses fra en ret skarp vinkel.
Jeg fortrækker uden tvivl plasma personligt, og flatpanels test har stor vægt for mig som trofast læser, men der er noget der ikke hænger sammen i test af mll hvis man ikke ud fra en måling af lysmængden kan konkludere at dette tv har bedre sortniveau end Panasonic G20, G10, VT10, Sammy B850, LG PK950 etc. (dvs. de sidste 2 års bedste plasma tv)
|
|
|
|
 |
barfodcph
Manuducend
|
: 23. apr 2011, 00:12 |
|
|
xcardman skrev: samt jeg forstå heller ikke nogen køber et lcd 3d tv når plasma igen er bedre til det også en gt30 er igen bedre både 2d og 3D og slå igen sonys mellemklasse tv Ja den har også nogle ulemper
Hvor har de GT30 stående så man kan se den?
_________________ SONY KDL40W2000, SONY RDR-HX710, Sagem ICD60, SONY PS3, SONY STR-DA1200ES
|
|
|
|
 |
Torben Rasmussen
Moderator
|
: 23. apr 2011, 07:00 |
|
|
PhDream skrev: Hvis man ikke sammenligner på tværs af alle teknologier, hvorfor skriver man så " Sony EX720 er imidlertid ikke på niveau med for eksempel Panasonic GT30, når det kommer til HD-billedkvalitet." eller " Det er imidlertid ikke lige så lavt, som på bagbelyste LED baserede LCD-TV og de bedste plasma-Tv"? Hvorfor inddrager man både plasma og backlit-LED i anmeldelsen og netop taler i generelle termer på et område, men ikke på et andet? Der tales i generelle termer, og man sammenligner på tværs af teknologier. Det er også fair nok, men man skal være konsistent igennem anmeldelsen, for troværdighedens skyld. Den måde man formulerer sætningen på "...for et edge-LED tv" får det til at virke som om dens sortniveau stadig ikke når op på plasma niveau eller ikke helt er ok. Og det gør det ikke, når det kommer til de bedste plasma, men det er jo et mellemklasse tv, vi har med at gøre, og det har mindst lige så god sort som alle mellemklasse plasma fra 2010 (hvis man ser bort fra ujævnheder i baggrundsbelysningen). Jeg håber min kritik fremstår som konstruktiv.  Jeg har stor respekt for den tid og energi, der bliver lagt i at lave disse anmeldelser. Jeg ser dog gerne, at anmeldelserne bliver lidt mere nuancerede, og at man giver ros, uden forbehold, når det er fortjent - sortniveau på 0,03 cd/m2 er fantastisk for et hvilket som helst tv, uanset teknologi.
Jeg synes det her grænser en smule til flueknepperi. Der er ikke en større smædekampagne igang mod Edge LED. Der sammenlignes for at bringe tingene lidt i perspektiv, og det er ikke i ond mening at man ikke konstant sammenligner med ALT hvad der har været på testbænken i tidernes løb. Rasmus har i det ene tilfælde valgt at lave sammenligningen med andre Edge LED og på andre punkter ses der på forskellene til andre typer TV.
Så kan jeg forstå, at nogle føler at det er en forkert prioritering, men så er det jo godt at man kan få suppleret ordlyden i anmeldelsen med kommentarer her i forum.
|
 |
|