Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af nesager
#245556
Jeg har pt.en Chromcast,som vel egentlig virker ok,dog synes jeg at den virker lidt træg i menuerne. Bruger en Samsung Tablet.
Har så læst testen om ATV 4,og det lyder jo til at være en helt lille vidunder.
Så mit spørgsmål er om den vil give både et bedre billede /lyd,være hurtigere til at starte op og i det taget være den tusse bedre en Chromecast rent prismæssig.
Fordele og ulemper ved dem begge modtages med tak.
Mvh.
Af Axlon
#245567
Chromecast lidt træg i menuerne????
Der er ingen menuer i Cromecast.

At sammenligne Cromecast med ATV4 er lidt som at sammenligne æbler og pærer.
Cromecast er jo i princippet blot en adaptor, som gør at du kan caste noget media fra din mobil/tablet op på dit TV.
Al betjening foregår på mobil/tablet, så det med at du mener at menuer er lidt træge, må så være din mobil/tablet der er lidt sløv.

Jeg startede med en Chromecast, men blev lynhurtigt træt af at skulle betjene det hele igennem min mobil eller tablet. Tit når jeg f.eks. lige skulle pause en film, så skulle telefonen lige vågne og få forbindelse, før jeg så kunne pause. Det kunne af og til godt tage 30-60sekunder !:(

Med ATV4 foregår al betjening på ATV'en via fjernbetjenningen, og jeg kan kun sige at det sgu bare virker, ikke så meget pis.
De fleste danske mediaer har lavet app's til ATV.
Jeg og ungerene benytter dagligt DR, Netflix samt Infuse (til egne film på NAS).
Man kan også caste (Airplay) til ATV, men det er ikke rigtigt noget jeg benytter mig af.

Spil udvalget til ATV4 er stadigvæk ret begrænset.

Den største ulempe ved ATV'en og Chromecast er deres mangel på variabel framerate (50/60/24 Hz).
Af nesager
#245568
Hej.
Tak for dit svar.Ja det er opstarts tiden fra tablet til Chromcast jeg synes der er langsom.
Jeg regner med at bruge den til Netflix / Youtube og lignende og det var det jeg regnede med at den kunne gøre bedre en Chromecast.
Så vil godt have noget Tv DR / TV2 Play ,ved du om det er noget der virker ?
Har nogle MKV filer på en løs harddisk,kan man afspille dem eller skal man bruge NAS.
Jeg bruger ikke Appels produkter,så skal man have en konto hos dem for at få fuld udbytte af ATV 4
Så skriver du noget om variabel framerate ,hvilken betydning har til mit forbrug,som kun bliver det jeg nævnt ovenfor.
Undskyld mine mange spørgsmål, men jeg aner intet om disse bokse.
Mvh.
Af Axlon
#245569
TV2 har app til ATV, men da jeg ikke har noget TV2 play abonnement, så har jeg ikke rigtig brugt app'en.
DR's app er super god, og vi benytter den rigtig tit.
Youtube fungere også bare som det skal.

Du kan ikke tilslutte en løs harddisk til ATV. Den skal igennem en eller anden form for NAS. Mange router har mulighed for at man kan tilslutte en harddisk, og derved fungere som NAS.

Du skal have en Apple konto for at kunne hente app's fra appstore.

Hvis du ikke har lagt mærke til problemet med framerate på din Chromecast, så ligger du nok heller ikke mærke til det på ATV'en.
Af nesager
#245572
@ Axlon.
Mange tak for dine svar.
Det ender nok med at jeg prøver ATV4,og så håber jeg at jeg bliver glad for den.
Synes prisen er nogenlunde,men kan se at alle de andre medier afspillere er noget dyrere .
Lige et sidste spørgsmål .Du skriver at har prøvet Chromecast,er billed / lyd bedre på ATV 4, Regner med køre det hele gennem en Marantz 1606.
Mvh.
Af Kaktus-burger
#245574
Hvilken version af CC har du? Jeg sidder selv med første generation, og 2nd gen. skulle være noget hurtigere til at caste, og så understøtter den desuden WiFi AC.
Personligt døjer jeg ikke med forbindelsesproblemer på min CC. Heller ikke når mobil/tablet har været på standby. Forbindelsen oprettes hurtigt - < 5 sekunder.

