Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#267290
Processen med at få Dolby Vision på en tv-skærm involverer, at Dolbys testcenter får skærmen ind. Her måler de ting som maksimal lysstyrke, APL (hvordan OLED-skærme viser lys ift. hvor meget af skærmfladen er hvid), farverum osv. Disse værdier indtastes i en "composer" og det er min forståelse, at den kommer i spil, når de dynamiske metadata skal behandles/afkodes.

Det er denne videokæde, som bl.a. Panasonic og Samsung kalder "Black Box" fordi de ikke kan få indblik i præcis hvad der sker. Dolby styrer det (hvorfor det også er dem, som skal lave fix til problemet med hævet sortniveau).

Det er bare min umiddelbart oplevelse, at lysniveauet generelt er mere konsistent på Dolby Vision udgivelser. Jeg har dog ikke lavet så mange 1:1 sammenligninger endnu. Jeg kunne forestille mig, at HDR10+ også vil kunne gøre noget i samme stil, da der også er en certificeringsproces i programmet.

Ift. trådstarters spørgsmål så skulle POS9002 jo senere få HDR10+. Blackspot4200 nævner to indstillinger i menuen kaldet "Kontrasttilstand" og "HDR Perfect". Dem kommer jeg også kort ind på i min test. De ændrer en smule på "lyskurven", men dog ikke drastisk.

EDIT: Sat lidt på spidsen kan man sige, at HDR10 skyder med spredehagl. Der tages ikke hensyn til om HDR10-video afspilles på et kantbelyst LCD-tv, bagbelyst LCD eller OLED. Det har ikke været så stort et problem hidtil med SDR, men nu hvor HDR sigter så højt - og skærme i større grad varierer - så er det svært at sætte niveauet. Det kommer hurtigt til at blive efter laveste fællesnævner, når man sidder i studiet, tænker jeg. At skærmene parametre på forhånd kendes, er i denne forbindelse en fordel.
#267291
Rasmus Larsen skrev: Det er denne videokæde, som bl.a. Panasonic og Samsung kalder "Black Box" fordi de ikke kan få indblik i præcis hvad der sker. Dolby styrer det (hvorfor det også er dem, som skal lave fix til problemet med hævet sortniveau).
Det kunne lyde lidt som om at Dolby 'optimerer' studiernes oprindelige grading. Lidt som når Apple på den nye HomePod 'optimerer' alle musiknumre så de lyder 'bedst muligt'. Det kan selvfølgelig være fint nok hvis de fleste er enige om at der er sket en forbedring, men rent principielt kan det vel være lidt betænkeligt.
#267295
Rasmus Larsen skrev: EDIT: Sat lidt på spidsen kan man sige, at HDR10 skyder med spredehagl. Der tages ikke hensyn til om HDR10-video afspilles på et kantbelyst LCD-tv, bagbelyst LCD eller OLED. Det har ikke været så stort et problem hidtil med SDR, men nu hvor HDR sigter så højt - og skærme i større grad varierer - så er det svært at sætte niveauet. Det kommer hurtigt til at blive efter laveste fællesnævner, når man sidder i studiet, tænker jeg. At skærmene parametre på forhånd kendes, er i denne forbindelse en fordel.
Studierne har vel det bedst tænkelige udstyr, og håber da virkelig ikke at de bekymrer sig om hvad der måtte se bedst ud på en billig LCD skærm der alligevel ikke kan gengive HDR. Men selv hvis det var tilfældet, så må det vel stadig være et TVs fornemmeste opgave loyalt at gengive hvad de har besluttet.
#267296
Det er ikke min opfattelse,at Dolby Vision ændrer på billedkompositionen - tværtimod faktisk. Studierne virker glade for tilgangen. De gentager ofte, at Dolby Vision gør skærmene i stand til at vise indholdet, som det er tiltænkt. Hvis studierne skulle vælge, så tror jeg helt bestemt, at de ville vælge et mere lukket system, hvor videokæden er under streng kontrol, fremfor åbne standarder. Hollywood ynder at kalde tv-skærme "det vilde vesten" netop fordi der ikke er nogen rød tråd i, hvordan deres indhold præsenteres.

