Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Gobbe
#262944
Er der nogen i dette forum som har praktisk erfaring (daglig brug) af Samsungs QLED Tv. Ting man er Meget tilfreds med eller måske meget utilfreds med ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#262985
Nu er deres QLED ikke specielle ift LCD i nogen praktisk forstand, så hvad er det præcist du søger information om? Jeg har testet flere af deres modeller, og Q9 havde jeg stående i 3 uger.
Af PeterD
#263007
QLEDs eneste styrke er at den kan producere et lysere billed til en dyr pris.
Q9F koster omkring de 26.000 kr.

Hvis du alligevel kigger oppe i det leje, og ikke er mærkeskræmt, så kig også på Sony XE90/93 og OLED'erne EZ950 fra Panasonic. (19970 kr) og LGs B7V/C7/E7 til 20.000 kr for et 65" tv.
Brugeravatar
Af bendix
#263008
Eller Sony A1, enig med Peter, hvis du er deroppe prismæssigt så vil det være svært at komme udenom highend skærmene. Mht lys styrken. Så er vores hus omgivet af vinduer fra gulv til loft. Og Jeg har ikke haft problemer med lys styrken på vores A1. Da vi fik kalibreret vores D8005 var teknikeren nødt til at rulle for, for at kunne kalibrere fordi det var så lyst. Og min mening er at denne skærm er stærkere.
Af PeterD
#263009
QLED/LCD skærmen er sikkert ikke nogen dårlig skærm på nogen måde..Slet ikke., men havde de prissat den omkring 10.000 kr og ikke brugt disse fancy betegnelser, så ville det havde været bedre.

Men nu handler det om smarte betegnelser og fedt design som man ikke kan sætte en finger på, for at tiltrække kunder..

SUHD er lagt i graven..Nu er det nye shit'e så QLED..Gad vide hvad de så kommer med om 2-3 år så der skal noget nyt til..?

Noget andet et så hvornår ægte QD (Quantum Dot) tv kommer?
Af KimHansenDK
#263010
PeterD skrev:QLEDs eneste styrke er at den kan producere et lysere billed til en dyr pris.
Q9F koster omkring de 26.000 kr.
Udover lysstyrke og generel klarhed, så synes jeg helt sikkert, at farverne er bedre på QLED kontra OLED, hvilket var grunden til, at jeg købte QLED. Desuden synes jeg, at QLED håndterer hvid og de mørkegrå nuancer bedre. Sortniveau og kontrast er naturligvis bedre på OLED, og mange vægter dette højt. Dog er der mange, der ikke har set QLED modellerne med egne øjne (indstillet ordenligt) men blot har en holdning til det, fordi det er Samsung. Det er nogle fantastiske skærme - omend en smule dyre, som du er inde på. Jeg er i hvert fald rigtig godt tilfreds med vores Q7F, som jeg venter på at få kalibreret med den nye CalMAN's AutoCal.
Af PeterD
#263015
KimHansenDK skrev:
PeterD skrev:QLEDs eneste styrke er at den kan producere et lysere billed til en dyr pris.
Q9F koster omkring de 26.000 kr.
Udover lysstyrke og generel klarhed, så synes jeg helt sikkert, at farverne er bedre på QLED kontra OLED, hvilket var grunden til, at jeg købte QLED. Desuden synes jeg, at QLED håndterer hvid og de mørkegrå nuancer bedre. Sortniveau og kontrast er naturligvis bedre på OLED, og mange vægter dette højt. Dog er der mange, der ikke har set QLED modellerne med egne øjne (indstillet ordenligt) men blot har en holdning til det, fordi det er Samsung. Det er nogle fantastiske skærme - omend en smule dyre, som du er inde på. Jeg er i hvert fald rigtig godt tilfreds med vores Q7F, som jeg venter på at få kalibreret med den nye CalMAN's AutoCal.
Dejligt med tilbagemelding. Jeg syntes så at anmelderne glemmer lidt at fortælle om QLEDs fortræffeligheder (på et seriøst plan. Ikke marketing) når de sætter OLED op mod QLED og så ikke bare fortælle at "det er højere lysstyrke og deraf lysere billed).

Spændende om deres teknik bliver udbredt ( når patentet udløber?) så fremtidens LCD skærme altså bliver "QLED" som kan vise den højere lysstyrke..? Og gerne i mindre skærme til en billige penge..for LCD markedet for de allerbilligste modeller fra 22" til 40" er ikke just imponerende hverken i det ene eller andet..
Af Kaktus-burger
#263019
Målinger viser at Q9 ikke er synderlig mere lysstærk end fx en LG B7.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med "klarhed", Kim Hansen?

