Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af superman2006
#4059
ok men hva med de små fluer som flyver rundt på skærmen, er det videonoise? er der mindre videonoise ved digital tilslutning end ved analog?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#4062
Jeg har absolut ingen "små fluer" der flyver rundt på min skærm, så det må skyldes din analoge tilslutning. Vi anbefaler ALTID at man benytter den digitale tilslutning hvor det er muligt, så hvis dit grafikkort har DVI så er der ingen grund til at køre med VGA udgangen.
#9148
Jeg vurderer å kjøpe en 970P for å få en VA skjerm som er rask (innsynsvinkel og fargevariasjonene på TN paneler er ikke aktuelt).

Jeg bruker stort sett 16-bits fargeinstilling på min PC (ikke 32).
Hvordan vil det påvirke dithering-problemet (bedre eller værre)?

Hvilke andre skjermen (17" eller 19") er raske men med bra innsynsvinkel og fargejevnhet (altså VA elle IPS paneler) i 970P sin prisklasse?

(og naturligvis gjerne med samme eller bedre pixel feil garanti :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9154
Din windows benytter jo nok 32 bit farvegengivelse (ellers må du skille dig ud fra 99% af befolkningen) så selvom du neddrosler farvene i dit tegneprogram, så skal du ramme lige præcis de farver som skærmen har i sin LUT og det vil være en umulighed. Du slipper ikke udenom dithering på 19" VA panelerne.

Dell må også køre nogle gode tilbud på deres skærme i Sverige og de benytter kun S-PVA eller S-IPS paneler. Det kunne være et godt alternativ og her får du også et 20" panel i stedet.

Det er kun Samsung der laver 17" PVA paneler, så du vinder ikke noget ved at kigge der. Viewsonic VP930 har et MVA panel og koster samtidigt lidt mindre. Du får dog ikke nogen pixelgaranti ud over ISO standardens klasse II uanset hvilken skærm du kigger på.
Af Lars-Erik
#9182
Vel, jeg kjører faktisk 16-bits :-) Vil det gjør ditheringen enda verre (siden jo da bilder kanskje allerede er dithered fra før før visning)? Kanskje jeg skal oppgradere skjermkortet og kjøre 32-bits :-)

Men er ALLE VA-panel skjermer 6 bits med dithering, eller er det bare de fra Samsung? Hvilke andre raske VA paneler finnes (refresh <8 ms)?

TN panelene er for dårlige (fargeforskjeller oppe/nede grunnet vinkelen) så det er ikke aktuelt, men jeg trenger også en rask skjerm da jeg er bortskjemt med 85HZ CTR skjerm (som gir helt "smooth" bevegelse).

Så altså, hva er det raskeste man får av 19" VA paneler under 5000,- ?

PS! Finnes noen oversikt over hvilke skjermer som har VA paneler?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9186
Du kan jo starte med at søge i vores egen paneldatabase f.eks.? http://www.flatpanels.dk/skaerme.php

Windows 16 bit og skærmens LUT passer ikke overens. Jeg har testet det på mit eget eksemplar, så du vil først få nogle meget dårlige gradientgengivelser fordi du kører 16 bit og dernæst vil du få dithering oveni hatten.

Det er kun Samsungs modeller der skaber denne synlige dithering så vidt vi ved. Som jeg også foreslår i mit tidligere indlæg, så kan du vælge VP930 i stedet. Den har et MVA panel...
Af Lars-Erik
#9189
OK, takk så langt. Jeg kan vel saktens benytte 32 bit, men jeg skal sjekke ut Viewsonic skjermen også. Ellers får jeg vente å se hva som kommer...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9190
Alle Samsungs nye PVA paneler i 19" serien har stadig dithering, så forvent ikke noget spændende på den front. Tendensen er desværre også til at det er TN panelerne der satses på i 19" genren, ligesom 22" panelerne også er TN. Spil-folket har for godt fat i markedet...
Af Lars-Erik
#9191
Spørsmål. Ser at mange av de andre som bruker PVA panel har paneler fra Samsung. Har disse da også dithering systemet (henger det på panelet), f.eks. NEC og Eizo bruker Samsung PVA panel med lav ms (g2g)
Af Svuppe
#9192
Nej, sådan er det heldigvis ikke. Jeg har en Eizo S1910, med et Samsung PVA panel, og der er ingen dithering.
Af Lars-Erik
#9194
Snakket med en på forum.hardware.no som sa at hans nye NEC 1770 også hadde dithering, og at han byttet den i en 1760 (som ikke hadde).