Billeder bør optimeres til lyssætningen i omgivelserne, så jeg kunne sagtens se et kildekorrekt system implementere en avanceret lyssensor. At sætte lysniveauet indgår som regel også i en kalibrering. En forskel på SDR og HDR er, at lysniveauerne i SDR er relative, hvorimod de er absolutte i HDR, men hvis skærmen ikke er i nærheden af at opfylde hele potentialet i HDR-standarderne (det er ingen skærme i dag), hvad gør man så? Og hvis en LCD-skærm skal bruge "boost" til LED-dioderne for at gengive meget lyse scener, hvad gør man så? Der skal foretages en eller anden form for kompensation og den er lettere at foretage, når man kender de præcise billedparametre på skærmen. Havde vi perfekte skærme, så ville det være meget nemmere :)

Husk på at studierne arbejder i relativt mørke omgivelser, hvilket præger nogle af deres beslutninger. Jeg tror også, at de ville være enige i, hvis de satte sig i en stue, at The Revenant ikke gengives, som tiltænkt, når den er så mørk, som tilfældet er på UHD Blu-ray-udgivelsen.
#267297
Rasmus Larsen skrev: Husk på at studierne arbejder i relativt mørke omgivelser, hvilket præger nogle af deres beslutninger. Jeg tror også, at de ville være enige i, hvis de satte sig i en stue, at The Revenant ikke gengives, som tiltænkt, når den er så mørk, som tilfældet er på UHD Blu-ray-udgivelsen.
Jo, men Dolby Vision tager vel heller ikke hensyn til rummets belysning (?), så forstår stadig ikke helt hvad er skulle være grunden til at den samme film ser forskellig ud i HDR10 og DV (mht. lysniveau) hvis den vises på f.eks. Sony A1. Måske DV 'tager kontrol' over TVets indstillinger så det er kalibreret anderledes end ved HDR10? Eller er problemet at det har været svært at kalibrere HDR? Hvis man kalibrerede både HDR10 og DV på et TV, burde det så ikke se ens ud?
#267301
For HDR10 sættes peak-lys og sortniveau én gang for alle for hele den film du ser. Hele tranferfunktionen for lysoutput følger dermed samme kurve for hele filmen. Med Dolby Vision kan du ændre dette, så skalaen bliver dynamisk og dermed bedre kan håndtere meget mørke scener uden at skyggedetaljerne knuses. Så med HDR10 så vil du riskere, at nogle scener er så mørke, at du ikke kan se hvad der sker i skyggerne fordi sortniveauet er sat på globalt plan og ikke ift. den enkelte scene.
#267304
Torben Rasmussen skrev:For HDR10 sættes peak-lys og sortniveau én gang for alle for hele den film du ser. Hele tranferfunktionen for lysoutput følger dermed samme kurve for hele filmen. Med Dolby Vision kan du ændre dette, så skalaen bliver dynamisk og dermed bedre kan håndtere meget mørke scener uden at skyggedetaljerne knuses. Så med HDR10 så vil du riskere, at nogle scener er så mørke, at du ikke kan se hvad der sker i skyggerne fordi sortniveauet er sat på globalt plan og ikke ift. den enkelte scene.
Som jeg har forstået det, så er forskellen at DV har en finere graduering i mørkere scener, men hvis kildematerialet siger at lysniveauet for en lille ensfarvet del af billedet skal være f.eks. 5 nits, burde det så ikke være 5 nits ved både DV og HDR10 på f.eks. et LG B7 hvis det er kalibreret til at gengive både DV og HDR10 korrekt?
Af chornum
#267316
EH10 skrev:Fx ved Netflix filmen "Bright", hvor jeg simpelthen måtte "slukke" for HDR signalet da scenerne er alt for mørke, og så den så uden HDR signal.
Da jeg så Bright på mit POS9002, via den indbyggede Netflix app, havde jeg det samme problem.
Lys fra vinduer og pærer/lamper var så kraftigt, at det nærmest blændede, og gjorde alt andet på skærmen helt mørkt.

