Hvad betyder Ultra HD og 4K rent faktisk for vores tv-skrme, afspillerbokse, film og spil? FlatpanelsDK giver et indblik i Ultra HD, der handler om meget mere end antallet af pixels. Ultra HD er fremtiden.
Vi kan afslre deres nye 2013 LED og plasma-tv, samt de nye Ultra HD-tv. Samsungs OLED-TV forventes ogs lanceret i 2013. I 2013 handler det frst og fremmest om Smart TV og nye funktioner, men Samsung lover ogs flere forbedringer p billedkvalitet.
Smart TV-funktionerne kan findes i flere tv end nogensinde og LG vil ogs lancere deres frste OLED-TV og Ultra HD-tv, sammen med nye LED og plasma-modeller. Blandt Smart TV-nyhederne finder man Miracast og NFC, og Cinema 3D er ogs integreret i de fleste tv.
Nu med mediebokse. Se vores liste over officielle anbefalinger af både TV og monitors. Listen opdateres løbende. Opdateret: 8. marts 2013.
Du har Netflix, YouBio, Viaplay og måske HBO. Men vidste du, at forskellige bokse giver forskellige billedkvalitet? Hvilke bokse har hvilke streamingtjenester? Hvad med strømforbrug? FlatpanelsDK kigger på de bedste løsninger til streaming. Opdateret
Spar penge når lagrene skal tømmes: Der sælges lige nu ud af 2012-fladskærme for at gøre plads på lagrene til 2013-fladskærmene. Derfor er det et godt tidspunkt at købe tv på. Vi giver et overblik i Tilbudsjagten.
FlatpanelsHD
Forfatter Besked

Spekulant

Kære flatpanelels.dk

Jeg er ny på forummet og skal have hjælp med mit fladskærmstv. Jeg har læst reglerne og retningslinjerne og håber på ikke at træde nogle over fode eller bryde regler gennem det. Har brug for eksperter! : )

Jeg var nede i Elgiganten fordi de havde tilbud på et 40’’ Samfung fladskærmstv og jeg forklarer ham at jeg umiddelbart kun skal bruge det til at koble min bærbar til, så jeg kan se film i 720p på denne store skærm. Han skynder sig hurtigt at sige ”dén går ikke, lige netop dette tv vil hakke for meget hvis der er hurtige bevægelser på skærmen”, hvorefter han trækker mig et skridt til venstre og tilbyder mig et Sharp 40’’ med forklaringen ”dette tv har en større harddisk. Den vil ikke hakke og så kan du bruge den til at se dine film via. HDMI”.

Jeg tager tv’et med hjem som tilfreds kunde og der går jo ikke længe før jeg må erkende at mit nye 40’’ hakker både ved afspilding af film fra computer via HDMI, men også bare normalt tv. Det hænder ca. 3 gange om dagen. Charlie fra ”two and a half men” kan knap få lov til at dreje hovedet for hurtigt uden billedet bliver hakket og jeg tænker – ”skodtv”.

Det er endnu ikke 14 dage siden jeg købte det. Jeg regner med at retunere det, men jeg spørger jer. Kan man ikke få et billigt 40’ fladskærmstv med HDMI som ikke hakker ved afspildning af sølle 720p? Altså skal jeg virkelig af med de 10.000? Håber på at få hjælp, og igen, hvis dette emne er placeret forkert håber jeg på admistrator/moderator kan flytte det : )

//NYT - jeg kan forstå at når man skal afspille gennem HDMI ser i gerne at der foretages nogle instillinger på pc'en. Er der et sted på denne hjemmeside hvor man kan blive hjulpet til dette eller vil nogen ellers forklare det?

Senest rettet af maximum the hormone 2. mar 2012, 11:55, rettet i alt 1 gang.

Entusiast

Mht afspilning fra pc, kan meget af det hænge sammen med hvordan indstillingerne på din PC er.

Men mht om hvorvidt du kan af med 10 klik for et ordenligt TV så nej? Faktisk er 5-6.000 nok... se bare Panasonic 46G30Y til 5.500... større end dit Sharp og højst sandsynligt VÆSENTLIG bedre! :)

Spekulant

Tak for input.

Men jeg ønsker ikke noget større, 40 tommer er fint.

Det kan helt sikkert være essentielt hvordan min bærbar fungerer i forhold til skærmen, men jeg er bare ret sikker på at det er skærmen der bare ikke gider.

Kan du måske komme med forslag til hvad man skal kigge efter når man ser på specifikationerne for et tv før man køber det?

