Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#247324
Hej. I forbindelse med Yousees kanalomlægning har jeg én kanal, som efter kanalsøgning pixelerer i en grad, så kanalen er ubrugelig.
Jeg har foretaget kanalsøgning, frakoblet alt andet end strøm- og antennestik, været i dialog med Yousee om frekvensstart (450 MHz), netværksID (111 pga tilvalgskanaler) , modulation (65 QAM) og symbolfrekvens (6875 KS/s). Alt er som ønsket. Kabler er fra Yousee. Yousee ville derfor sende en tekniker , og endda gratis ifølge telefonfyren (men lad os nu see... )
Ud kom en glad tekniker og foretog målinger. 3 gange var han nede i sin vogn og hente yderligere information om kanalen og "tale med sin kvalitetsafdeling". Herefter brugte han mit yousee-kort i hans måler og viste, at signalet var fint. Med andre ord var hans forklaring nu, at tv-tuneren havde problemer med lige netop 458 MHz, hvor TV Zulu ligger!

Er det muligt, at en digital tuner har problemer med én bestemt frekvens? Eller er det en søforklaring?
#247333
Har du noget router eller andet udstyr stående i nærheden?

Jeg har engang oplevet voldsom pixelering på 2-3 kanaler. En af dem var 3plus hvilket var pænt træls når jeg skulle se Formel 1.

Efter at have roddet rundt med alt hvad jeg kunne komme i tanke om, opdagede jeg ved et tilfælde at det kørte fint hvis min trådløse router var slået fra (det var den blevet ved et uheld). Så min løsning blev at finde et nyt sted til den, og så kørte alle kanaler fint igen.

Jeg havde slet ikke forestillet mig at min router skulle kunne gå ind og påvirke enkelt kanaler.

Jeg ved desværre ikke lige hvad frekvens de berørte kanaler lå på, men jeg kørte det via zaptor.
#247334
Jeg har oplevet pixelering på mit gamle LG (også kun enkelte kanaler) og det skyldtes at mit hvide yousee kabel var knækket i stikket ved fjernsynet. Det kunne ikke ses, men tror bare deres stik er dårlige, så med tiden blev det træt i stikket. Det påvirkende kun 1-2 kanaler. Prøv at ryk rundt på kablet mens kanalen pixelere og se om det bliver bedre/være, i så fald skal du have et nyt kabel.

Derudover har jeg oplevet at hvis det er en kodet kanal som bruger CI-kortet, så prøv at tage det ud og ind igen, da det også kunne få min kanal til at pixelere.
#247348
Axlon skrev:Er det kun TV2 Zulu der er problemet?
Modtager du Zulu via YouSee fuldpakken eller er det en tilvalgskanal?
I følge denne fuldpakke frekvensliste over Storkøbenhavn:
http://digitalt.tv/yousee-frekvensliste/
Så ligger Zulu på 650 MHz sammen med TLC og Disney, så hvis din tuner skulle have problemer, så ville der også være problemer med TLC og Disney.
Tak for interessen. Jeg har ikke fuldpakke men tilvalg af 10 kanaler. Zulu bør derfor efter sigende ligge på 458 MHz. Jeg kan derfor ikke sammenligne med TLC og Disney.
#247350
Torben Rasmussen skrev:Er det også et issue med Zulu hvis du hiver kortlæseren ud af TV'et?
Hej. Hvis jeg hiver kortlæseren ud af TV'et kan jeg vel ikke se kanalen overhovedet? Det er en tilvalgskanal, som kræver CI-kortet i TV. Misforstår jeg dig? :s
#247351
Hbar skrev:Jeg har oplevet pixelering på mit gamle LG (også kun enkelte kanaler) og det skyldtes at mit hvide yousee kabel var knækket i stikket ved fjernsynet. Det kunne ikke ses, men tror bare deres stik er dårlige, så med tiden blev det træt i stikket. Det påvirkende kun 1-2 kanaler. Prøv at ryk rundt på kablet mens kanalen pixelere og se om det bliver bedre/være, i så fald skal du have et nyt kabel.

Derudover har jeg oplevet at hvis det er en kodet kanal som bruger CI-kortet, så prøv at tage det ud og ind igen, da det også kunne få min kanal til at pixelere.