Liker ikke trenden i dette.

Ellers noterte jeg meg i noen tester her at Dell hadde en Widescreen skjerm med VA panel og meget lav responstid. Men ingen 5:4 versjon.

Forresten, alle oppgir nå responstid i "grey to grey", blir ikke det juks.
For 6 ms grey to grey, er vel mye mye mer målt i vanlig ISO standard
(hva tilsvarer det, 10 ms, 12 ms, 14 ms, eller blir det enda mer).

Det gjør det jo veldig vrient å sammenligne forskjellige skjermer :-(
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9197
Vær venligst opmærksom på at det KUN er PVA panelerne og ikke S-PVA panelerne der lider under dette. Det er desuden ikke selve panelet der er "fejl" i, men derimod den elektronik der styrer panelet. Det er et helt bevidst valg fra Samsungs side at de vælger at implementere dithering, så bare fordi de selv gør det, betyder det ikke at firmaer der blot køber panelet også gør det.

NEC's 17" skærme har desuden slet ikke et PVA panel, men kun et TN panel, så det har ikke noget med Samsungs panel at gøre. TN panelerne er leveret af AUO eller Philips og ikke Samsung.

Undgå at blande responstider ind i denne diskussion. g2g metoden og ISO standarden har begge voldsomme mangler og de har aldrig kunne give et godt sammenligningsgrundlag uanset hvad idet producenten jo bare kan tweake panelet til at være meget responsiv i enkelte overgange.
Af Lars-Erik
#9206
Hvis ikke responstidene er verdt noen ting, hvordan kan man da avgjøre om en skjerm (spesielt VA, PVA, MVA) er rask og ikke har etterslep?

For TN skjermer er de jo stort sett raske nå, men det er ikke lett å vite på VA. Men ren matematisk - er det noen sammenheng mellom g2g tall og de vanlige måtene å oppgi dette på (tilsvarer 6ms g2g f.eks. 12ms?)

Det at Samsung har valgt å droppe noen bits og bruke dithering, er det for å få raskere responstid? Betyr dette (hvis man ikke bryr seg med ditheringen) at disse skjermene er de raskere VA skjermene i klassen?

Eller finnes det andre VA skjermer som er like raskere med full 8-bits
(og gjerne noen anbefalinger eller navn her så det blir lettere :-)

Grrr... Alt jeg vil ha er en VA skjerm (jevne farger) som er rask :-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#9207
Læser du overhovedet hvad jeg skriver til dig? Jeg har nu 2 gange anbefalet dig VP930 som bruger et MVA panel og den er tilmed anmeldt her på siden.

Jeg udbad desuden at du ikke omdannede denne tråd til en debat om responstider idet du så rigeligt kan læse om dette her på siden: http://www.flatpanels.dk/hvad.php#10

For at afslutte responstids-diskussionen, så har VA paneler ALTID haft problemer med mørke nuancer, så du kan generelt set regne med at disse overgange vil give flere problemer end på et TN panel. Når en producent opgiver en g2g værdi, så har han frit slag over hele skalaen og vælger naturligvis at opgive den hurtigste transition overhovedet, men det gælder jo kun for denne ENE farveovergang og skærmen kan sagtens være 10 gange så langsom over resten af spektret. Når en anden producent opgiver en g2g værdi så behøver det ikke være for samme farveovergang som den første producent, derfor kan værdien bruges til hat og briller i virkeligheden.

ISO standarden er for en 255->0->255 overgang og den fik de fleste producenter til sidst ret godt styr på, men igen kan resten af spektret sagtens være meget ringere, så den værdi er også 0 værd.

Det er altså umuligt at oversætte ISO til g2g og værdierne kan i bedste fald være vejledende og i værste fald direkte misvisende. Du har INGEN chance for at vide det på forhånd som forbruger. Hvis du vil vide mere om emnet så bedes du oprette en ny tråd til formålet.