Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#265119
På 2 år er salget af tv faldet med 172.000 stk.

I 2016 blev der solgt 540.000 fladskærme, mens tallet for perioden fra januar til november 2017 var blot 368.000 enheder.
61 procent af alle solgte fladskærme i 2017 var en 4K-skærm.

Det betød samtidig, at hele 81% af den samlede omsætning på fladskærme kom fra netop denne kategori selvom det kun er et fåtal af kanaler der kun sendes i 4K.

Det er også interessant, at luksusmodellerne med OLED-skærme langsomt vinder frem.

9 procent af hele omsætningen på fladskærme er nu OLED her i starten af '17.
#265128
PeterD skrev:På 2 år er salget af tv faldet med 172.000 stk.

I 2016 blev der solgt 540.000 fladskærme, mens tallet for perioden fra januar til november 2017 var blot 368.000 enheder.
....
Kan det blive til mere end 11 måneder?
#265130
jng skrev:
PeterD skrev:På 2 år er salget af tv faldet med 172.000 stk.

I 2016 blev der solgt 540.000 fladskærme, mens tallet for perioden fra januar til november 2017 var blot 368.000 enheder.
....
Kan det blive til mere end 11 måneder?
...Og det er vel rimelig foruroligende for markedet,ikke?
#265143
Nu ved jeg ikke hvor du har de tal der fra. Men ud fra en samlet vurdering er det jo svært med tal, der kun er et år gamle for at opnå reelle vurderinger.

Det kan jo være at det måske var sidste år der var usædvanligt. Hvis f.eks. normen over de sidste ti år gennemsnitlig mere er måske 390000 solgte tv årligt er der jo intet abnormt ved salgstallet i år. Så er det jo bare sidste år der blev solgt rigtig mange.

Det jeg siger er, at det er svært at konkludere noget ud fra så lidt information.
#265147
Mon ikke det er denne og lignende artikler der refereres fra?
https://ekstrabladet.dk/kup/elektronik/ ... rk/6991327

Som det også nævnes:

"Men også at salgstallene i 2016 var ekstraordinært høje, fordi YouSee i februar det år slukkede for det analoge tv-signal, hvilket fik en række af husstande til at investere i nye fjernsyn."

Andet:

- 4K-skærme vinder frem fordi det efterhånden er den eneste opløsning man kan få, når man kommer op i en vis størrelse - med mindre man køber TV i Harald Nyborg, som stadig sælger 55" med FullHD.

- OLED er gået meget frem målt i procent men udgør stadig kun en forholdsvist ringe del af markedet målt i antal.

- OLED står for en relativt stor del af omsætningen i forhold til det solgte antal pga stykprisen.

Antallet af solgte OLED TV udgør mindre end 2,5% af det samlede antal solgte TV i 2017 iflg de angivne tal. Det kunne være interessant at se tallene for LCD- og OLED-salget opsplittet i priskategorier og per måned, så man kunne se, hvor mange der købte et nyligt lanceret LCD TV til 12.000 og hvor mange af de solgte OLED TV der blev solgt på slagtilbud sidst på året.
#265149
Tjaa, jeg købte i 16 og køber ikke noget nyt før der er styr på HDR standarder og MLED er landet. OLED trænger til konkurrence. Taget i betragtning af hvor skalerbar MLED er, tror jeg ikke OLED får lov til at leve ret længe når først MLED får fat. Det kan jo alt hvad OLED kan og mere til.

Jeg ser især frem til MLED på PC skærme. Ingen burn-in osv. (Jeg har set burn-in på Lenovo OLED bærbar ... og en Dell OLED skærm). Tror ikke OLED egner sig til statiske billeder, som PC nu primært er. Her vil MLED være vejen frem.

Apple satser også på MLED. Ligesom Samsung og flere andre. Jeg håber at selv LG kigger på MLED og ikke insisterer på OLED... For det tror jeg godt nok er en tabt kamp på sigt. OLED har sine golden years NU.
#265156
Lape skrev:Tjaa, jeg købte i 16 og køber ikke noget nyt før der er styr på HDR standarder og MLED er landet. OLED trænger til konkurrence. Taget i betragtning af hvor skalerbar MLED er, tror jeg ikke OLED får lov til at leve ret længe når først MLED får fat. Det kan jo alt hvad OLED kan og mere til.
Når Samsung kalder MicroLED "skalerbar", så betyder det bare at man i stedet for en 4K skærm på 146" kan lave f.eks. en 8K skærm på 292" eller en full HD skærm på 73". Pixel størrelsen er stadig alt for stor til at man kan lave f.eks et 4K TV på 65". Rent gætteri fra min side, men tror det nemt han tage 5-10 år før man kan få 4K MikroLED TV i mere 'normale' størrelser, og til den tid har både LCD og OLED nok for længst bevæget sig til 8K.
#265160
Steen Bay skrev:
Lape skrev:Tjaa, jeg købte i 16 og køber ikke noget nyt før der er styr på HDR standarder og MLED er landet. OLED trænger til konkurrence. Taget i betragtning af hvor skalerbar MLED er, tror jeg ikke OLED får lov til at leve ret længe når først MLED får fat. Det kan jo alt hvad OLED kan og mere til.
Når Samsung kalder MicroLED "skalerbar", så betyder det bare at man i stedet for en 4K skærm på 146" kan lave f.eks. en 8K skærm på 292" eller en full HD skærm på 73". Pixel størrelsen er stadig alt for stor til at man kan lave f.eks et 4K TV på 65". Rent gætteri fra min side, men tror det nemt han tage 5-10 år før man kan få 4K MikroLED TV i mere 'normale' størrelser, og til den tid har både LCD og OLED nok for længst bevæget sig til 8K.
Det jeg forstår med skalerbarhed, er at eftersom det er mange små LED, kan man nemt lave dem i præcist de størrelser som man vil (groft sagt, eftersom man kan lave dioderne i forskellige størrelser og ja, de kan blive MEGET små i dag). OLED findes kun i 55-88 og mange efterspørger mindre skærme, især til brug på PC markedet, men også større end 88. OLED er ikke vejen frem på PC. Jeg har allerede set burn in på 2 forskellige (nyere) PC OLED skærme -Lenovo X1 bærbar og en Dell skærm. Billedet på PC er åbenbart alt for statisk til at OLED kan håndtere det.

