Har du spørgsmål eller kommentarer til vores anmeldelser, kan du finde en tråd for hvert anmeldt produkt her.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#217312
CasperDK skrev:Lidt kritik:
I siger det har en for dårlig processor, som hverken kan trække Android TV eller simple 1080p film. Dette tror jeg ikke er korrekt?
Sony's X1 processor er da ligaer foran den Atom processor i Nexus Player, som kører noget mere overbevisende end den video i viser, så dette er jo åbenlyst et softwareproblem. Så bruger i kun Kodi som eksempel på at det ikke kan klare lokale filer, men nævner så også at Kodi er i en meget tidlige beta version. Havde i fx brugt Plex, så havde i fået en perfekt 1080p afspilning. Plex vises jo også som forslag oppe i toppen i den suggestion bjælke, så du fx kan genoptage en af dine film eller serier, hvilket vi bruger meget hjemme hos os på vores Nexus Player.
Lad os lige holde styr på hvad vi siger og ikke siger. "Dårlig" er ikke et af de ord der bruges ;) Jeg skriver, at hardwaren virker underdimensioneret, hvilket ses i både styresystemet og i afvikling af apps. Hvis du kører Plex, så står din server jo for dekodningen af dine film og ikke dit TV. Min NAS er ikke kraftig nok til at kunne dekode en 1:1 BD-film og slet ikke til at håndtere et 4K stream. Det sidste kan min PC ikke engang klare.

At hardwaren måske er lige i underkanten ses også hvis du prøver at spille på TV'et. Det er slet ikke brugbart pt.

Kodi kører perfekt på andre enheder og den version vi brugte var netop IKKE beta-versionen, men den seneste stabile version, som vi side-loadede. Jeg har en Raspeberry Pi 2 stående ved siden af, som afvikler alle mine film fejlfrit fra samme server via Kodi.

Hvis man bruger den indbyggede Google-medieafspiller, så kan TV'et fint trække 4K streams, så noget er jo underdimesioneret hvis den via en App ikke kan trække 1080p-streamet. Det samme var gældende hvis jeg eks. brugte VLC. VLC kan også smide "seneste afspillede fil" op i toppen.
CasperDK skrev:Borset fra ovenstående, så vil jeg gerne takke for anmeldelsen. Den var meget brugbar for mig og jeg er ret sikker på jeg hopper på et x93c lidt senere på året :-)
X93C har ikke direct-LED belysning. Blot så du er OBS på det. Det er blot en re-branded X9005B.
#217316
Måske misforstår jeg dig... Plex kan transcode for at sikre hardware accelereringen spiller med den modtagende enhed. Så har du fx en mkv container, så kan den on the fly smække den i en mp4 container, så din ipad kan afvikle filmen. Hvis din afspiller simpelthen ikke er kraftig nok, kan den også finde på at ændre bitrate og/eller opløsning. Men det er jo ikke Plex serveren som dekoder billedet til sidst.

Når i nu sideloader Kodi så ved i jo heller ikke om tingene spiller. Det er en stabil version til det normale Android, men i kører jo en modificeret version af det OS.

Ok jeg vidste ikke i også havde testet med VLC. Min opfattelse er dog at VLC ikke er nær så stærk på android som pc mht understøttelse af formater og hw accelerering. Men jeg har ikke selv testet det.
#217318
Den side-loadede Kodi kører længder bedre end den der kan downloades fra Google Play, men det er da ikke usandsynligt, at den officielle kan køre endnu bedre når den er ude af beta. Det er blot lidt pudsigt, at både VLC og Kodi går totalt i knæ under afvikling af noget, der bare kører helt smooth fra en Raspberry Pi.

Mht. spilafvikling, så har man jo puttet alverdens grafikprocessorer i tablets og mobiltelefoner i flere år, men det samme har næppe været tilfældet i TV. Så når man ikke kan afvikle spil på Sonys TV, så kunne det jo godt tænkes, at der ganske enkelt ikke er hardware i de nuværende modeller til at trække selv simple 3D-spil.
#217323
Hardwaren i sonys nye tv ER uhyggeligt underdimensioneret og er langt fra hvad man burde kunne forvente af et produkt udgivet i 2015. CPU'en yder ca. halvdelen af hvad min 3 år gamle nexus 4 kan præsterer. GPU'en i min nexus 4 er også 50% hurtigere end den i Sonys "fantastiske" 4K X1 processor (Der faktisk er en MediaTek MT5890). Sammenligner vi med moderne smartphones er vi tættere på en faktor 10 forskel i regnekraft, hvilket er ufatteligt når man tænker på at et tv slet ikke har de samme kølings- og strømforbrugsvanskeligheder som smartphones har.