Hej
Tak for interessen. Jeg har haft CI-kort ude og inde. Jeg har for 1½ år siden flyttet router så langt væk fra TV som muligt (havde dengang problemer med pixelering, som blev løst herved). Jeg har haft slukket helt for router.

Jeg har ikke forsøgt at "vrikke" med kablet, men det kan jeg forsøge, når jeg i aften kommer hjem.

Har du hørt om at en TV-tuner har problemer med én frekvens? Jeg ville tro, at den enten virker eller ikke virker på alle frekvenser...
#247352
Huleboer skrev:Har du noget router eller andet udstyr stående i nærheden?

Jeg har engang oplevet voldsom pixelering på 2-3 kanaler. En af dem var 3plus hvilket var pænt træls når jeg skulle se Formel 1.

Efter at have roddet rundt med alt hvad jeg kunne komme i tanke om, opdagede jeg ved et tilfælde at det kørte fint hvis min trådløse router var slået fra (det var den blevet ved et uheld). Så min løsning blev at finde et nyt sted til den, og så kørte alle kanaler fint igen.

Jeg havde slet ikke forestillet mig at min router skulle kunne gå ind og påvirke enkelt kanaler.

Jeg ved desværre ikke lige hvad frekvens de berørte kanaler lå på, men jeg kørte det via zaptor.
Hej og tak for interessen. Jeg mener, at jeg har "løst" eventuelle routerproblemer og jeg har også haft trådløst netværk slukket for at tjekke dette. Har du nogen teknisk forståelse af en TV-tuner. Kan den være fejlbehæftet på én bestemt frekvens? Det lyder ikke sandsynligt i mine ører....
#247353
Jeg har haft et Philips fjernsyn som ikke kunne vise RTL.

Jeg har fuld pakke fra YouSee og flere fjernsyn i husstanden.

Jeg har skrottet Philips fjernsynet og erstattet det med et Samsung. Samsung fjernsynet kører på samme antenneudgang og samme antennekabel. Her er der ikke problemer med at vise RTL.

Philips fjernsynet ville ikke vise RTL, ligegyldig hvor det var tilsluttet.

Så visse fjernsyn kan altså godt være "allergiske" overfor enkelte frekvenser, uden at der behøver at være fejl på signalet.

Jeg kan desværre ikke huske modelnummeret på Philips fjernsynet.
Senest rettet af Tv-apparatet 14. mar 2017, 14:45, rettet i alt 2 gange.
#247354
tvnoobie skrev:
Torben Rasmussen skrev:Er det også et issue med Zulu hvis du hiver kortlæseren ud af TV'et?
Hej. Hvis jeg hiver kortlæseren ud af TV'et kan jeg vel ikke se kanalen overhovedet? Det er en tilvalgskanal, som kræver CI-kortet i TV. Misforstår jeg dig? :s
Sorry - jeg læste et af dine tidligere indlæg som om du HAVDE fuldpakken, men havde købt andre ekstrakanaler.
#247356
tvnoobie skrev:
Huleboer skrev:Har du noget router eller andet udstyr stående i nærheden?

Jeg har engang oplevet voldsom pixelering på 2-3 kanaler. En af dem var 3plus hvilket var pænt træls når jeg skulle se Formel 1.

Efter at have roddet rundt med alt hvad jeg kunne komme i tanke om, opdagede jeg ved et tilfælde at det kørte fint hvis min trådløse router var slået fra (det var den blevet ved et uheld). Så min løsning blev at finde et nyt sted til den, og så kørte alle kanaler fint igen.

Jeg havde slet ikke forestillet mig at min router skulle kunne gå ind og påvirke enkelt kanaler.

