Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MortenRa
#256484
Jeg er den glade ejer af en LG E6 Oled skærm - fantastisk fjernsyn. Har også fået det kalibreret, men ikke HDR delen. Når jeg ser ultra blu-ray synes jeg ofte sort er gråt og ikke rigtigt sort. Er der nogen i DK der kalibrerer HDR delen? Hvordan går det med at få standarderne defineret indenfor HDR kalibrering? Og hvilke indstillinger kan flatpanels anbefale til HDR indstillingerne? Tak på forhånd! mvh. Morten
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256485
Sort skulle helst ikke være grå. Det lugter lidt af, at du har fået justeret på enten OLED-Lys eller Lysstyrken, så den kommer for højt op.
Af MortenRa
#256487
Hej Torben - Men skal man ikke have OLED lys og lysstyrken høj for at HDR virker rigtigt?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#256488
Det kan også være fordi enten afspiller eller TV er sat til at outputte/forvente forkerte gråtone-niveauer. Husk at tv-kæden kører såkaldte video levels (modsat RGB levels, som på PC).

Prøv på afspilleren at kig efter en indstilling for RGB eller dynamik eller lign, som du kan skifte imellem hhv. "limited" og "full". Den skal stå på limited.

Tilsvarende skal tv'et i menupunktet "HDMI Sortniveau" stå til "Lav" for den HDMI-port, hvor afspilleren er tilsuttet.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#256489
MortenRa skrev:Hej Torben - Men skal man ikke have OLED lys og lysstyrken høj for at HDR virker rigtigt?
Nej, det er kun på LCD-skærme, at lysstyrken sættes op på maks.

Jeg vil anbefale, at du lader dem være, som du var. Evt. laver en nulstilling af billedprofilen, hvis du har ændret dem.
Af MortenRa
#256491
Jeg tjekker lige.....hvis man nulstiller HDR standard er det så kun den der nulstilles og ikke ens kalibrerede profiler?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#256492
Nu har jeg lige tjekket på min egen E6. I 'HDR Standard' profilen står OLED Light og Contrast som udgangspunkt begge på 100. Brightness står på 50 og den må du helst ikke rykke for meget på, for så klipper du sortniveau væk. Måske det er det som er sket?

Min menu er på engelsk, men OLED lIght er punkt 1, Contrast er punkt 2 og Brightness er punkt 3 i menuen.
Af MortenRa
#256497
Jeg synes det ser bedre ud i Unforgiven end i går aftes, men jeg har lidt svært ved at vurdere dybden i det sorte selv med gardinerne nede...hvad kan man ellers justere?
Af MortenRa
#256498
Har allerede slået true motion fra efter at jeg nulstillede og vendte tilbage til fjernsynes standard indstillinger!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#256501
Jeg tilføjer lige, at jeg huskede forkert mht. OLED Lys. Det er lysstyrken, som man skal passe på med at justere for højt op.
Af MortenRa
#256503
Nej okay det er nummer 3 - jeg tror den stod på 53 og nu står den på 50 - det er nok der fejlen var.....