At den kan trække 4K video er ikke et udtryk for at CPU'en er hurtig, men blot at den har et stykke dedikeret hardware hvis eneste formål er at decode disse filer. At 4K eller 1080p ikke kan afspilles i 3. parts apps tyder på at hardware acceleration ikke er understøttet, hvilket muligvis bliver fikset med en fremtidig opdatering.
#217325
Tak for en super anmeldelse... Brugbar hele vejen igennem.

Jeg smutter ned i niveau og køber et 43x8305 - men skal på en eller anden måde have fundet ud af, hvordan jeg lettest kan kalibrere den. Er der nogen her der kan give mig vejledning?
#217326
Hvis jeg kigger på diverse benchmarks af mobil-enheder, så lader Sonys 2015 4K processor til at være ca. 25% så hurtig som en iPad Air (ikke en Air 2) i rå regnekraft. En iPad har så en dedikeret GPU til at håndtere spil, hvilket TV'et ikke har. Vi skal nok over i at TV'ene kommer til at ligne en tablet NOGET mere før platformene reelt kan sammenlignes i brugeroplevelse.
#217328
Det er da noget sludder at sige at TV'ene ikke har en GPU. Begge platforme bruger SOC's, hvor næsten alle komponenter er samlet på én chip. Sony TV'ene bruger så vidst jeg kan se ARM's Mali-T624 GPU, der blev udgivet tilbage i 2012.
#217335
Jeg læste et sted at grunden til at den version af Kodi man henter på Google Play kører a H til, er at den kører i 4K opløsning, og man kan ikke tvinge den ned i 1080p. Derfor er det bedst at køre 14.2 sideloaded lige nu.
#217361
Mads2 skrev:Det er da noget sludder at sige at TV'ene ikke har en GPU. Begge platforme bruger SOC's, hvor næsten alle komponenter er samlet på én chip. Sony TV'ene bruger så vidst jeg kan se ARM's Mali-T624 GPU, der blev udgivet tilbage i 2012.
Ja, jeg sludrer nok lidt, men det jeg forsøgte at sige var, at der har været ret meget fokus på 3D-performance de sidste par år på mobilfronten efter at spillene er begyndt at ligne dem du har på konsollerne. Ser du på eks. keynotes fra Apple, så skiftede man pludselig til at fokusere på performance i 3D, da der kom nogle spil som visuelt var værd at fremhæve. Sonys processor daterer sig så langt bagude, at der reelt ikke kan tales om 3D-performance overhovedet - det handler mere om overlevelse og ikke om at rendere et passende antal frames/s.
#217370
God anmeldelse, og jeg genkender problemerne og men oplever mange flere!

Jeg har været den ulykkelige ejer af X8509C 55 tommer de sidste 14 dage. Lad mig starte med at sige, at jeg er, og har gennem tiden, altid været godt tilfreds med de mange Sony ejer/har ejet...

Dette TV har vist sig at være ubrugeligt!
Lad mig ridse forskellige problemer op jeg har oplevet på de 14 dage:

1. Meget ustabilt mht. trådløse netværk. Finder som regel kun ét, maks to, hvor vores telefoner samt tablet i husstanden finder omkring 10. De første to dage fandt den ikke mit eget, hvorfor jeg måtte føre et kabel tværs gennem huset. (Fandt heller ikke Wi-Fi gennem manuel indtastning). Efter 2 dage lykkedes det at finde mit trådløse netværk....MEN, nu er det væk igen og har ikke virket i 2 dage.

2. De første par dage virkede "Cast"-funktionen fint bl.a. via ViaPlay og Youtube. Først via LAN og derefter også via Wi-Fi da det begyndte at virke.
Lige pludselige forsvandt denne mulighed fra de nævnte apps ("cast" logoet forsvandt). Søgning på Cast-skærme via min smartphone eller tablet gav heller ikke resultat.

3. I dag kom der en opdatering til ViaPlay og ligeledes YouSeePlay som jeg også har adgang til. Efter en genstart af både tv, smartphone og tablet fremgik "Cast"-ikonet igen i apps (Youtube, ViaPlay, YouseePlay). MEN, min jubel var kort, da det nu betyder, at det kun er lyden som bliver overført, og altså INGEN billede.

4. Jeg havde min PC tilkoblet gennem HDMI i dag. Signalet forsvandt pludseligt. Lige siden har jeg ikke kunne få signal igennem nogen HDMI port. Har prøvet fra både bærbar samt stationær pc og med 2 forskellige kabler.

