Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kim W
#84116
Jeg troede netop at jeg havde lavet en god beslutning, da jeg tog ud I Elgiganten i Gentofte for at købe Pana TXP42G10E til 6.999,- Da jeg kom derud spurgte sælgeren mig om ikke jeg ville se det først. Han satte en Philips demoskive i så jeg kunne sammenligne alle skærmene. På demoen hakkede g10 helt vildt i panoreringerne, men LG42LH5000 som stod ved siden af stod knivskarpt uden at hakke. Nu blev jeg helt i tvivl. Mit 2. valg var samsung LED, men sælgeren anbefalede LG42LH5000 over begge modeller. Mit behov er en skærm til stuen på omkring 40" og jeg ser meget blandet. alt fra sport, nyheder og film. Jeg ser en del fodbold og pga. af dette og mit alsidige tv forbrug ville han anbefale LG'en.

Kan nogen vejlede mig omkring dette, da jeg ikke gider at lave et fejlkøb.

På forhånd tak.

Kim.
Af Kim W
#84129
Nu er der jo virkelig gang i svarerne ;)

Kom gerne med nogle erfaringer med disse modeller.

Tak!!
Af Peter VTEC
#84132
Panasonic G10 er stadig et bedre TV end de andre du nævner, jeg vil næsten garantere dig for du laver et fejlkøb hvis du hopper på et af de andre nævnte TV.

Ang. hakkeriet så tror jeg det har været noget indstillings problem du har været vidne til, G10 havde i starten da den blev lanceret en SW fejl som gjorde den ikke understøttede 24P korrekt men dette er rettet for længst fra Panasonics side.
Af Kim W
#84134
Jeg synes også jeg har læst så meget godt om G10 at jeg finder det højst besynderligt at det i butikken ligner noget der er løgn. Det stod ok da de kørte normalt tv signal på alle skærmene, men da de som sagt kørte den demoskive på skærmene, så var der rigtigt mange af skærmene der hakkede. Det var vidst philips der havde lavet demoen og det var en film med store flotte billeder af blandt andet højhuse med glasfacader. Når billedet panorerede forbi bygningerme, så hakkede billedet ret meget. Jeg er normalt ikke kræsen, men jeg kan slet ikke holde ud når billedet hakker. Ifølge sælgeren så hakker plasma ofte når der er hurtige billeder og panoreringer og det gør lcd ikke. Da jeg ser en del sport mente han ikke at jeg skulle vælge plasma. Jeg ved ikke helt, hvor meget jeg skal lytte til hans råd???

Kan det virkelig være indstillet så dårligt at det ligefrem hakker eller kan det være fordi det er en gammel model de har i udstilling? Så er det da ret uprofessionelt!
Af Peter VTEC
#84135
Han har altså fortalt dig en lodret løgn..hvis du ser meget sport er det NETOP plasma du skal vælge, de er langt hurtigere i respons end LCD skærmene er og ofte vil en LCD sløre billedet i hektiske scener.

Jeg ville altså personligt undgå at lytte for meget til en sælger fra El giganten, de er fulde af varm luft og de aner ikke hvad de snakker om.

Mit råd til dig er at tage dig en G10 og prøv den hjemme hos dig selv, jeg har haft to Panasonic Plasmaer fra tideligere generationer og jeg har aldrig oplevet problemer (og jeg er kræsen) og nu har jeg et Pioneer LX5090 Plasma TV.
Af Kim W
#84138
Hej Peter

Mange tak for dine råd, som jeg tror jeg vil følge. Jeg regner med at blive Panasonic ejer i morgen.

Jeg vil også hellere stole på en Honda ejer. Har selv lige haft en Honda Accord Tourer i 3 år, men leverede den desværre tilbage pga. nyt arbejde. Fantastisk lækker bil. ;)

Kim.
Af Peter VTEC
#84140
Jeg vil ihvertfald godt lægge hovedet på blokken og love dig du vil blive glad for en Panasonic G10 model :)


Ja jeg har lidt en kærlighed for Honda biler, jeg har kun kørt i Honda siden jeg fik kørekort og det har også smidtet lidt af på vennekredsen ;)
Det er nogen fantatiske biler med en helt special følelse af velsmurt mekanik de laver, også kan de holde til at blive brugt uden og skulle på værksted i tide og utide.
Af xcardman
#84191
Snyd og bedrag

phillips benytter netop demoskriver til deres skærme og i el giganten

selv programmet so ein ding fra DR har nævnt det
Af Otto J
#84195
Ingen konkrete anbefalinger fra mig denne gang, men et par generelle betragtninger: Der har givetvis været tale om en skive der bl.a. skal sælge Natural Motion. Når man står med skærmene side om side, kan man med bestemt materiale få en skærm til at se nærmest defekt ud, hvis den ikke har noget motion compensation indbygget. Men motion compensation har også ulemper, det fanger man bare ofte ikke i en så kort demo. Hvis du slog disse systemer fra på de andre skærme, hvilket man oftest vil anbefale at gøre for at få den bedste billedkvalitet, så vil det se lige sådan ud.

Derudover, så er der desværre et generelt problem med at bedømme billedkvalitet på tv i en butik. Én ting er at omgivelserne kan være forskellige fra stuen, og at indstillingerne oftest er anderledes end dét man vil anbefale at bruge i stuen. Men alene dét at du ser to billeder ved siden af hinanden, gør at du opfatter billedet anderledes end når du sidder derhjemme med ét tv. Hjernen og øjet er simpelthen ikke designet til at se en bestemt farve eller lysstyrke, den er designet til at se forskel. Det vil sige, du kan ikke se hvor lysstærke tv'ene f.eks. er, du kan kun se hvilken af dem der er mest lysstærk. Tilsvarende med farve, du kan ikke se om farverne er rigtige, du kan se hvilken der har kraftigst farve eller om farverne er forskellige. Du vil blive chokeret over hvor meget øjet kan snydes.

Tag et kig på dette link, under Color Perception. Ingen burde få lov at købe et tv uden at have set disse billeder først.

http://www.echalk.co.uk/amusements/Opti ... usions.htm

Nu gælder disse primært for farve, men der gælder det samme for skarphed, og faktisk også for oplevelsen af hakkeri vs. flydende billeder.
Af madass32
#84200
profitions lønnede sælger kan man bare ikke stole på øv. specielt når Elgiganten er så sløve til at uddanne dem. :(
Af JLux
#84208
Har lige set, at du kan få dit G10 i Wupti til 6699 - og det har to fordele: 1) Du sparer 300 kroner (minus fragt)
2) Du støtter ikke Elgiganten, og det er måske det bedste argument.
:)
Overvejer i øvrigt at købe det samme tv.
Af Otto J
#84224
JLux skrev: 2) Du støtter ikke Elgiganten, og det er måske det bedste argument.
:)
Nu bliver jeg nysgerrig, hvorfor er det bedre at støtte Wupti?
Af Qato
#84363
Nu bliver jeg nysgerrig, hvorfor er det bedre at støtte Wupti?
+1 :o