Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#113146
Hej

Jeg har i går modtaget mit nye Sony KDL-55EX500. Super lækkert TV. Har fået sat det op og har tilsluttet min Mediecenter PC (via HDMI 1) og ungernes Wii (via component).

Problemet er når jeg vil se film fra enten harddisken (rippede dvdfilm eller egne optagelser) eller via en dvd-skive, så hakker billedet svagt med jævne mellemrum. Somom det lige rykker et par pixelrækker eller to til siden.

Billedet fejler intet når jeg ser almindeligt ditital TV (yousee) ej heller hvis jeg surfer på nettet via mediecenteren.

Wii'en fungerer også som den skal.

Er der nogen der har et bud på hvad det kan være. Et codec problem? En forkert indstilling på tv'et? eller noget andet?

På fornhåd tak.

Mvh Chris
Af ChrisJJ
#113155
Har lige testet med min XboX 360 i HDMI 1 porten. Der er der ingen problemer med afvikling af DVD film. Det køre super smooth.

Det må så ha' noget med Mediecenteren at gøre (heldigvis :p)

Jeg tester videre, men kom endelig med Jeres indput.
Af Simondog
#113162
Prøv at afinstallere alle tidligere codecs og installer VLC media player, den plejer at virke perfekt
Af bantam
#113170
Husk at refresh-raten (frametrate) på PC'en skal være 50[Hz] ved afspilning af DVD(PAL, R2) og 24[Hz] ved BD. 60[Hz] bruges til R1-DVD og sikkert mange downloadede serier.
Af ChrisJJ
#113205
Jeg har ændret ref. Rate til 24 Hz og så kører blurry smooth. Kan dog ikke få DVD playback til at køre smooth ved at skifte til 60 Hz. Tror jeg bliver nød til at geninstallere mitt mediecenter :((
Af bantam
#113206
DVD skal køre ved 50[Hz] - ikke 60[Hz].

60[Hz] anvendes ikke til R2 (f.eks. Danmark) DVD'er.
Af ChrisJJ
#113218
Nu har jeg styr på det. Det der undre mig er at jeg på mit gamle LG LB1R tv ikke skulle ind og ændre på noget når jeg skiftede mellem at se DVD og Blu-Ray. Det skal jeg nu på mit nye Sony tv. ;;)

Hvorfor? Der er jo ikke ændret andet en selve tv'et er skiftet. Det er jo ikke et stort problem, blot lidt irriterende :)
Af bantam
#113220
Et gæt kunne være, at LG-TV 'et havde en eller anden form for frame-interpolation eller judder-cancellation slået til.

Sony-TV plejer at have en lignende funktion (kan ikke huske navnet, men det er det, som mange LCD-TV-producenter kanlder 100Hz, 200Hz o.l. - men det slås på mange (alle?) Sony-TV fra i biograf-indstillingen - altså når man vælger biograf-indstillingen ved at trykke på den orange knap på remoten).
Af ChrisJJ
#113276
Så du mener at en deaktiverning af Tv'ets 100 Hz kan løse problemet med at skulle skifte mellem 24 og 50 Hz?

Det skal da prøves ;)
Af bantam
#113289
Det er da et forsøg værd... selvom det naturligvis kan indføre andre former for fænomener, som for mange er uønskede.

Ellers skal du have gang i noget software på PC'en der kan skifte framerate afh. af indholdet - men det kan jeg ikke umiddelbart hjælpe med.
Af ChrisJJ
#113405
Nå. Prøvede at deaktiverer 100 Hz motionflow på HDMI 1 - uden nogen virkning. HHhmmmm!

Tror jeg ender med at jeg køber en sony Blu-Ray afspiller. Kan se at man akn få en til ca. 1200 kr.

Tak for Jeres indput.
Af Minii
#113422
Prøv af afvikle med XMBC. Har samme fjernsyn, og bruger det som computerskærm også. (ex500 55.. ja.) Bruger selv XMBC, når jeg både ser dvd el. mkv filer. Billedet hakker kun, når min maskine laver andet end at afspille mine film. Blandt andet fordi det var/er en midlertidig løsning, indtil jeg gider sætte den ordentlig op.