Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Blackspot4200
#264755
Jeg har lavet en række målinger af HDR Spil profilen på et 55" LG OLED C7 for at se hvordan justering af indstillingen "farvetemperatur" påvirkede gråtoneskalaen.

"Farvetemperatur" indstillingen er det eneste rigtig brugbare håndtag at skrue på i den profil og da jeg syntes standard indstillingen K30 så hæslig ud, har jeg lavet de her målinger for at finde den mest neutrale og billederne herunder viser justering af indstillingen i intervaller af 10 klik fra K30 til V40 og fra V40 til V50 i intervaller af 5 klik.

Tallet i parentes er den gennemsnitlige farvetemperatur.

K30 (10235 CCT)
Billede

K20 (9945 CCT)
Billede

K10 (9503 CCT)
Billede

0 (9217)
Billede

V10 (8480 CCT)
Billede

V20 (7900 CCT)
Billede

V30 (7403 CCT)
Billede

V40 (6976 CCT)
Billede

V45 (6773 CCT)
Billede

V50 (6584 CCT)
Billede

Personligt foretrækker jeg V40 da V45 og V50 fik et svagt synligt grønligt skær, så hellere en smule for meget blå i den lyse ende billedet.
Af Kaktus-burger
#264768
Fedt. Tak!

Jeg har ikke måleudstyr til rådighed, men skyndte mig straks at indstille farvetemperaturen til ca V20-V30. Standard-indstillingen var - som du selv skrev og har målt til - ganske forfærdelig.
#264780
Torben Rasmussen skrev:Så er inputlag 4-5x så højt som i spilprofilen. Det kan ikke anbefales. Technicolor er vel heller ikke tilgængelig i HDR?
Jeg VIDSTE det var torskedumt det jeg gjorde så :D

Jeg har kun spillet Horizon Zero Dawn, og der har jeg nu ikke bemærket at tingene lagger... men det siger måske mere om mig som gamer :D

Nu kommer jeg helt i tvivl om tingene, men jeg mener bestemt den står på Technicolor, og når jeg starter spillet op, kommer HDR-logoet da frem oppe i højre hjørne?
#264785
Det lagger ikke i den forstand du normalt forventer. Input lag er forsinkelsen ("lag") mellem joystick og reaktion på skærmen, så det vil føles som om din spiller ikke rigtig reagerer som du vil have det. Det er ikke alle spil det er lige mærkbart i, men spiller du First Person Shooters, så er det til at mærke.

Ja, du har indstillet Technicolor i SDR. Når skærmen skifter til HDR, så skifter den også profil. Jeg mener ikke, at Technicolor findes i HDR endnu? Det er på programmet for 2018-modellerne ifølge LG:
LG’s 2018 OLED and SUPER UHD TVs add support for Advanced HDR by Technicolor
http://www.flatpanels.dk/nyhed.php?suba ... 1514954926
Brugeravatar
Af bbplayer
#265213
Torben Rasmussen skrev:Jeg kan lige indskyde at game mode kan kalibreres på 2018-modellerne - også via autocal i Calman. Måske 2017 får samme mulighed.
Jeg synes at have læst at man kan indlæse filer på skærmen direkte til kalibrering via USB? Betyder det så for nogle, at der begynder at være delt filer som folk kan indlæse og teste på deres modeller i fremtiden?