Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#253575
Jeg håber dette er det rigtige sted for dette spørgsmål.

Jeg har for nyligt anskaffet mig en ny monitor i form af en Asus PG279Q som er ankommet inden for de sidste par dage. Dejlig skærm - dog med backlight bleed to steder i en grad der er synlig i mørke spil og film.

Jeg har dog svært ved at beslutte mig for hvor vidt dette er ganske tolerabelt og almindeligt, eller om det er værd at returnere skærmen over. Derfor tænkte jeg at jeg ville høre om andre har nogle mening i forhold til de vedhæftede billeder (taget ved 25% brightness på skærmen), og hvor vidt dette er inden for de niveauer man må forvente ved de fleste IPS paneler.

Jeg synes selv at billederne fanger problemet som jeg ser det, om end måske ikke 100%. Det mest synlige er nederst ved kanten i venstre side, og ved øverste højre hjørne. I praksis (i forhold til billederne) synes jeg at de to områder virker mere som 'hotspots' end de gør i billederne.

På forhånd tak.

I de to billeder er Asus PG279Q til venstre - til højre er den noget ældre Dell U3011 som i mine øjne er meget mere jævn.

http://imgur.com/a/XERyq

http://imgur.com/a/DT58l
#253582
Rasmus Larsen skrev:Baseret på dine fotos, så synes jeg, at det er for meget. Min generelle holdning til bleed/clouding er, at hvis man kan se det i daglig blandet brug, så er det det for meget. Hvis man kun kan fremkalde det med testmønstre, så er det indenfor alm. tolerance.
Hej Rasmus,

Tusind tak for input.

Baseret på dette tænker jeg at jeg vil sende den tilbage for at få en ny. Der er selvfølgelig altid en chance for at den nye blot vil være værre, men i så fald får jeg da mulighed for at få set nogle forskellige versioner af samme panel og få dannet mig et overblik over hvor godt / hvor skidt det kan blive. :)
#253609
Jeg har selv kigget på at skulle købe en G-Sync skærm i den nærmeste fremtid, og valget står p.t. mellem Asus' PG278QR (den nye version) som har TN panel, eller PG279Q som har IPS panel.
IPS panelet har bedre farver og betragtningsvinkel, hvor TN panelet er en smule hurtigere... 1 ms GTG.

Jeg har dog læst mig til efterhånden at der er rigtig mange der har oplevet at deres PG279Q'ere har slem IPS glow - hvilket er netop dét din skærm også viser. Man kan så diskutere hvor meget man vil blive generet af det - det er kun reelt slemt når rummet er helt mørkelagt - men hvis man bruger skærmen primært i et mørkt rum, så er det ikke til at leve med.

Ud fra dette går jeg efter at købe en PG278QR. Jeg bruger allerede et TN panel i dag, og diverse reviews af PG278QR'en nævner at det er et ret godt TN panel der sidder i.
#253992
Jeg har netop returneret en skærm magen til, da den blødte baglys nærmest hele vejen rundt :( Lod mig fortælle at det ofte skyldes en lidt lemfældig samleproces fra fabrikken af, og at det kan svinge fra batch til batch. Fik tilbudt en anden magen til, men vælger at lede efter noget andet. Jeg bryder mig ikke om elektronik der er "lemfældigt" samlet. Billedet var dog fint, ellers..
#254178
Det er trist at høre, Jakob - men det er samme opfattelse jeg har fået. Jeg har dog tænkt mig at forsøge et par gange. Backlight bleed på den sidste kunne jeg nok have levet med, men da jeg ikke havde noget at sammenligne med havde jeg svært ved at beslutte hvor vidt jeg syntes at det var acceptabelt QC fra deres side.

Pulsedriver, jeg kiggede også selv på TN paneler, men jeg synes dog at PG279Q har et fantastisk billede, med backlight bleed som primære ulempe. Forskellen i response-tid betyder ikke det store for mig. Jeg bruger stort set altid skærmen med lys i rummet, så det havde været til at leve med.

Jeg fik en ny tilsendt som ankom i dag - dog uden det store held. Denne gang var skærmen komplet defekt, på trods af at kassen var i fin tilstand, og der ikke var nogle skader at se indvendigt. Jeg ved ikke helt hvad der er sket med den. Knækket panel indvendigt, muligvis? Billeder i nedenstående imgur galleri:

http://imgur.com/a/7JPVp

Jeg har en tredje på vej nu (og muligvis en fjerde) - så må vi se hvordan den ser ud. Det kan være at jeg burde lave en opsummering i sidste ende, i tilfælde af at andre skulle stå i samme situation.
#265989
Jeg ville helt klart returnere skærmen, det er ikke i orden at have så meget fejl på skærmen. Jeg håber du du har fået den byttet, eller kan jeg anbefale den skærm her.

Jeg har købt ASUS ROG SWIFT PG279Q med IPS og den står kvivskarp. Jeg har ikke haft nogle problemer med den indtil videre.