Jeg ved desværre ikke lige hvad frekvens de berørte kanaler lå på, men jeg kørte det via zaptor.
Hej og tak for interessen. Jeg mener, at jeg har "løst" eventuelle routerproblemer og jeg har også haft trådløst netværk slukket for at tjekke dette. Har du nogen teknisk forståelse af en TV-tuner. Kan den være fejlbehæftet på én bestemt frekvens? Det lyder ikke sandsynligt i mine ører....
Nogen dybere indsigt har jeg ikke men betragter mig selv som godt teknisk begavet.
Jeg mistænkte aldrig routeren da jeg heller ikke kunne tro på at den kun ville påvirke enkelte kanaler. Jeg var ret overbevist om at der var tale om dårlige kabler eller dårlige terminaler, da jeg kunne få bedre resultat ved at tage fat i kablerne og flytte lidt rundt med boksen, så mit meget stive antenne kabel lagde trykket lidt anderledes i stikket. Det har dog nok snarre været fordi jeg så med min krop og arme har ageret skærm for det trådløse signal. Jeg prøvede med 3 forskellige kabler, både støbte og hjemmelavede, og fik samme resultat. Det var vitterligt først da jeg ændrede fokus til routeren at jeg fik løst problemet.
#247361
Det er meget usandsynligt at det er tuneren i tvet som laver fejl på kun 1 frekvens. Hvis en tuner i et tv er dårligt, er det over mange frekvenser. Hvis Yousee-manden siger at Zulu ligger på 458.000 så er det heller ikke en frekvens i nærheden af hvor de skærer af mellem lille, mellem og stor pakke, så det er ikke deres filter - og igen ikke tuneren.

Nu skriver du ikke hvor i landet at du bor, men 458.000 er kanal 33 - og den bruger Boxer til at sende TV på. Så det er mere sandsynligt at det er indstråling på dit antenneanlæg.

Hvis en tekniker skal ned i bilen så mange gange, har han ikke haft styr på hvad han har lavet. Det er meget meget simpelt - hvis man har problemer med en eller flere kanaler, så tjekker man signalet på den, og krydstjekker med frekvenslisten fra Boxer eller evt politi eller falck stationer. Hvis der er sammenfald, så er det antenneanlægget i dit hus at der ikke er godt nok.
#247406
HrJensen1 skrev:Det er meget usandsynligt at det er tuneren i tvet som laver fejl på kun 1 frekvens. Hvis en tuner i et tv er dårligt, er det over mange frekvenser. Hvis Yousee-manden siger at Zulu ligger på 458.000 så er det heller ikke en frekvens i nærheden af hvor de skærer af mellem lille, mellem og stor pakke, så det er ikke deres filter - og igen ikke tuneren.

Nu skriver du ikke hvor i landet at du bor, men 458.000 er kanal 33 - og den bruger Boxer til at sende TV på. Så det er mere sandsynligt at det er indstråling på dit antenneanlæg.

Hvis en tekniker skal ned i bilen så mange gange, har han ikke haft styr på hvad han har lavet. Det er meget meget simpelt - hvis man har problemer med en eller flere kanaler, så tjekker man signalet på den, og krydstjekker med frekvenslisten fra Boxer eller evt politi eller falck stationer. Hvis der er sammenfald, så er det antenneanlægget i dit hus at der ikke er godt nok.
Hej HrJensen
Det var netop et sådan svar jeg søgte! Foreløbig tak.
Jeg tror også mere på en dårlig kabling/indstråling end frekvensspecifikt tuner-problem.

For at give lidt flere detaljer:
Nybyggeri fra 2015 hvor Yousee ejer kabling
Yousee pakke + 10 tilvalgskanaler
2300 København S
Samsung TV fra 2010 (C7705)
Kun problemer med TV Zulu. Tidligere - for et år siden, længe inden kanalomlægning - havde jeg problemer med to andre kanaler. Det blev løst ved at flytte router 5 m væk fra TV.
Har med det "nye" problem med Zulu forsøgt "alt": koblet alt andet udstyr fra (chromecast og harddisk), har haft slukket for router, har lavet kanalsøgninger tæt på 20 gange, dobbelttjekket indstillinger med Yousee telefonisk, CI-kort ud/ind (og pudset), rykket i kabler (godkendte).

Din forklaring om indstråling lyder i mine ører mere plausibel end "TV-tuner har problem med 458MHz". Teknikeren virkede ikke kompetent; han var tre gange i bilen (for at ringe om hjælp?). Dog er der en besvarelse ovenfor, som fortæller om et tilsvarende problem med én kanal på et Philips fjernsyn.

Din forklaring med Boxer-indstråling er interessant. Hvor ser du Boxers kanalplacering? Det kan jeg ikke finde på nettet. Eller politi/falck for den sags skyld.
Mange tak for svar.