Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af esef
#238154
Var der andre en mig der så første UHD udsendelse i weekenden, fodboldkampen mellem Liverpool og Leicester? Sad og skiftede frem og tilbage mellem HD og UHD, og jeg syntes der var en mærkbar forskel til det bedre på UHD-kanalen hvad angår billedkvalitet. Jeg sidder ca 3m fra en 65" skærm. Men springet i oplevet kvalitet er meget meget mindre end det var fra SD til HD må man sige, det er ikke sådan at enhver vil bemærke det ved første øjekast.

Der var også lidt problemer. Ingen engelsk lyd som eller annonceret, faktisk helt lydløst til man fik skiftet over på svensk og selv der var lyden ekstremt lav. Hvis man skiftede over på 3+ med samme lydniveau blev man blæst af sofaen af Carsten Werge. Endnu mere frustrerende var det så når man skiftede tilbage til UHD, for så var der ingen lyd, da der automatisk blev skiftet tilbage til dansk lydspor.

Boksen har også sine uheldige sider. Man kan ikke lade den spytte signalet ud som det kommer, men skal vælge enten HD eller UHD og så står den for evt. opskalering. Det er ekstra irriterende da boksen ikke er helt stabil i UHD tilstand. Efter nogen tid (en dag eller mere) begynder den nogle gange at hakke i billedet på alle typer kanaler, så ind til videre har jeg ikke haft lyst til at stille den permanent på UHD. Det kan dog være 2160p60 vs. 2160p50 der er problemet, så skal nok prøve en gang til. Og så savner man jo optagelsesfunktionen helt vildt, men det kommer forhåbentligt snart.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#238162
Tak for dit indlæg. Jeg så desværre ikke selv kampen. Fra engelske kollegaer kan jeg forstå, at kvaliteten har svinget ret meget hos bl.a. Sky. Nogengang er de ellevilde, andre gange skuffede. Det hænger sikkert også sammen med afstand til banen, opsætning osv. Jeg har dog set nogle optagede fodboldkamp, hvor forbedringen fra HD til UHD er enorm. Så potentialet er der i hvert fald.

Var pixellering om f.eks. spillere et problem? Jeg mener; Viasat havde lagt op til at bitraten skulle være 8 Mb/s HEVC. Det lyder umiddelbart ret lavt.
Af esef
#238170
Så kun omkring 25 minutter af kampen da jeg kom sen hjem fra en børneaktivitet, men i den periode så jeg ikke nogen pixellering. Det eneste andet UHD jeg har set har været fra Netflix, og i forhold til det er billedet meget mere blødt og sløret. Hvis man har en skala med HD fodbold i den ene ende og Netflix UHD i den anden, så er UHD fodbold tættere på HD fodbold end på Netflix, i hvert fald denne gang. Det er helt sikkert "live" delen der er det svære. De har også noget Red Bull halløj der kører når der ikke er live TV, og her ser kvaliteten umiddelbart bedre ud.

Mht forsinkelse var UHD kun ca et "kanalbytte" plus et sekund efter HD.

Havde også boksen sat på HD ud en kort overgang og her syntes jeg faktisk at UHD kanalen i HD stod skarpere end HD kanalen i HD. Det var dog kun kort jeg kiggede på det. Så der kan potentiellt være en grund til at opgradere boksen selv for folk med HD fjernsyn.
Af janbau
#238174
Jeg så noget af kampen jeg ser det på fiber fra Waoo på deres 4K tv boks. Jeg sammenlignede også signalet på 3 + og UHD og kunne da se forskel. Men da jeg i forvejen har rigtig god billedkvalitet da det jo er Fiber som jo i forvejen er af høj kvalitet.
Men lyden med svenskere som snakker er træls så her må vi håbe det snart bliver med dansk.
Der kommer jo 2 kampe i denne uge med kamp i morgen aften igen . Så skal der kikkes igen for om man kan se den bedre kvalitet i ægte UHD .
Af mbm
#238194
jeg tænker evt. at hoppe på noget viasat parabol..
I hvilken tvpakke ligger UHD kanalen..?
Hvordan er kvalitet på de øvrige kanaler..?
Af ramlas
#238196
Er det ikke typisk Viasat at de ikke kan leve op til standarden. Lav bitrate duer ikke. Håber da du har et UHD TV esef :D
Af esef
#238206
UHD kanalen findes i pakker med sportskanaler, så det vil vist sige den store pakke for nye kunder.

Jo, jeg har et UHD TV. Jeg syntes ikke helt man kan forvente lige så meget når der er tale om direkte udsendelser, eller det er i hvert fald tilfældet at live er dårligere en det de viser der er optaget tidligere. Dog baseret på en kamp så langt, så det kan jo være helt anderledes næste gang. Det var jo også i lang tid en blandet fornøjelse at se Viaplay sport live, men det er blevet bedre syntes jeg.
Af mbm
#238207
snakkede med viasat.. UHD kanalen er med i alle pakker frem til 1. januar
Af esef
#238229
Dagens kamp var lidt af et anti-klimaks da den blev aflyst pga. regn, men stadion-overblikket stod knivskarpt i 90 min. ;-)
Af mbm
#239157
synd man ikke kan få stofa via kabel-nettet..
Er det en helt anden teknologi fra fiber til kabel-net siden de ikke kan udbyde på begge net?
Af Turbo
#239160
Det må man kunne - jeg tror det handler om din ant. forening hvad de har valgt/de vil ;)

Vi havde Stofa lige før ComX som blev opkøbt af YouSee - Stofa var kun her meget kort tid, så røg de ud igen for fuld musik. De havde lagt en 1 Gbit fiber ind til vores ant. hus til TV og Internet til ca. 2800 husstande og delt den op i 2 (½ delen til TV, anden ½ del til Internet) - det var den dårligste kvalitet jeg nogen sinde har oplevet i et fælles ant. anlæg m. Internet. Den største Internet forbindelsen vi kunne købe hos Stofa hed 120/20 - det hænger slet ikke sammen med den lille fiber forbindelse de havde lagt ind.

Hvorfor YouSee ikke sender den ud, er nok fordi den vil tage 4x båndbredde af en 1080i kanal - plads på coax nettet har YouSee ikke for meget af - bl.a. derfor de lukket for FM signalet til Feb. 2017.