Derfor ser jeg MLED som den eneste teknologi som kan erstatte LCD lige nu. Der skal bruges skærme i alle størrelser og til alle formål. MLED kan alt hvad LCD og OLED kan og mere til.

LCD og OLED bliver printet i den størrelse man skal bruge og delt op. Knap så skalerbart kan man sige.

Jeg tvivler meget stærkt på det vil tage 5-10 år før MLED er udbredt. Tror de første consumer skærme er ude omkring 2020. Nu må vi se. Samsung har demonstreret at teknologien virker i praksis. Apple har tænkt sig at bruge det i iPhones hurtigst muligt (2019) og her snakker vi om små skærme, som jo må være sværre at lave, hvis du mener at det er størrelsen på LED'en som bliver et problem.

Jeg er personligt fuldstændigt ligeglad med 8K. Jeg synes knap nok springet fra 1080p til 2160p var stort, selv på 65". HDR er hvor forbedringen ligger efter min mening. HDR kan blive endnu bedre.

8K er blot det næste hype. Opløsning er overrated. Det giver jeg ikke meget for. Vi er ikke engang tæt på at udnytte 4K/UHD @ 60 Hz.

Ser hellere at 4K/UHD ved 120 Hz (native, ikke interpolation), bliver standard. Når det kommer til medier og streaming så er vi ikke engang tæt på at udnytte de 2160p 60 Hz vi har nu.

Hvorfor skulle vi dog gå op i "8K" for at forblive på sølle 24-30 fps. Det er jo et konstant ræs, hvor båndbredden forbliver et problem HVER GANG de hæver opløsningen. Flere Hz og fps med lavere opløsning er hvor fokus burde ligge.

Enhver som har prøvet 120 Hz, ved hvad jeg mener. Det er en drøm at bruge på alle enheder. Mobil, tablet, PC osv... 60 Hz med 24-30 fps har aldrig været nok. Derfor vi ser alt det interpolation/blur og forsøg på at glatte det hakkende billede ud..
#265164
@Lape - Enig i meget af det du skriver. Jeg synes også at 8K er overflødig, og mener også at Microled er en interessant teknologi der har flere fordele i forhold til OLED, men tror som sagt at der kan gå lang tid før de får reduceret pixel størrelsen så meget at der kan produceres TV og monitors i mere normale størrelser. I artiklen om "The Wall" på forsiden skriver Rasmus Larsen i kommentarerne : "De arbejder stadig på at skrumpe pixels i microLED. Det er en af udfordringerne. Skærmen er 146" fordi det pt. er hvad der skal til for at skabe en 4K-skærm."
#265204
microLED (ikke M da det strengt taget er MegaLED) er ikke klar de næste mange år i konsum TV. Samsung siger “under 10 år” men grinede da de blev spurgt om 3 var realistisk.

Det er en sej skærm, men den skal skæres i ét panel før den er egnet til TV.
#265222
Steen Bay skrev:Når Samsung kalder MicroLED "skalerbar", så betyder det bare at man i stedet for en 4K skærm på 146" kan lave f.eks. en 8K skærm på 292" eller en full HD skærm på 73". Pixel størrelsen er stadig alt for stor til at man kan lave f.eks et 4K TV på 65". Rent gætteri fra min side, men tror det nemt han tage 5-10 år før man kan få 4K MikroLED TV i mere 'normale' størrelser, og til den tid har både LCD og OLED nok for længst bevæget sig til 8K.
Ja det er pixeltætheden der er problemet!
Det er osse min mistanke.
Lige fra begyndelsen var hovedproblemet ang MicroLED at man ikke kunne lave de enkelte leds små nok så man kunne konkurrere med LCD og (senere) OLED mht pixeltæthed.
Det er sandsynligvis osse derfor man prøver at markedsføre microleds til enormt store skærme og hele biograf"lærreder".
Personligt stiller jeg mig tvivlende til om der nogensinde kommer monitors med microleds pga dette "pixeltætheds" problem.