Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af xenon
#9985
[quote="azrael"]Der er tale om bagprojektion, så skærmene bliver næppe *tyndere* end LCD, som igen er tykkere end plasma.

Billedkvalitetsmæssigt kan det godt blive ret godt, men netop bagprojektions-apparater har jeg personligt aldrig været så vild med. Jeg ser stadig SED som det store fremskridt.[/quote]

men der er jo lang tid til SED kommer på markedet - så vidt jeg har forstået
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10042
Hvis I falder over detaljer om hvordan disse laser-lyskilder laves, så må I meget gerne smide et link. Konventionelle halvlederlasere laves på III-V substrater såsom GaAs men det er et temmelig dyrt substrat, som næppe er anvendt til laser TV - og så er arsenik jo som bekendt ret giftigt. Derudover er grønne og blå lasere med høj effekt ikke just noget man bare hiver op af en høj hat, så det kunne være sjovt at se hvordan de egentlig gør.

Jeg kan se at de har adskillige patenter på f.eks. bølgelængdekonvertere, så det er muligt at de har en eller anden snedig metode til at gå fra rød til grøn og blå.
Af Rolfiboy
#10043
Med hensyn til røde laserdioder, er produktionen forholdsvist let og økonomisk og levetiden er da også på omkring til 5000-10000timer, men når det kommer til grønne og blå laser dioder(tror ikke engang at det er muligt at producere rene grønne laserdioder endnu, så bliver man nødt til at benytte sig af DPSS(Diode Pumped Solid state laser teknologi), som fylder en del mere og desuden også bruger en del mere strøm) så ved jeg at blå laserdioder, koster kassen omkring 15000-30000kr for en diode, prisen falder self med en produktions mængde, men dertil kommer så levetiden som ligger på max 2000timer.

Både grønne og blå lasere kan dog produceres i dag forholdsvis billigt, vi snakker om 5000-10000kr per stabilt modul med strømforsyning, ved hjælp af DPSS teknologi, hvor man lader en kraftig infrarød laserdiode(ikke særligt strømbesparende) pumpe et laser krystal og lader et andet krystal ændre bølgelængden så man når ned i det blå og grønne spektrum, problemet er bare at levetiden er max 5000 timer og de fylder også en smule mere og er meget lidt effektive, og kontra 15000timer eller mere ved et LCD, så skal der virkeligt ske noget af en teknologisk revolution inden for laser teknologi for at ønske tænkningen i den artikel bliver til virkelighed inden for næste år. Tror at til den tid at det bliver økonomisk muligt er LCD-LED tv meget svære at overgå rent kvalitets, billed mæssigt, økonomisk og evt også strømmæssigt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10045
Hvis du læser specifikationerne for Arasors laser enheder så er de specificerede til 50.000 timers levetid kontra 60.000 for LCD og plasma. Derudover har de næsten konstant output i de 50.000 timer, så du ikke skal døje med halveringstider, som det er tilfældet for LCD og plasma TV.

Jeg ledte ikke efter en forklaring på hvordan man laver lasere generelt (det har jeg selv gjort i renrum i over et år), men mere en detaljeret procesfølge for hvordan de fabrikerer halvlederkomponenterne. Halvlederlasere behøver jo ikke en ekstern pumpelaser for at fungere, så vi er nok ovre i noget SCH/kvantebrøn laser-værk. Men igen: normalt så laves lagstrukturen her med AlGaAs som ikke er så venligt ved mennesker eller dyr ;)

Hvis strømforbruget skal halveres i forhold til konventionelle TV som jo "kun" bruger 300W ved fuldt blus, så er det næppe eksternt pumpede lasere de benytter.
Af Tape Connection
#10046
xenon skrev:efter hvad jeg har kunnet læse skulle responstiden også ryge helt i bund med laser - det sammen med bedre farvegengivelse synes jeg da er et direkte modspil til OLED og SED
Det ændrer ikke på at det er en projektions-teknologi, og ikke en panel-teknologi, og dermed ikke kan sammenlignes direkte med LCD, Plasma, SED og OLED. Det er en ny type lyskilde der kan bruges med f.eks. DLP, LCD og LCOS/SXRD teknologi (DLP er dog mest oplagt, og dét der har været nævnt hidtil). Det er altså ikke et alternativ til SED eller plasma, men et alternativ til UHP, Xenon eller LED. Det nye er at Laser gør det muligt at fremstille en DLP-projektor uden farvehjul, hvilket giver nogle fordele, og at selve laser-teknologien har en række fordele, såsom lang levetid, stort farvespekter og høj lysstyrke. Fordele og ulemper ved den grundlæggende chip-teknologi kan laser ikke ændre på, og det er chippen og ikke laseren der afgør responstiden. DLP projektorer og bagprojektions-tv har i forvejen langt lavere responstid end LCD - men at det fremhæves som en fordel ved laser-tv, viser bare hvor meget journalister har forstand på hvad de snakker om.