Som sagt er mine eneste primæsser egentlig at den skal kunne spille 720p/1080p uden problemer fra tv'ets side (HDMI)

Spekulant

Efter at have læst lidt på forummet kan jeg se at en fladskærm nogle gange skal instilles og at pc'en nogle gange også skal instilles for at undgå at billedet hakker. Dette må brugerne på forum selvfølgelig også gerne uddybe : )

Super entusiast

det er noget værre vrøvl sælgeren bildte dig ind...
bortset fra det så tvivler jeg meget på det er skærmen den er gal med slå evt 100hz systemet fra og sørg for at den frekvens din computer sender til skærmen svarer til kildematerialet du ser

Spekulant

THM skrev:
det er noget værre vrøvl sælgeren bildte dig ind...
bortset fra det så tvivler jeg meget på det er skærmen den er gal med slå evt 100hz systemet fra og sørg for at den frekvens din computer sender til skærmen svarer til kildematerialet du ser

Jeg ved godt jeg kræver meget her, men kan det lade sig gøre at du forklarer mig hvordan jeg gør dette? Min pc bruer windows 7. Du må gerne sende det som PM hvis det er, bestemmer du selv : )

Super entusiast

beklager, men jeg ved desværre ikke hvordan...

Spekulant

THM skrev:

Kan i foreslå en samsung i en prisklasse omkring 3-4 tusind som vil kunne forbinde med hdmi problemfrit?

- og! hvordan ved jeg om fjernsynet kan tage lyden fra computeren over på sine højtalere via. hdmi?

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Slå motion interpolation fra på skærmen, så holder tingene op med at hakke. ALLE skærme kan fremvise et billede uden at det hakker mere end kildematerialet gør.

Spekulant

Torben Rasmussen skrev:
Slå motion interpolation fra på skærmen, så holder tingene op med at hakke. ALLE skærme kan fremvise et billede uden at det hakker mere end kildematerialet gør.

Så simpelt? Og jeg skal ikke ændre instillinger på min bærbar, hm?

Medlem

maximum the hormone skrev:
THM skrev:

Kan i foreslå en samsung i en prisklasse omkring 3-4 tusind som vil kunne forbinde med hdmi problemfrit?

- og! hvordan ved jeg om fjernsynet kan tage lyden fra computeren over på sine højtalere via. hdmi?

Du skal undersøge i egenskaberne for lydkortet i din pc, om HDMI er understøttet.

Spekulant

Stadig problematisk!

Så er der gået et par uger og jeg kan nu give lidt mere info

Nu har jeg fået pengene tilbage fra elgiganten og har brugt noget tid på at snakke med mennesker og læse op på hvad et godt tv er. Jeg har købt et Samsung UE40D6325 TV, 40 tommer, 3D, LED, 1080p Full HD, Samsung Hyper Real 3D Engine, 100 hz (eller 200 hz CMR)

Dette er måske ikke det bedste tv på markedet, men nu har jeg givet en tusse mere end jeg ville og har fået et tv med de grundlæggende specifikkationer i orden (skulle jeg da mene).

Stadig samme problem: Når min bærbar er sat til via. HDMI hakker billedet. Nogle gange hænger billedet fast i skærmen og bliver derfor blandet med billedet efter og andre gange kommer der bare et akavet hak mellem bevægelser.

Filmene hakker ikke på computeren, men har også spillet xboks på samme tv og dér er der ingen problem og det er noget hurtigere bevægelser.

Hvad kan problemet være?? Stil endelig spørgsmål til problemet!

Spekulant

Hvor god er den bærbar du bruger? og sætter du bare hdmi stikket i tv'et, og laver en skærmdeling? har du prøvet at streame via din xbox?

Super entusiast

prøv lige og sætte dig ind i det

alså som der er sagt mange gange på denne tråd
så skal din bærbar sende de rigtig hz ud
50hz for almindelig tv sd og HD
60hz for us materiale
1024/24hz for blu-ray

ikke de rigtige hz, vil din skærm hakke

Entusiast

Kan ikke forstå, hvorfor sælger nævner det med harddisk indbygget i tvét:

" Jeg var nede i Elgiganten fordi de havde tilbud på et 40’’ Samfung fladskærmstv og jeg forklarer ham at jeg umiddelbart kun skal bruge det til at koble min bærbar til, så jeg kan se film i 720p på denne store skærm. Han skynder sig hurtigt at sige ”dén går ikke, lige netop dette tv vil hakke for meget hvis der er hurtige bevægelser på skærmen”, hvorefter han trækker mig et skridt til venstre og tilbyder mig et Sharp 40’’ med forklaringen ”dette tv har en større harddisk. Den vil ikke hakke og så kan du bruge den til at se dine film via. HDMI”. "

For det 1. kan jeg ikke finde et Sharp tv på Elgigantens hjemmeside, der har indbygget harddidk, hvilket der ikke er mange tv, der har!
For det andet har dette INTET med billedkvaliteten at gøre, men kun om der er mulighed for at optage uden at bruge externt medie!

Alle nyere tv vil IKKE hakke, hvis du blot sørger for at sende kildematerialet i de rigtige Hz, som xcardman også nævner, så sørg for at have styr på hvilket materiale, det er du ser, eller køb en media-afspiller, der kan klare dette automatisk, uden du behøver at bekymre dig om andet, end at nyde de gode billeder...