Du har mulighed for at skifte mellem 50hz/60hz på CC. Jeg ved ikke, hvordan om muligheden foreligger på ATV.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#245576
Der er ret stor forskel på generationerne af CC, så jeg ville også anbefale at man lige testede en 2'er eller en Ultra.
Af Axlon
#245585
nesager skrev:@ Axlon.
Mange tak for dine svar.
Det ender nok med at jeg prøver ATV4,og så håber jeg at jeg bliver glad for den.
Synes prisen er nogenlunde,men kan se at alle de andre medier afspillere er noget dyrere .
Lige et sidste spørgsmål .Du skriver at har prøvet Chromecast,er billed / lyd bedre på ATV 4, Regner med køre det hele gennem en Marantz 1606.
Mvh.
Lyd og billede kvalitet er det samme.
Omskiftning mellem 50/60Hz er lige bøvlet/nemt på CC og ATV, noget med ind under indstillinger og finde 50/60Hz omskiftningen, men som sagt hvis du aldrig har lagt mærke til noget problem på din CC, så opdager du det sikkert heller ikke på ATV.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#245587
Jeg vil godt slå et slag for Apple TV4. Den bedste brugeroplevelse på en tv-skærm efter min mening og app-butikken er efterhånden godt fyldt op med danske apps. Kvaliteten af apps er generelt høj, men der er apps imellem, som kunne bruge en kærlig hånd (særligt Dplay og til dels Viaplay).

Det primære, som savnes på den, er understøttelse af 4K og HDR. Sekundære mangler er understøttelse af 24fps og hurtigere processor (til spil) samt alle de manglende features fra USA (Siri, TV-app'en, krydssøgning mm.)
nesager skrev:Så vil godt have noget Tv DR / TV2 Play ,ved du om det er noget der virker ?
Har nogle MKV filer på en løs harddisk,kan man afspille dem eller skal man bruge NAS.
Jeg bruger ikke Appels produkter,så skal man have en konto hos dem for at få fuld udbytte af ATV 4.
DRs app er super. TV2s er god, men ikke fantastisk.

Ift. afspilning af MKV filer så er app'en Infuse rigtig god. Her kan du bare fra Infuse app'en på Apple TV pege på den netværksharddisk, hvor filerne ligger og så kan de afspilles. Der behøver ikke at køre software på netværksharddisken. Plex kan noget lignende, men kræver Plex-software på netværksharddisken/PC'en.

Du skal have en iTunes-konto hos Apple for at hente apps, typisk med tilknyttet betalingskort.

Apple TV har en funktion tilsvarende til Chromecast, hvor du kan sende indhold fra iPhone/iPad. Den hedder Airplay, men virker kun med Apples produkter.
Af nesager
#245593
Hej.
Tusind tak for alle jeres svar.
I følge den link jeg sendte lidt oppe i tråden,vil jeg formode at jeg bruger en Chromecast 1model.
Så for at få en bedre oplevelse mener i at en ATV 4 vil være vejen frem,og at en Chromcast 2 ikke ville give den store forbedring.
Havde ellers i min vildeste fantasi aldrig forestillet mig at jeg skulle have noget med æble på, er mest til Android.
Skal en ATV 4 tilsluttes et TV eller kan man bruge sin AV reciever og så sende det hele gennem den.
Mvh.
PS . Jeg må nok bide i æblet ;)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#245595
Chromecast 2 er lidt hurtigere, men den største forbedring synes jeg er på WiFi. Chromecast Ultra har jeg liggende, men ikke fået åbnet endnu.

Du kan godt køre Apple TV4 igennem en AV-receiver, men hvis AV-receiveren piller ved HDMI-signalet, så kan det godt være, at du ikke kan få gavn af HDMI CEC-funktionaliteten i Apple TV4. Den kan jo tænde, slukke og skifte input på dit tv-skærm. Herhjemme bruger vi f.eks. kun bokse til tv-oplevelsen. Tv-fjernbetjeningen er lagt i skuffen fordi alle boksene kan styre tv'et via HDMI CEC.
Af Dare_Devil
#245598
Jeg kører min ATV4 igennem min forstærker, og der virker CEC hele vejen. Når jeg klikker på ATV4 fjernbetjeningen, så tænder både forstærker og TV automatisk. Men det kræver en forstærker af nyere dato. Hvis du ikke er interesseret i CEC, kan du benytte enhver forstærker med HDMI.
Af nesager
#245600
Tak for svaret.
Det er også fordi jeg kan køre kablet med ATV 4 jeg synes den kunne være interessant .
Har en 25 / 25 fiber forbindelse fra Altibox og der medfølger en Zyxel router P2812ac ,som ikke har verdens bedste WIFI.
Har lige fået åbnet ethernet porte efter 2 års skriven frem og tilbage, som var låst til deres TV boks,De 2 USB stik kan jeg ikke få åbnet,ved ikke hvorfor.
Men jeg kan nok vende mig til noget med æble på,
Vil en kablet forbindelse ikke være det bedste ?
Mvh