5. Tv'et fryser nogen gange i op til flere minutter. Bl.a. ved tryk på "Home" (sket 3 gange).

6. Alt i alt et ubrugeligt tv hvis man gerne vil bruge apps, "caste" og have tilkoblet PC/spillekonsol. Det er de 3 ting jeg gerne vil, og det er vel ok at forvente af et tv til 17.000kr. :-)

Til slut vil jeg nævne at jeg i samme periode er blevet far, og har ikke haft meget tid til at benytte tv'et. Så det er nok ikke helt ved siden af, når jeg siger at jeg har oplevet en ny "bug" hver eneste gang jeg har brugt tv'et!

Arbejder på reklamation, og det bliver ikke et nyt sony 2015! !:(
#217389
Det lyder ikke så godt. Jeg har ikke prøvet den nye version af Yousee, men eks. HBO virkede ok under testen og det samme gjorde Youtube (men den åbner jo egen app, så det er nok mindre imponerende). HBO kunne godt hakke lidt i det, men deres app og stream er generelt noget møg selv på iPad, så det er svært at peje fingre af X85.

Den med wireless er der flere der har nævnt nu. Jeg havde en overgang lidt bøvl med cast da jeg kørte kablet, men efter en genstart kørte det igen. Wireless fandt den uden problemer, men det er nok sandt, at den ikke er så kraftig. Den kunne kun se mit netværk og ikke naboernes - det CX800 jeg har stående fra Panasonic kan se en 6-8 stykker selvom der er forholdsvist langt til nabobygningerne.

Den med at TVet fryser oplevede jeg også flere gange. En enkelt gang rebootede TV til sidst. Som det beskrives af andre, så er den version af Android TVet kører nu åbentbart ret kritisabel i almindelighed, så man kan håbe næste version bliver bedre.
#217395
Tak for en fin anmeldelse som desværre ikke helt var hvad jeg havde lyst til at læse. Alligevel virker det til at være det bedste bud i mellemklassen, men det irriterer mig at man skal håbe på at nogle skavanker kan løses af software opdateringer en gang i fremtiden.

Nuvel, er kommet i den i princippet positive situation at hustruen mener vores nye tv skal være 65" efter jeg havde forestillet mig 55" i et stykke tid, samt at jeg har lovet vores nuværende tv væk til dem der skal leje vores lejlighed om 1½ måned. De 24.000 65X8505C koster pt. er dog lidt over smertegrænsen for mig for et tv som ikke virker til at være "perfekt" og som måske derfor skal skiftes ud nogle år tidligere end hvad der ellers havde været tilfældet. Dermed går fremtidssikringsperspektivet lidt ud af det at købe UHD allerede nu.

Jeg kiggede på 65W855C som baseret på anmeldelser mm. virker til i princippet at være helt samme tv men med 1080p opløsning i stedet. Det koster 15.000 hos samme forhandler, altså 9.000 mindre, og jeg må sige jeg er skuffet over at præmien på UHD stadigt er så stor.

Hvis priserne ikke ændre sig en hel den næste måned er jeg ret så fristet til at købe 65W855C i stedet, hvilket virkeligt ikke passer min indre nørd særligt godt. Håber på en kombination af lavere pris og succesfulde software opdatering der kan retfærdiggøre X8505C inden da, eller måske et mirakel fra kineserne når Philips engang får nogle skærme på markedet. I Sverige, hvor jeg skal handle, koster Samsung 65JU7005 i øvrigt kun ca 17.500 DKK hvor det i DK koster ca. det samme som Sony'en, så det er en anden mulighed, men jeg ville foretrække Android TV og håber de to tv kommer i prismæssigt pari snart.
#217453
Nu ved jeg godt, at jeg udstiller min totale uvidenhed.

Men Android TV er det "hele" TV´et ? eller kun "smartdelen" ?

Mit spørgsmål skyldes at jeg kan læse det er fint TV.........til at se TV.

Jeg gider dog ikke det crasher mit i en almindelig TV udsendelse. Jeg bruger ikke apps, EPG, netflix eller noget som helst. Jeg skal kun se TV, men påvirker alt det moderne software TV´et til det ?
#217456
Android omfavner både smart-TV og menusystemet - til en hvis grad. Sony har stadig stået for eks. det overlay du ser når du trykker på "Info"-knappen imens du ser TV, eller den skærm der kommer frem hvis du trykker på et program i EPG'en. De har også lavet den "discover" menu som ligger i bunden af skærmen, og som var med på alle de tidligere modeller også.

Softwaren sløver både EPG, kanalskift osv. så selvom det ikke nødvendigvis er Android du ser på, når du klikker rundt i kanalerne, så vil det trække systemet ned generelt.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 102