Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9903 Hej alle, jeg stødte på en interessant artikel omkring en ny skærm teknologi som bla. samsung vil bruge. De kalder det Laser TV og efter deres udmeldinger er skærmene halvt så tykke, bruge en fjerdedel strøm og er halvt så billige og producerer. Derudover kan det viser 90% af farvespectret mod 30-35% ved traditionel teknologi.

Det vildeste er at de allerede forventer det på markedet til næste jul.

Her er artiklen:

kopiret fra denne side: http://www.smh.com.au/news/home-theatre ... 98806.html

"Laser TV: here comes the plasma killer
October 11, 2006

It's being hailed by its developers as the next revolution in visual technology - a laser television that will make plasma screens obsolete.

Soon-to-be-listed Australian company Arasor International and its US partner Novalux yesterday unveiled what they claimed to be the world's first laser television in Sydney, with a pitch that it will be half the price, twice as good, and use a quarter of the electricity of conventional plasma and LCD TVs.

Manufacturing company Arasor produces the unique optoelectronic chip central to the laser projection device being developed by Silicon Valley-based Novalux, which is being used by a number of television manufacturers.

And displayed beside a conventional 50 inch plasma TV, the Mitsubishi-built prototype does appear brighter and clearer than its "older" rival.

With a worldwide launch date scheduled for Christmas 2007, under recognisable brands like Mitsubishi and Samsung, Novalux chief executive Jean-Michel Pelaprat is so bold as to predict the death of plasma.

"If you look at any screen today, the colour content is roughly about 30-35 per cent of what the eye can see," he said.

"But for the very first time with a laser TV we'll be able to see 90 per cent of what the eye can see.

"All of a sudden what you see is a lifelike image on display."

Combine that with energy efficiency, price advantage and the fact that the laser TVs will be half the weight and depth of plasma TVS, and Mr Pelaprat says "plasma is now something of the past".

Mr Pelaprat predicted LCD TVs would come to dominate the market below 40 inches, and laser television the market above that screen size, displacing plasma.

The optoelectronic chip-laser technology won't be confined to TVs.

The technology is also being trialled in mobile phones, where it will be used to project images onto any surface, and in home theatres and cinemas.

The unveiling of the laser TV prototype was held on the eve of Arasor's public float on the Australian Stock Exchange next week."

Det lyder jo næsten for godt til at være sandt, da det jo så næsten overhaler SED og LED. Men lyder ihvertfald spændende :)
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9938 Er dette en totalt overset teknologi eller et andet navn for en af dem der allerede er beskrevet på forsiden ?

O-O
Af xenon
#9940 jeg googler det lidt de næste par timer - lyder emget interessant.... vil prøve at finde ud af hvad den forventede responsetime kommer til at ligge på.... tak for info!
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9952 Det virker helt vildt hvis en så lovende teknologi som ingen rigtigt har hørt om allerede kan være klar til næste år.
Men er det rigtigt bliver mit samsung 32m61b udskiftet med et 40" :p
Af xenon
#9954 ja især hvis det bliver til så lave priser som de taler om... SED og til dels OLED er jo efter sigende også ligeså gode teknologer som laser - men har intet hørt om at de skulle være productionsklare teknologier indenfor de næste par år... desuden skulle de vidst heller ikke være billige i production som laser åbenbart er det....
Af Berre
#9956 Jeg ved ikke om det er fair at sammenligne denne nye Laser teknologi med SED, LED-LCD og OLED.

Dette drejer sig sådan set "kun" om en ny lyskilde til DLP bag- og forprojektions TV. Man mener at kunne opnå bedre farver ved at bruge rød, blå og grønne lasere i stedet for en pære med farvehjul eller prismer.

Da det stadig er projektions TV er det et noget mere klodset TV. Man skal altså ikke regne med at de kan hænges på væggen som ved LCD og plasma TV.
Af xenon
#9961 efter hvad jeg har kunnet læse skulle responstiden også ryge helt i bund med laser - det sammen med bedre farvegengivelse synes jeg da er et direkte modspil til OLED og SED
Brugeravatar
Af JacobKristoffersen
#9981 Jeps, og hvis du kigger på den model som der allerede er lavet ser det da godt nok ud som om det er helt flat og der står også i en af artiklerne at det bliver tyndere end traditionelle plasma skærme.
Brugeravatar
Af azrael
#9982 Der er tale om bagprojektion, så skærmene bliver næppe *tyndere* end LCD, som igen er tykkere end plasma.

Billedkvalitetsmæssigt kan det godt blive ret godt, men netop bagprojektions-apparater har jeg personligt aldrig været så vild med. Jeg ser stadig SED som det store fremskridt.
Af xenon
#9984 jeg har ikke helt kunnet finde ud af hvad strømforbuget forventes at være... nogen artikler skriver 1/3 af nuværende LCD - andre 25% af det (altså 1/4-del) og andre skriver 75% (3/4-dele)... hvad er du kommet frem til? jeg synes at fobrug på kun 25% af nuværende paneler lyder lidt for godt til at være sandt
Af xenon
#9985 [quote="azrael"]Der er tale om bagprojektion, så skærmene bliver næppe *tyndere* end LCD, som igen er tykkere end plasma.

