Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#263033
Hvem fremhæver OLED som perfekt? Jeg kritiserer dog udtalelsen om, at farverne skulle være bedre alene fordi man vælger QLED. Efter en kalibrering, så burde det se ens ud. Jeg kunne nok også generere en indstilling, på hhv. et OLED og et QLED, hvor du ville komme til en konklusion modsat dén du kom med først.

Hvem fejer ting ind under gulvtæppet? Der bliver da gjort mindst ligeså meget ud af, at fremhæve eksempelvis banding og faren for burn-in på OLED, som der bliver gjort for at fremhæve problemer med clouding på LCD.
Af Kaktus-burger
#263035
Globulus skrev:
Jeg har selv for vane at sætte afspilningen af et eller andet på pause mens jeg går ind på et værelse og kigger på noget arbejde, hvilket der sagtens kan gå en time eller mere med, så hvis jeg skulle skifte til OLED ville det være een af flere vaner jeg ville blive nødt til at lave om på.
Tilfredse ejere går sjældent på nettet for at brokke sig. ;)

Hvis burn in var et udbredt fænomen, ville det nok fylde noget mere rundt omkring. Husk nu også lige på, hvor mange enheder der bliver solgt i dag. I dag har langt flere råd til OLED.

Mht til dine bange anelser omkring statiske billeder på OLED: så snart du pauser indhold, vil skærmen gå over til en pauseskærm eller dæmme belysningen.
Af Kaktus-burger
#263036
KimHansenDK skrev:Jamen så fik vi da styr på det - så kan alle OLED fanatikerne igen række hænderne i vejret :)
Det lyder vist mere til, at det er dig som er en fanatiker.

Det er fint nok, at du er glad for din Samsung. Jeg synes til gengæld det begynder at blive lidt for barnagtigt, når du fyrer postulater af og viderebringer dem som værende fakta.

Læs nu bare de utallige professionelle OBJEKTIVE målinger. Samsungs Q-serie er ikke synderlig mere lysstærk end fx en B7. Mht farverne, så har Torben allerede forklaret det.

Jeg vil da gerne høre dig, hvordan du med sikkerhed ved, at din Q7 rammer "omkring de 1500 nits"? Hvilket udstyr måler du med?
Af KimHansenDK
#263037
Kaktus-burger skrev:
KimHansenDK skrev:Jamen så fik vi da styr på det - så kan alle OLED fanatikerne igen række hænderne i vejret :)
Det lyder vist mere til, at det er dig som er en fanatiker.

Det er fint nok, at du er glad for din Samsung. Jeg synes til gengæld det begynder at blive lidt for barnagtigt, når du fyrer postulater af og viderebringer dem som værende fakta.

Læs nu bare de utallige professionelle OBJEKTIVE målinger. Samsungs Q-serie er ikke synderlig mere lysstærk end fx en B7. Mht farverne, så har Torben allerede forklaret det.

Jeg vil da gerne høre dig, hvordan du med sikkerhed ved, at din Q7 rammer "omkring de 1500 nits"? Hvilket udstyr måler du med?
Ramte jeg et ømt punkt? Kan godt se, at man ikke er så velkommen herinde, hvis man ikke er over the moon omkring OLED.

/Over and out
Af Kaktus-burger
#263038
Nej? I det hele taget har jeg svært ved at se, hvad du skulle ramme med de vage argumenter, du kommer med. Du virker til at have en del følelser med over i en debat omkring objektive målinger. Jeg holder mig bare til målingerne. :)
Jeg kan sagtens glædes af at have OLED og LCD i hjemmet - men jeg erkender også begge deres forcer og begrænsninger.

Men ja, stik du bare halen i mellem benene, når argumenterne slipper op.

