Til snak, tips og diskussion om kalibrering af TV og monitors.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#256554
Hej folkens

Er der en amatørkalibrator i Aarhus, som leger med Calman-måleudstyr, og som kunne have lyst til at komme forbi og prøve at foretage en kalibrering et Pioneer KRP-500AW mod et par gode flasker vin el. lign.?

Jeg er med på, at en certificeret ISF-tekniker koster en del, men jeg har ikke budget til en sådan, hvorfor jeg tænker, at der måske er en derude, som ikke er certificeret, som ville synes, at det kunne være sjovt at prøve, og som vil være tilfreds med en mere symbolsk aflønning.

/Andreas
#256566
Nå ja, det er ved at være vintertid, så det er tid til at fyre op i (plasma)ovnen igen... :-P

Hvis man ikke er tilfreds med billedet på en 10 år gammel plasmaskærm, skal man vist bare ud og købe noget nyt i stedet for at prøve at kalibrere noget. Sådan en 10 år gammel skærm er nok ved at have kørt det antal timer som den kan alligevel.
#256568
Jeg er overhovedet ikke utilfreds med billedet og skal ikke skifte. Jeg vil bare gerne have det kalibreret bedre, end jeg kan gøre det selv, da jeg ikke kan komme ind i de dybere indstillinger i servicemenuen. Jeg ved, at billedet kan blive endnu bedre.
#256572
Andreas Kadaver skrev:Jeg er overhovedet ikke utilfreds med billedet og skal ikke skifte. Jeg vil bare gerne have det kalibreret bedre, end jeg kan gøre det selv, da jeg ikke kan komme ind i de dybere indstillinger i servicemenuen. Jeg ved, at billedet kan blive endnu bedre.
Der ligger relativt meget arbejde i at kalibrere og så er udstyr jo ikke gratis.

Men hey, du kan jo lægge fliser hos Hans, i mens han ordner din skærm. Win/win. :D
#256573
Jeg er med på, at der ligger noget arbejde i det, og derfor spørger jeg specifikt til en, der ikke er professionel og som måske kunne have interesse i at gøre det for noget mindre end en professionel, fordi vedkommende ville synes, det var sjovt. Var jeg selv kompetent til sådan noget på et hobbyplan, ville jeg personligt overhovedet ikke være afvisende for at tage ud på sådan en lille opgave, men det er måske bare mig, der har en forkert opfattelse af tingene. Beklager meget, at jeg dristede mig at stille et åbenbart ekstremt latterligt og dumt spørgsmål ...
#256585
Mon ikke folk bare skulle droppe den nedladende tone og lade tråden stå hvis de ikke vil hjælpe trådstarter. Jeg er godt nok i Aarhus om en måneds tid, men jeg har ikke lyst til at bruge den tid jeg har derovre på at kalibrere TV.