Manuducend

Supergris skrev:
Kan ikke forstå, hvorfor sælger nævner det med harddisk indbygget i tvét:

" Jeg var nede i Elgiganten fordi de havde tilbud på et 40’’ Samfung fladskærmstv og jeg forklarer ham at jeg umiddelbart kun skal bruge det til at koble min bærbar til, så jeg kan se film i 720p på denne store skærm. Han skynder sig hurtigt at sige ”dén går ikke, lige netop dette tv vil hakke for meget hvis der er hurtige bevægelser på skærmen”, hvorefter han trækker mig et skridt til venstre og tilbyder mig et Sharp 40’’ med forklaringen ”dette tv har en større harddisk. Den vil ikke hakke og så kan du bruge den til at se dine film via. HDMI”. "

For det 1. kan jeg ikke finde et Sharp tv på Elgigantens hjemmeside, der har indbygget harddidk, hvilket der ikke er mange tv, der har!
For det andet har dette INTET med billedkvaliteten at gøre, men kun om der er mulighed for at optage uden at bruge externt medie!

Alle nyere tv vil IKKE hakke, hvis du blot sørger for at sende kildematerialet i de rigtige Hz, som xcardman også nævner, så sørg for at have styr på hvilket materiale, det er du ser, eller køb en media-afspiller, der kan klare dette automatisk, uden du behøver at bekymre dig om andet, end at nyde de gode billeder...

Præcis! Jeg havde lidt a la samme problem med min stationær selvom det slet ikke er så kritisk her som ved dig, da jeg har forholdsvist nyt hardware i. Men er meget perfektionistisk og jeg ville have det helt perfekt, derfor endte jeg med at købe wdtv live, og kører alt fra pc over den. Dit problem kan måske osse have noget at gøre med om din player bruger hardware accelerator, men i første omgang så lyt til det med hz som de andre skriver.

Spekulant

Okay. Jeg kan godt mærke at det bliver lidt anstrengende at jeg ikke bare forstår det, men så vidt jeg kan forstå er problemet hz. og gang fra pc til tv skærm.

Hvordan kan jeg så se på mit/min pc om hz bliver overført ordentligt? Altså hvordan 'sender jeg kildematerialet i de rigtige hz'?

- Hvis det er den generelle mening her fra brugerne at jeg spørger for mig og selv burde "sætte mig ind i tingene" så må i meget gerne linke mig til steder hvor man kan læse om den slags. Jeg har prøvet mange google søgninger, som f.eks. "fra hdmi til pc", og jeg finder intet : (

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Problemet med frekvensen er, at det afhænger af hvad du ser. BluRay film er optaget i 1080p24, dvs. de skal afspilles ved 24 Hz. DVD er gemt i 50 Hz hvis det er den europæiske region og 60 Hz hvis det er fra eks. USA. samme problematik gælder TV-serier fra hhv EU og USA. Som du måske kan gætte, så er det dermed lidt svært altid at få afviklet tingene ved den korrekte frekvens hvis man har mange forskellige typer medier liggende. Ydermere så er der en tendens til, at mange ripper deres BluRay film og nedskalerer dem til 720p hvorved de 24 Hz bliver omdannet til enten 50 Hz eller 60 Hz dvs. den hakkende fejl bliver hardcodet ind i filmen.

Jeg ville anbefale dig samme manøvre med at bruge en medieafspiller, som streamer fra din PC i stedet. Disse kan håndtere frekvensskiftet automatisk.

Spekulant

Torben Rasmussen skrev:
Jeg ville anbefale dig samme manøvre med at bruge en medieafspiller, som streamer fra din PC i stedet. Disse kan håndtere frekvensskiftet automatisk.

Den medieafspiller du tager om, er det et program på selve computeren som f.eks. windows media player, VLC-player eller er det en ekstern afspiller, som f.eks. en dvd. afspiller der har intet at gøre med computeren? Hvis det er et program på computeren, hvilket er så godt? Jeg kører mine film over VLC og den kan tydeligvis ikke finde ud det med Hz.

Bare for info så ser jeg oftest film, serier osv. i 720p

Entusiast

Han taler om en ekstern medieafspiller, altså en boks, som du sætter til tv'et. Den har noget at gøre med computeren, da du vil streame dine videofiler fra computeren til boksen. Du kan også vælge at overføre filerne til en ekstern HDD, og sætte HDD'en til boksen. Så skal du ikke bøvle med at trække kabel eller have en ustabil wi-fi forbindelse, selv om wi-fi egentlig er ok til de 720p filer, du bruger.

Ikke for at fornærme dig, men med dit niveau af viden, ville en løsning med en ekstern medieafspiller + ekstern HDD (2,5", så du kun skal bruge usb og ikke nogen strømadapter) være den bedste/nemmeste løsning.

Bare til info: jeg bruger selv VLC både hjemme og på arbejdspladsen og det har aldrig hakket så meget, som du skriver. Jo, det hakker lidt, hvis jeg afspiller film optaget i 24p med 60Hz, men det er minimalt og slet ikke på samme måde, som du beskriver.

Der må være noget galt et eller andet sted i din hardware-kæde.

Udskriv emne
Svar på emne Side 1 af 2 [ 25 indlæg ]
Gå til side - 1, 2 - Næste