Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9903
Hej alle, jeg stødte på en interessant artikel omkring en ny skærm teknologi som bla. samsung vil bruge. De kalder det Laser TV og efter deres udmeldinger er skærmene halvt så tykke, bruge en fjerdedel strøm og er halvt så billige og producerer. Derudover kan det viser 90% af farvespectret mod 30-35% ved traditionel teknologi.

Det vildeste er at de allerede forventer det på markedet til næste jul.


Her er artiklen:

kopiret fra denne side: http://www.smh.com.au/news/home-theatre ... 98806.html

"Laser TV: here comes the plasma killer
October 11, 2006


It's being hailed by its developers as the next revolution in visual technology - a laser television that will make plasma screens obsolete.

Soon-to-be-listed Australian company Arasor International and its US partner Novalux yesterday unveiled what they claimed to be the world's first laser television in Sydney, with a pitch that it will be half the price, twice as good, and use a quarter of the electricity of conventional plasma and LCD TVs.

Manufacturing company Arasor produces the unique optoelectronic chip central to the laser projection device being developed by Silicon Valley-based Novalux, which is being used by a number of television manufacturers.

And displayed beside a conventional 50 inch plasma TV, the Mitsubishi-built prototype does appear brighter and clearer than its "older" rival.

With a worldwide launch date scheduled for Christmas 2007, under recognisable brands like Mitsubishi and Samsung, Novalux chief executive Jean-Michel Pelaprat is so bold as to predict the death of plasma.

"If you look at any screen today, the colour content is roughly about 30-35 per cent of what the eye can see," he said.

"But for the very first time with a laser TV we'll be able to see 90 per cent of what the eye can see.

"All of a sudden what you see is a lifelike image on display."

Combine that with energy efficiency, price advantage and the fact that the laser TVs will be half the weight and depth of plasma TVS, and Mr Pelaprat says "plasma is now something of the past".

Mr Pelaprat predicted LCD TVs would come to dominate the market below 40 inches, and laser television the market above that screen size, displacing plasma.

The optoelectronic chip-laser technology won't be confined to TVs.

The technology is also being trialled in mobile phones, where it will be used to project images onto any surface, and in home theatres and cinemas.

The unveiling of the laser TV prototype was held on the eve of Arasor's public float on the Australian Stock Exchange next week."



Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, da det jo så næsten overhaler SED og LED. Men lyder ihvertfald spændende :)
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9938
Er dette en totalt overset teknologi eller et andet navn for en af dem der allerede er beskrevet på forsiden ?

O-O
Af xenon
#9940
jeg googler det lidt de næste par timer - lyder emget interessant.... vil prøve at finde ud af hvad den forventede responsetime kommer til at ligge på.... tak for info!
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9952
Det virker helt vildt hvis en så lovende teknologi som ingen rigtigt har hørt om allerede kan være klar til næste år.
Men er det rigtigt bliver mit samsung 32m61b udskiftet med et 40" :p
Af xenon
#9954
ja især hvis det bliver til så lave priser som de taler om... SED og til dels OLED er jo efter sigende også ligeså gode teknologer som laser - men har intet hørt om at de skulle være productionsklare teknologier indenfor de næste par år... desuden skulle de vidst heller ikke være billige i production som laser åbenbart er det....
Af Berre
#9956
Jeg ved ikke om det er fair at sammenligne denne nye Laser teknologi med SED, LED-LCD og OLED.

Dette drejer sig sådan set "kun" om en ny lyskilde til DLP bag- og forprojektions TV. Man mener at kunne opnå bedre farver ved at bruge rød, blå og grønne lasere i stedet for en pære med farvehjul eller prismer.

Da det stadig er projektions TV er det et noget mere klodset TV. Man skal altså ikke regne med at de kan hænges på væggen som ved LCD og plasma TV.
Af xenon
#9961
efter hvad jeg har kunnet læse skulle responstiden også ryge helt i bund med laser - det sammen med bedre farvegengivelse synes jeg da er et direkte modspil til OLED og SED
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9981
Jeps, og hvis du kigger på den model som der allerede er lavet ser det da godt nok ud som om det er helt flat og der står også i en af artiklerne at det bliver tyndere end traditionelle plasma skærme.
Brugeravatar
Af azrael
#9982
Der er tale om bagprojektion, så skærmene bliver næppe *tyndere* end LCD, som igen er tykkere end plasma.

Billedkvalitetsmæssigt kan det godt blive ret godt, men netop bagprojektions-apparater har jeg personligt aldrig været så vild med. Jeg ser stadig SED som det store fremskridt.
Af xenon
#9984
jeg har ikke helt kunnet finde ud af hvad strømforbuget forventes at være... nogen artikler skriver 1/3 af nuværende LCD - andre 25% af det (altså 1/4-del) og andre skriver 75% (3/4-dele)... hvad er du kommet frem til? jeg synes at fobrug på kun 25% af nuværende paneler lyder lidt for godt til at være sandt