Desuden er det et no-go i min bog ikke at have FALD i den prisklasse. Edge lit hører ikke til i en premium skærm.
Af Gobbe
#263020
Torben Rasmussen skrev:Nu er deres QLED ikke specielle ift LCD i nogen praktisk forstand, så hvad er det præcist du søger information om? Jeg har testet flere af deres modeller, og Q9 havde jeg stående i 3 uger.
Jeg tænker tænker noget omkring hvordan Samsung har valgt at satse lidt mere på design og funktionalitet .......deres fede fjernbetjening og deres væg beslag så TV'et faktisk sidder tættere på væggen end de fleste OLED tv. Derudover er der også deres ONE CONNECT boks .... er det Godt eller skidt i praktisk brug. Om sort er sort nok ? jeg har selv en ældre topmodel fra Samsung og er rimelig tilfreds. Så tænker jeg også at Burn In "problematikken" på OLED slipper man også for med QLED. Det er altså ikke så meget de tekniske spec. jeg er ude efter men mere personlige erfaringer i daglig brug.
Af KimHansenDK
#263023
Kaktus-burger skrev:Målinger viser at Q9 ikke er synderlig mere lysstærk end fx en LG B7.

Jeg ved ikke helt, hvad du mener med "klarhed", Kim Hansen?

Desuden er det et no-go i min bog ikke at have FALD i den prisklasse. Edge lit hører ikke til i en premium skærm.
Q9F skulle helt sikkert have været med FALD - det kan vi godt blive enige om. I forhold til edge lit og premium skærme, så synes jeg da, at Sony X930 klarer det ret godt? Med hensyn til klarhed, så synes jeg bare, at billedet står en lille smule "skarpere" på QLED modellerne. Om det er en kombination af farver og lysstyrke, skal jeg ikke kunne sige. Og jo, lysstyrken er en del bedre på QLED. Jeg ved godt, at man kan læse en anmeldelse fra rtings (var det ikke dem?) som målte lysstyrken til at være væsentligt lavere, end Samsung har oplyst den til at være. Jeg ved ikke, om de har haft fat i en mandagsmodel, eller om Samsung har ændret på noget efterfølgende, men min QLED (Q7F) er lagt mere lysstærk end min gamle KS7005 (som desværre gik i stykker). Den er har en vild lysstyrke, så der er jeg bestemt ikke enig. Mit eksemplar nærmer sig i hvert fald de 1500 nits - som er en del mere end eksempelvis B7.
Senest rettet af KimHansenDK 8. dec 2017, 08:35, rettet i alt 1 gang.
Af KimHansenDK
#263024
Gobbe skrev:
Torben Rasmussen skrev:Nu er deres QLED ikke specielle ift LCD i nogen praktisk forstand, så hvad er det præcist du søger information om? Jeg har testet flere af deres modeller, og Q9 havde jeg stående i 3 uger.
Jeg tænker tænker noget omkring hvordan Samsung har valgt at satse lidt mere på design og funktionalitet .......deres fede fjernbetjening og deres væg beslag så TV'et faktisk sidder tættere på væggen end de fleste OLED tv. Derudover er der også deres ONE CONNECT boks .... er det Godt eller skidt i praktisk brug. Om sort er sort nok ? jeg har selv en ældre topmodel fra Samsung og er rimelig tilfreds. Så tænker jeg også at Burn In "problematikken" på OLED slipper man også for med QLED. Det er altså ikke så meget de tekniske spec. jeg er ude efter men mere personlige erfaringer i daglig brug.
Jeg overvejer på et tidspunkt at investere i deres nye vægbeslag. Fjernbetjeningen er jeg vild med. Jeg har programmeret den til at håndtere alle andre devices jeg har tilkoblet skærmen. Og så er den udført i et lækkert design. Jeg er ligeledes godt tilfreds med One Connect boksen - det er super nemt at gemme den af vejen og samle alle kabler osv ét sted. Kablet til One Connect boksen er en smule tyndt, så det skal man passe lidt på, men på den anden side, så fylder det ingenting, og har ikke været et problem hos mig.
Af Globulus
#263025
Samsung Q7F og Q8F i 55" fås til 11.999 kr. i dag, så selv om de ikke er kommet ned i de foræringspriser man til sidst kunne få KS-serien (SUHD) til, så er priserne stadig overkommelige. Q9F i 65" har været nede i 21.999 kr., hvis vi endelig skal tage topmodellen med. Prisen er dermed ca. den samme om man vælger OLED eller QLED og så må man jo gøre op med sig selv, hvilke fordele ved den ene eller den anden teknologi der betyder mest for en selv.