Fortsat god dag. :)
Af Globulus
#263039
Kaktus-burger skrev:
Globulus skrev:
Jeg har selv for vane at sætte afspilningen af et eller andet på pause mens jeg går ind på et værelse og kigger på noget arbejde, hvilket der sagtens kan gå en time eller mere med, så hvis jeg skulle skifte til OLED ville det være een af flere vaner jeg ville blive nødt til at lave om på.
Tilfredse ejere går sjældent på nettet for at brokke sig. ;)

Hvis burn in var et udbredt fænomen, ville det nok fylde noget mere rundt omkring. Husk nu også lige på, hvor mange enheder der bliver solgt i dag. I dag har langt flere råd til OLED.

Mht til dine bange anelser omkring statiske billeder på OLED: så snart du pauser indhold, vil skærmen gå over til en pauseskærm eller dæmme belysningen.
Yes, well ... jeg sværger mest til Sony pga deres bevægelseshåndtering, så jeg var interesseret, da de meldte ud, at de kom med et OLED i 2017. Jeg var dog slet ikke overbevist af dets tilbagelænede design eller deres aparte højttaler-løsning, så nu vil jeg se, hvad 2018 byder på.

Jeg vil ikke helt afvise, at jeg en dag skifter til OLED, men jeg er så tilfreds med mit nuværende TV at jeg skal være særdeles sikker på, at et nyt TV - om det så er OLED - ikke har en eller anden skavank, som vil irritere mig. Det vil dog også gælde så mange andre apparater (analysis paralysis). Det ender nok med, at der går nogle år, før jeg skifter, men til den tid vil støvet forhåbentligt have lagt sig lidt mere og springet vil være så stort og tydeligt, at jeg ikke vil være i tvivl om, at det var den rigtige beslutning.

Men for at vende tilbage til emnet: Grundet mine egne erfaringer med QD-enhanced LED i forhold til almindelig WLED er jeg ikke så kritisk overfor "QLED" som mange andre synes at være. KS-serien med SUHD var meget populær i 2016, så jeg finder det en smule besynderligt, at 2017-modellerne i den grad bliver lagt for had fordi prisen fik et hak opad i retning af OLED-territoriet og fordi nogle marketingsfolk valgte et navn, der kunne lede tankerne hen på OLED.
Af sd2100
#263040
KimHansenDK skrev:Jamen så fik vi da styr på det - så kan alle OLED fanatikerne igen række hænderne i vejret :)

Jeg synes bare, at det bliver lidt trivielt, når man altid skal fremhæve OLED som værende en "perfekt" teknologi, hvilket den langt fra er. Hvis der eksempelvis er en, som oplever banding på en Samsung skærm, hvilket er en del af panellotteriet, så er det bare noget værre lort, men på OLED modellerne, hvor der faktisk er en del, som også oplever disse ting, der bliver det bare fejet ind under gulvtæppet. Jeg mener, man kan da have det bedste sortniveau i hele verden, men hvis man skal "finde sig i" lodrette striber ved panoreringer... Igen blot et eksempel. Det samme gør sig gældende ved tinting, burn-in osv.
Det er naturligvis rimeligt nok, hvis man ikke bryder sig om flatpanels-eksperter.

Man kan så bare finde nogle andre eksperter. Som f.eks. digitalfernsehen. "Problemet" er dog bare, at disse eksperter er enige med flatpanels, når de tester Samsungs Q-modeller:
https://www.youtube.com/watch?v=LEt5cPZYfaA
https://www.youtube.com/watch?v=voGmbaHfvZU

Samsung har "udfordringer" med lysstyrken, der i virkeligheden IKKE er meget højere end OLED!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#263042
Globulus skrev: KS-serien med SUHD var meget populær i 2016, så jeg finder det en smule besynderligt, at 2017-modellerne i den grad bliver lagt for had fordi prisen fik et hak opad i retning af OLED-territoriet og fordi nogle marketingsfolk valgte et navn, der kunne lede tankerne hen på OLED.
Samsung fik også kritik da de forsøgte at sælge "LED-TV", som noget nyt, og da de skabte forvirring med "S'UHD" i en tid hvor "UHD" var i fremgang. Jeg synes i den grad, at deres marketing-mølle er med til at gøre markedet uoverskueligt for den almene forbruger, og hvis vi ikke hæver stemmen, hvem gør så?