Billedkvalitetsmæssigt kan det godt blive ret godt, men netop bagprojektions-apparater har jeg personligt aldrig været så vild med. Jeg ser stadig SED som det store fremskridt.[/quote]

men der er jo lang tid til SED kommer på markedet - så vidt jeg har forstået
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10042 Hvis I falder over detaljer om hvordan disse laser-lyskilder laves, så må I meget gerne smide et link. Konventionelle halvlederlasere laves på III-V substrater såsom GaAs men det er et temmelig dyrt substrat, som næppe er anvendt til laser TV - og så er arsenik jo som bekendt ret giftigt. Derudover er grønne og blå lasere med høj effekt ikke just noget man bare hiver op af en høj hat, så det kunne være sjovt at se hvordan de egentlig gør.

Jeg kan se at de har adskillige patenter på f.eks. bølgelængdekonvertere, så det er muligt at de har en eller anden snedig metode til at gå fra rød til grøn og blå.
Af Rolfiboy
#10043 Med hensyn til røde laserdioder, er produktionen forholdsvist let og økonomisk og levetiden er da også på omkring til 5000-10000timer, men når det kommer til grønne og blå laser dioder(tror ikke engang at det er muligt at producere rene grønne laserdioder endnu, så bliver man nødt til at benytte sig af DPSS(Diode Pumped Solid state laser teknologi), som fylder en del mere og desuden også bruger en del mere strøm) så ved jeg at blå laserdioder, koster kassen omkring 15000-30000kr for en diode, prisen falder self med en produktions mængde, men dertil kommer så levetiden som ligger på max 2000timer.

Både grønne og blå lasere kan dog produceres i dag forholdsvis billigt, vi snakker om 5000-10000kr per stabilt modul med strømforsyning, ved hjælp af DPSS teknologi, hvor man lader en kraftig infrarød laserdiode(ikke særligt strømbesparende) pumpe et laser krystal og lader et andet krystal ændre bølgelængden så man når ned i det blå og grønne spektrum, problemet er bare at levetiden er max 5000 timer og de fylder også en smule mere og er meget lidt effektive, og kontra 15000timer eller mere ved et LCD, så skal der virkeligt ske noget af en teknologisk revolution inden for laser teknologi for at ønske tænkningen i den artikel bliver til virkelighed inden for næste år. Tror at til den tid at det bliver økonomisk muligt er LCD-LED tv meget svære at overgå rent kvalitets, billed mæssigt, økonomisk og evt også strømmæssigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10045 Hvis du læser specifikationerne for Arasors laser enheder så er de specificerede til 50.000 timers levetid kontra 60.000 for LCD og plasma. Derudover har de næsten konstant output i de 50.000 timer, så du ikke skal døje med halveringstider, som det er tilfældet for LCD og plasma TV.

Jeg ledte ikke efter en forklaring på hvordan man laver lasere generelt (det har jeg selv gjort i renrum i over et år), men mere en detaljeret procesfølge for hvordan de fabrikerer halvlederkomponenterne. Halvlederlasere behøver jo ikke en ekstern pumpelaser for at fungere, så vi er nok ovre i noget SCH/kvantebrøn laser-værk. Men igen: normalt så laves lagstrukturen her med AlGaAs som ikke er så venligt ved mennesker eller dyr ;)

Hvis strømforbruget skal halveres i forhold til konventionelle TV som jo "kun" bruger 300W ved fuldt blus, så er det næppe eksternt pumpede lasere de benytter.
Af Tape Connection
xenon skrev:efter hvad jeg har kunnet læse skulle responstiden også ryge helt i bund med laser - det sammen med bedre farvegengivelse synes jeg da er et direkte modspil til OLED og SED

Det ændrer ikke på at det er en projektions-teknologi, og ikke en panel-teknologi, og dermed ikke kan sammenlignes direkte med LCD, Plasma, SED og OLED. Det er en ny type lyskilde der kan bruges med f.eks. DLP, LCD og LCOS/SXRD teknologi (DLP er dog mest oplagt, og dét der har været nævnt hidtil). Det er altså ikke et alternativ til SED eller plasma, men et alternativ til UHP, Xenon eller LED. Det nye er at Laser gør det muligt at fremstille en DLP-projektor uden farvehjul, hvilket giver nogle fordele, og at selve laser-teknologien har en række fordele, såsom lang levetid, stort farvespekter og høj lysstyrke. Fordele og ulemper ved den grundlæggende chip-teknologi kan laser ikke ændre på, og det er chippen og ikke laseren der afgør responstiden. DLP projektorer og bagprojektions-tv har i forvejen langt lavere responstid end LCD - men at det fremhæves som en fordel ved laser-tv, viser bare hvor meget journalister har forstand på hvad de snakker om.

Der tales om "dobbelt så skarpe billeder" - de mener formentligt at der er dobbelt så høj opløsning som på et typisk plasma, dvs. 1920x1080, men det er stadig ikke laser-teknologiens skyld. Det meget store farvespekter er rigtigt nok, men er ikke noget værd med nutidens TV-systemer (inkl. HDTV), det kræver en helt ny definition af tv-standarden, som ikke vil være bagud-kompatibelt (i modsætning til HDTV, der kan nedskaleres til PAL/NTSC uden de store sværdslag).

Laser bliver helt sikkert en kærkommen forbedring af projektions-teknologien, men det er og bliver projektion, med dertil hørende fordele og ulemper, at det skal udråbes til at være plasma-teknologiens banemand er sensations-journalistik af værste skuffe.