Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mhca
#267309
Torben Rasmussen skrev: Er i fuld gang. TV'et er nu kalibreret og jeg har høvlet 3 HDR film igennem. Den står på PS4 i HDR i aften.

Fedt at have både SW Battlefront 2 og Horizon Zero Dawn liggende som jeg ikke har spillet endnu. Mit eget X85C er sq lidt tamt når det kommer til HDR, så jeg spiller kun i SDR på dén.
Fedt!
Har du mulighed for at lave en vurdering eller måling af antallet af zoner på backlight?
Fx om du oplever, at der godt kunne være flere zoner, eller om det fungerer godt...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267313
der er noget i stil med 6x10 på den 65” vi har. Vi har før beskrevet, at selv ZD9 med sine 630 stk. godt måtte være flere, så det er helt klart ikke for mange med 60.
Af St1ckboy
#267333
Kunne I give overvejelser omkring XF90 ifht. A1 - hvem bør overveje hvad? Jeg så lige A1 for første gang i dag: WOW! På trods af at alle tests siger det modsatte, synes jeg billedet var utroligt fint trods rigelige mængder lysstofrørbelysning i Elgiganten...

:-)Morten
Af kofoed
#267341
St1ckboy skrev:Kunne I give overvejelser omkring XF90 ifht. A1 - hvem bør overveje hvad? Jeg så lige A1 for første gang i dag: WOW! På trods af at alle tests siger det modsatte, synes jeg billedet var utroligt fint trods rigelige mængder lysstofrørbelysning i Elgiganten...

:-)Morten
Hvis du har plads i dit budget til et OLED vil jeg helt sikker gå efter det, frem for en LCD skærm.
Af Beckham
#267343
Øøøh....hvor mange anmeldelser findes der lige som siger at A1 Oled har et dårligt billede? Dem har jeg nu ikke set så mange af..:-)
Af Kaktus-burger
#267355
St1ckboy skrev:Kunne I give overvejelser omkring XF90 ifht. A1 - hvem bør overveje hvad? Jeg så lige A1 for første gang i dag: WOW! På trods af at alle tests siger det modsatte, synes jeg billedet var utroligt fint trods rigelige mængder lysstofrørbelysning i Elgiganten...

:-)Morten
Hvilke tests siger det modsatte? A1 er deres bedste skærm pt.
Af St1ckboy
#267359
Beckham skrev:Øøøh....hvor mange anmeldelser findes der lige som siger at A1 Oled har et dårligt billede? Dem har jeg nu ikke set så mange af..:-)
Nej, det er rigtigt, men generelt synes jeg OLED skærmene får kommentarer som "decent brightness" og at de er mindre egnede til oplyste rum ifht. LCD/af de egner sig bedst til hvis man ser film i helt mørke rum.
Hvis man forestiller sig at XF90 lanceres til 11-12K skal det vel ikke være de 5K der forhindrer køb at A1 - mit nuværende KDL-40W4500 har jeg haft i 10 år (læs: jeg skifter ikke så ofte?).
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#267366
Jeg oplever faktisk det modsatte. Det er først med OLED, at jeg kan sætte mig midt på dagen og tænde for spilkonsollen. Det har jeg ikke rigtig kunnet med nogle af mine tidligere LCD og slet ikke plasma-tv. En ting er hvor meget lys skærmen kan sende ud, en anden er hvordan reflektionerne falder i skærmen. Fordi LCD består af flere lag, så går reflektionerne ofte ind i selve panelet og påvirker lys / farver.

Jeg har ikke lavet målinger på det, men det er min praktiske erfaring.
Af St1ckboy
#267390
Rasmus Larsen skrev:Jeg oplever faktisk det modsatte.
Interessant! Er der nogle A1 ejere der har godt eller skidt at sige om den lidt tilbagelænede skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267392
Jeg kommer ikke til at opfinde situationer, hvor XF90 vil være at foretrække frem for A1 eller AF8. Der er ingen situationer, hvor LCD-modellen ville være at foretrække - ud måske hvis du bruger den som reklamesøjle, hvor den er tændt 24/7 med samme billede på.

Peak-lysstyrken er ikke specielt meget anderledes på hhv. OLED og LCD. XF90 ligger lidt under 1000 nits i peak og OLED rammer godt 700. I daglig brug på SDR-materiale vil der ikke være forskel på hvor meget lys du får ud af hhv. OLED og LCD.
Af St1ckboy
#267516
Torben Rasmussen skrev:Der er ingen situationer, hvor LCD-modellen ville være at foretrække
BUM! Tak for det klare svar 8-)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#267518
Jeg tilføjer lige et “men”, da der jo er deler lægger specielt stor vægt på, at bevægelsesopløsningen er ekstra høj, og her har LCDen en fordel.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 16