Jeg har skruet kontrasten ned på 85, og godt op for lysstyrken, det hjalp en del, men skal nok have justeret lidt mere på det, på et tidspunkt.
#267325
Steen Bay skrev: Som jeg har forstået det, så er forskellen at DV har en finere graduering i mørkere scener, men hvis kildematerialet siger at lysniveauet for en lille ensfarvet del af billedet skal være f.eks. 5 nits, burde det så ikke være 5 nits ved både DV og HDR10 på f.eks. et LG B7 hvis det er kalibreret til at gengive både DV og HDR10 korrekt?
Forskellen ligger i statiske metadata vs dynamiske metadata. Jeg erindrer, at vi allerede har tæsket rundt i den her debat i flere andre tråde? Nu henviser jeg blot til vores artikel, da det bliver for omfattende, at gå det hele igennem :
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1472202540
#267345
EH10 skrev:Har sandsynligvis ikke mine indstillinger til at stå korrekt, men lige meget hvad jeg skruer på, så ser HDR materiale på Netflix bare ikke tilfredsstillende ud på min skærm, det er alt for mørkt. Og hvis man skal sammenligne med nogle 4K titler derinde, så ser det MEGET bedre ud end HDR, meget mere livligt og her er der ikke problemer med mørke scener.
Kom til at tænke på... hvis HDR virker mørk og livløs i forhold til SDR, så kan det måske skyldes at SDR er indstillet til en ret høj lysstyrke, måske endda med en af de mere 'livlige' profiler. Hvis det er tilfældet, så kunne jeg godt forestille mig at HDR kunne virke noget mørk og livløs i sammenligning, da HDR materiale vel overvejende har en moderat lysstyrke og kun benytter de højere lysstyrker ved gengivelsen af ekstra lyse partier som f.eks. reflekser fra sollyset, en lys sky, billygter og lignende (rent gætteri, da jeg ikke har nogen praktisk erfaring med HDR).
#267368
Fandt et Dolby Vision 'White Paper' (pdf) :

https://www.dolby.com/us/en/technologie ... -paper.pdf

"The display manager is tuned for the target display device: it knows the maximum and
minimum brightness, color gamut, and other characteristics of that device. Metadata
that accompanies the full-range Dolby Vision video signal carries information about the
original system used to grade the content and any special information about the signal.
Using this metadata, the display manager intelligently transforms the full-range signal
to produce the best possible output on the target device."

"Guided by the Dolby Vision metadata, the Dolby Vision display manager enables great
visual experiences on a wide range of display devices ranging from higher-end OLED TVs
with stunning black levels to LCD TVs with advanced technologies like quantum dot, all
the way down to mass-market edge-lit TVs."

Lyder jo meget godt at DV vil producere det bedst mulige billede på alt fra OLED til billige kantbelyste LCD, men synes det må gøre det svært at kalibrere TVet på vanlig vis hvis Dolby insisterer på at have fuld kontrol over hvad der vises på skærmen.
#267370
Det vil jeg nu ikke bekymre mig om, Steen.

Instruktøren har jo allerede en bestemt idé om, hvordan filmen skal skydes og hvordan den visuelt skal tage sig ud.

Du kan ikke bare indstille dig ud af Spielbergs Minority Report. Dolby Vision eller ej. :)
#267374
Det der kan 'bekymre' mig lidt er at det er så uigennemskueligt hvad Dolby gør med deres metadata og chip i TVet. Rasmus kaldte det en 'black box', og det er vel kun Dolby selv der ved hvad der forgår. Håber at en mere åben standard som HDR10+ vil vinde frem. Kender ikke Minority Report, så gik nok glip af pointen (?) :-)
#268488
(Kopieret fra en anden tråd da det også kan være relevant her)

PS - Fandt en god beskrivelse af den generelle lysstyrke ved HDR :

"The biggest confusion with regard to HDR is that it is not attempting to make the whole image brighter, which unfortunately seems to be the way most people think of HDR, but aims to provide additional brightness headroom for spectral highlight detail - such as chrome reflections, sun illuminated clouds, fire, explosions, lamp bulb filaments, etc. "
"The PQ based ST2084 HDR specification defines reference white (normal diffuse white) as being 100 nits, which is exactly the same as for SDR (Standard Dynamic Range) displays, as specified for mastering (grading) grade-1 applications. With PQ HDR, above 100 nits is for spectral highlight detail only. This shows that the Average Picture Level (APL) of a PQ HDR display will not be significantly different to a SDR display.
Regardless of the maximum peak brightness the display can generate, diffuse white will always be around 100 nits. "

https://www.lightillusion.com/uhdtv.html

Det lader altså til at lysstyrken ved HDR ved mørke og 'normale' scener vil være meget lig lysstyrken ved SDR på et TV kalibreret til 100 nits. Det er vel egentlig en relativ lav lysstyrke, især hvis man er vant til at en højere lysstyrke ved almindeligt SDR indhold. Med SDR kan man jo kan på de fleste TV forøge lysstyrken som man vil, hvis man f.eks. ser TV i dagtimerne eller bare foretrækker en høj lysstyrke, men med HDR er det ikke muligt da lysstyrken allerede er på max.