Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af Lolemo
#268940
Dette bliver så min første indlæg, efter at have læst mange timer på hjemmesiden og i forum.

Jeg er ikke skarp på teknikken, men elsker tv og lyd, som så mange andre.

Flere år tilbage var jeg også ivrig bruger, det endt med et køb af Pioneer LH5090, SC-LX71, BDPLX71, årene er nu gået og jeg fandt egentlig aldrig helt ud af hvad mit gamle anlæg var i stand til at præstere.

Jeg har nu været ude at investere i et oled Sony A1.

Nu vil jeg så hører jer om mit gamle anlæg er forældet på de 8-10 år der er gået, så jeg faktisk også er nød til at skifte min forstærker, jeg ser ikke så meget blue ray, så det kan jeg nok leve med.

Jeg har været nød til at forbinde min forstærker med tvet via et optisk kabel og, det er nu ikke alle udsendelser der bliver sendt ud i surround lyd, noget af det kommer i stereo.

Jeg ved der er en ligende tråd med en Sony A1 og Marantz, er det samme problemstilling.

Jeg vil have det helt til at være optimalt denne gang og jeg har lang vej, da jeg ikke har haft smart tv,chromecast, atv etc, så jeg er meget lost, men der kommer lidt hverdag.

http://www.recordere.dk/indhold/article ... ilslut.jpg

Lolemo
Af Lolemo
#268996
Jeg har nu fået surround til at fungere i alle 5 højtalere, jeg har dog et andet problem nu, som nok også var der før, når jeg kommer over på nogen af de kanaler, der sender med et godt signal, så bliver lyden pludselig næsten dobbelt så høj?
Af Turbo
#269023
Lyden på bl.a. TV3's kanaler er en del højere end på mange andre kanaler, sådan har det været i mange år. Jeg ved ikke om det er det du mener.

DR gik for nogle år siden tilbage til Stereo fra DD 5.1 - der kan du bruge Dolby pro logic II hvis du vil have det i surround.
Af Lolemo
#269155
Tak for svar, ja jeg har bemærket det med TV3´s kanaler, men jeg syntes at have fundet frem til, at det er når der bliver sendt i Dolby, at forstærkeren overtager 100 %, ihvertfald er det sådan, at den kun reagere på Canal Digital fjernbetjeningen, når denne går bliver skruet helt ned (mute) for at ændre dette, skal jeg så have fat i fjernbetjeningen til forstærkeren.
Af Lolemo
#269185
Så fandt jeg ud af lidt mere, jeg har parabol fra Canal Digital og når et program bliver sendt i Dolby, så skriver Canal Digital at så skal lyden styres fra receiveren ?

Sådan var det ikke tidligere, der satte jeg receiveren på en hvis lydstyrke også kunne man styre resten fra Canal Digitals fjernbetjening.

Hvordan får jeg det til at fungere, man ved jo ikke om den næste kanal man skifter til og der så bliver sendt i Dolby, så får du et lyd chok + den tid der lige går med at få fat i fjernbetjeningen til receiveren.

Kan jeg indstille receiveren til at kunne håndtere alt dette. ?
Af Lolemo
#269497
Er der ikke nogen der ser TV via Canal Digital, der kan hjælpe med den del omkring, at når man kommer over på en Dolby kanal, så skal man have fat i fjernbetjening til recevieren for at kunne kontrollere lyden, altså er der nogen der har en løsning, det er jo ikke til at leve med.