Jeg har siden 2013 haft et Sony W905A med "Quantum Dot-enhanced LED", hvilket vel må siges at være stort set den samme teknologi som Samsung kaldte SUHD i 2016 og QLED i 2017.

Jeg er bestemt ikke blind for, at sortniveauet og dets "local dimming"-implementering ikke kan hamle op med OLED, men jeg ville på trods af det stadig seriøst kigge efter et TV med Quantum Dots såfremt jeg skulle ud og købe nyt TV.

Jeg indrømmer gerne, at jeg kigger på OLED TV når jeg lige tager en tur forbi elektronik-afdelingen i Bilka, men jeg hæfter mig ved, at OLED-modellerne ALTID kører med en dertil indrettet demo-video eller i sjældne tilfælde en Blu-ray film, hvorimod LCD-modellerne på den store væg viser DR3. Jeg kan forsikre for, at de samme demo-videoer også ser fantastiske ud på mit gamle QD-enhanced Sony når jeg sætter billedet i "Vivid"-tilstand, men det er jo ikke sådan jeg ser TV til daglig.

En ting der stadig gør mig skeptisk overfor OLED er burn-in og image retention. Der har ganske vist været mange meldinger om, at brugere *ikke* oplever dette selv om de ikke tager nogle specielle hensyn - eller i hvert fald ikke med 2017-modellerne - men alene det, at man indbygger teknologier i apparaterne til at rette op på billedet, hvis man har kørt med statiske elementer over længere tid, er nok til at fortælle mig, at panel-teknologien måske ikke fortjener den store tillid endnu.

Jeg har selv for vane at sætte afspilningen af et eller andet på pause mens jeg går ind på et værelse og kigger på noget arbejde, hvilket der sagtens kan gå en time eller mere med, så hvis jeg skulle skifte til OLED ville det være een af flere vaner jeg ville blive nødt til at lave om på.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#263026
Som jeg fremhæver i min test af Q9, så har den nogle seriøse problemer med den "lokale" dimming, da den styres i bånd, som desværre er placeret dumt ift. letterbox-formatet. Jeg er ikke enig i, at farverne er bedre på QLED end OLED i almindelighed og i særdeles ikke på de modeller jeg har testet. Det er muligt, at en fremvisning i butikkerne har givet dette indtryk, men det må bero på forskelle i billedprofilerne. Samsung har pr. default valgt et farverum, som ikke passer specielt godt på REC.709, så skærmen skal kalibreres før farverne passer.

Det er naturligvis OK at man foretrækker farveprofilerne på ét mærke frem for dem på et andet, men at farverne på QLED skulle være bedre end OLED er enten placebo eller en personlig præference for en ikke-kalibreret profil. Når tingene er kalibreret, så fremvises farverne ens.

Mine målinger af QLED på "rigtigt" materiale viser også, at der ikke er mere knald på lyset end på OLED. Fordi der ikke er lokal styring af lyset, så hæmmes lysstyrken på HDR-materiale. Peak-lysstyrken er høj, men det er ret få steder du kan drage nytte af det. I sit nuværende stadie, så er der ikke noget specielt over QLED. Det overgås med længder af de konkurrerende mærker med lokal styring af lyset. Selv mid-range modellen XE9005 fra Sony klarer HDR bedre end QLED.

Mht. break-out boks, fjernbetjening mv. så er det også en af de ting jeg fremhæver som værende et niveau over konkurrenterne. Jeg ville nærmere mene, at det var pga. disse, at man bør se på modellerne og IKKE fordi panelet er "QLED".
Af KimHansenDK
#263030
Jamen så fik vi da styr på det - så kan alle OLED fanatikerne igen række hænderne i vejret :)

Jeg synes bare, at det bliver lidt trivielt, når man altid skal fremhæve OLED som værende en "perfekt" teknologi, hvilket den langt fra er. Hvis der eksempelvis er en, som oplever banding på en Samsung skærm, hvilket er en del af panellotteriet, så er det bare noget værre lort, men på OLED modellerne, hvor der faktisk er en del, som også oplever disse ting, der bliver det bare fejet ind under gulvtæppet. Jeg mener, man kan da have det bedste sortniveau i hele verden, men hvis man skal "finde sig i" lodrette striber ved panoreringer... Igen blot et eksempel. Det samme gør sig gældende ved tinting, burn-in osv.