At du har gennemskuet deres strategi og ikke lader dig narre af det åbenlyse navnespil er jo glimrende. Jeg gætter dog på, at mere end 90% af de kunder, som står i butikken er er i tvivl om hvad de skal vælge, ikke har noget som helst begreb om hvad "QLED" dækker over og hvorvidt det er forskelligt fra OLED.

Og så er der spørgsmålet om prisen. Samsung må naturligvis prissætte som de lyster, men med især Q9 har de bare skudt gevaldigt ved siden af. Deres model halter så langt bagefter skærmene i samme prisleje, at det næsten ligner en fejl, at den er prissat så højt.
Af Madspeter
#264271
Qled Q7 49" købt for 7995kr. Jeg er absolut tilfreds m. købet. Jeg har benyttet mig af " Movie " mode og de diverse anbefalede indstillinger, der findes på nettet. En af de stærke sider er farverne, der gengives meget naturligt m. en fornuftig mængde kontrast. Farverne er ikke " overdrevne ". Ved HDR mode kommer der virkelig dynamik/lys/kontrast stadigvæk m. naturlige farver. Lyden er bestemt godkendt. Der må være installeret en hurtig processor i panelet, da alle kommandoer/ manøvrer foregår lynhurtigt om du er på nettet eller inde i andre menuer. Samsungs brugerflade er virkelig " smart ". Jeg er ikke så vild m. Android( personlig smag ). Om det er til sport ell. film vil jeg anbefale det til den nævnte pris
Af PeterD
#264274
QLED er og bliver en LCD skærm.

Men hvis prisen for et 65" tv kommer ned i 6000-7000 kr er det måske værd at overveje.

Men en konkurrent til OLED bliver det aldrig.
Af Grandahl
#264275
Nej Peter, det er en LCD og derfor skal den sammenlignes med andre LCD skærme. Jeg synes den er for dyr ift. Det man får. Men det er en go LCD skærm, fjernbetjeningen er noget af det ypperste når man kører menuer og Tizen.. Det fungerer virkelig godt, farverne er gode ift. Mange andre LCD skærme. I bund og grund et rigtig godt tv, bare for dyrt.

Når du så siger hvad du synes den er værd PeterD afspejler det selvfølgelig at du hader Samsung, egentlig tror jeg ikke engang du ville ha den gratis. Prøvet at fifle med den har du helt sikkert heller ikke.
Af PeterD
#264334
Grandahl skrev:Nej Peter, det er en LCD og derfor skal den sammenlignes med andre LCD skærme. Jeg synes den er for dyr ift. Det man får. Men det er en go LCD skærm, fjernbetjeningen er noget af det ypperste når man kører menuer og Tizen.. Det fungerer virkelig godt, farverne er gode ift. Mange andre LCD skærme. I bund og grund et rigtig godt tv, bare for dyrt.

Når du så siger hvad du synes den er værd PeterD afspejler det selvfølgelig at du hader Samsung, egentlig tror jeg ikke engang du ville ha den gratis. Prøvet at fifle med den har du helt sikkert heller ikke.
Hvis jeg vil have gode farver,skruer jeg bare lidt op på fjernbetjeningen..

Jeg vil hellere have et XE90 eller OLED.. :)

Det er uden tvivl et godt tv til 6000 kr som jeg skriver.
Af Grandahl
#264335
Hvis du vil have bedre farver, skruer du bare mere op på remoten?

Du snakker som du har forstand til.
Af PeterD
#264341
Grandahl skrev:Hvis du vil have bedre farver, skruer du bare mere op på remoten?

Du snakker som du har forstand til.
Lad os nu bare holde det på QLED emnet og Samsungs evne til at finde på nye ord?