Der tales om "dobbelt så skarpe billeder" - de mener formentligt at der er dobbelt så høj opløsning som på et typisk plasma, dvs. 1920x1080, men det er stadig ikke laser-teknologiens skyld. Det meget store farvespekter er rigtigt nok, men er ikke noget værd med nutidens TV-systemer (inkl. HDTV), det kræver en helt ny definition af tv-standarden, som ikke vil være bagud-kompatibelt (i modsætning til HDTV, der kan nedskaleres til PAL/NTSC uden de store sværdslag).

Laser bliver helt sikkert en kærkommen forbedring af projektions-teknologien, men det er og bliver projektion, med dertil hørende fordele og ulemper, at det skal udråbes til at være plasma-teknologiens banemand er sensations-journalistik af værste skuffe.
Af Tape Connection
#10047
Rolfiboy skrev: Både grønne og blå lasere kan dog produceres i dag forholdsvis billigt, vi snakker om 5000-10000kr per stabilt modul med strømforsyning, ved hjælp af DPSS teknologi, hvor man lader en kraftig infrarød laserdiode(ikke særligt strømbesparende) pumpe et laser krystal og lader et andet krystal ændre bølgelængden så man når ned i det blå og grønne spektrum, problemet er bare at levetiden er max 5000 timer og de fylder også en smule mere og er meget lidt effektive, og kontra 15000timer eller mere ved et LCD, så skal der virkeligt ske noget af en teknologisk revolution inden for laser teknologi for at ønske tænkningen i den artikel bliver til virkelighed inden for næste år. Tror at til den tid at det bliver økonomisk muligt er LCD-LED tv meget svære at overgå rent kvalitets, billed mæssigt, økonomisk og evt også strømmæssigt.
Det er ikke lige det du efterspørger, men der kan læses en smule her:
http://www.novalux.com/assets/downloads ... ection.pdf
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10054
Sådan som jeg læser konceptet, så vil der ikke være én lyskilde til hele panelet, men hver pixel vil drives med hver sin mini-laser. Laser-TV som DLP blev jo allerede forsøgt i de tidlige 80'ere uden succes.

Hvis dette ikke er tilfældet kan jeg ikke helt se hvorfor de lanceres som alternativer til mobile displays eller LCD TV.
Af Tape Connection
#10056
yakken skrev:Sådan som jeg læser konceptet, så vil der ikke være én lyskilde til hele panelet, men hver pixel vil drives med hver sin mini-laser.
Som jeg har forstået det er det et sted imellem - dvs. ikke én laser til hele panelet, men en stak - dog ikke én per pixel.

Der er en artikel af mere teknisk art her:
http://www.novalux.com/assets/downloads ... s_Apps.pdf

Jeg skal ikke påstå at jeg forstår alt hvad der står...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10057
VCSEL's emitterer i det lodrette plan (Novalux kalder deres egen version for en NECSEL). Af figurene hos Arasor ser det ud til at det er in-plane lasere, dvs. man ikke kan lave samme Bragg-grating struktur der giver en forstærkende effekt.

Som du kan se af figurene i artiklen så vil et 15 W output kræve 40 A og af samme grund undrede jeg mig over at Arasor kunne lave paneler med lavt strømforbrug idet en in-plane (eller edge emitting) laser har en lavere effektivitet end en VCSEL.

Min pointe fra før er dog uændret: Hvordan kan de påstås at være rettet imod bærbare enheder hvis de ikke er flade?
Brugeravatar
Af azrael
#10062
yakken skrev:Min pointe fra før er dog uændret: Hvordan kan de påstås at være rettet imod bærbare enheder hvis de ikke er flade?
Det står faktisk i de fleste artikler om nyheden, såsom her: "The technology is also being trialled in mobile phones, where it will be used to project images onto any surface..."

Som jeg forstår det, kan man holde sin mobiltelefon op mod en væg og så se et billede der.

Til gengæld har de helt forkert fat i, at "laser TVs will be half the weight and depth of plasma TVS". Det er jo (bag)projektion, og derfor vil apparaterne være tykkere end både plasma og LCD. Uden at gøre mig vildt klog på det skønner jeg på en dybde på ca. 30 cm. Hænge på væggen kan det vist ikke...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10068
Hvis bare vi kan blive enige. Jeg var under den antagelse at der var tale om noget nyt ift. det der blev forsøgt lanceret i 80erne, men det er der jo så åbenbart ikke. Ja, så vil det også være en projektor der er indbygget i telefonen til ekstern fremvisning.

Jeg har mistet interessen for teknologien allerede. DLP slår aldrig igennem på det danske marked - det løb er kørt for længe siden.
Brugeravatar
Af azrael
#10070
Så holdt din interesse længere end min. Den gik tabt så snart jeg læste om nyheden første gang... :)

Meeen, nu er der en masse andre teknologier og fremskridt, vi kan glæde os til, så helt galt går det vist ikke.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#10072
Som projector til en mobiltelefon kunne det være en sjov gadget, men ellers ville jeg aldrig overveje at købe det til noget som helst.