Diskuter og del erfaringer med danske såvel som udenlandske forhandlere.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lundh
#179053
Hej! :)

Jeg ønsker at købe et 55" ES8005, men er i tvivl hvad angår returret. Det hedder sig jo at varen skal være i samme stand som ved modtagelsen. Og uanset hvad, så er man jo nødt til at bryde noget emballage, for at få tv'et tændt, så man kan kontrollere det for backlight bleeding? Men bryder man emballagen, frafalder returretten vel?

Jeg overvejer stærkt at bestille hos Wupti, da sælgeren fra Elgiganten var meget uklar i spyttet hvad angår returret, hvis jeg skulle få et eksemplar der er hærget af omfattende backlight bleeding. Han ville kun garantere at jeg kunne få det byttet hvis jeg købte deres tillægsforsikring. (Hvilket jeg ikke er interesseret i.)

Håber der er nogen der kan hjælpe, eller evt. har været udsat for at måtte ombytte pga. backlight bleeding! :)


Mvh

William
Brugeravatar
Af edinger
#179055
Lundh skrev:Er der nogen, der har været udsat for at måtte ombytte pga. backlight bleeding!
Det kan jeg desværre forsikre dig for, at der er. Alt for mange.
Af Lundh
#179057
Jeg er godt klar over at det er et mindre lotteri, hvad angår backlight bleeding. Men så længe det er muligt at bytte, så burde det vel være muligt at få en god skærm til sidst, selvom det måske kræver "et par forsøg". Men jeg vil tilgengæld også være sikker på at man kan bytte inden jeg køber, da jeg ikke ville være tilfreds med at købe en 15k skærm, med fejl på.

Men i så fald, må der da være nogen der kan svare meget præcist? Om man kan pakke tv'et ud (bryde emballagen), slutte til og kontrollere, for så at bibeholde sin returret og kunne bytte hvis der er backlight bleeding! :)
Af jng
#179058
Lundh skrev:Jeg er godt klar over at det er et mindre lotteri, hvad angår backlight bleeding. Men så længe det er muligt at bytte, så burde det vel være muligt at få en god skærm til sidst, selvom det måske kræver "et par forsøg". Men jeg vil tilgengæld også være sikker på at man kan bytte inden jeg køber, da jeg ikke ville være tilfreds med at købe en 15k skærm, med fejl på.

Men i så fald, må der da være nogen der kan svare meget præcist? Om man kan pakke tv'et ud (bryde emballagen), slutte til og kontrollere, for så at bibeholde sin returret og kunne bytte hvis der er backlight bleeding! :)
Du kan gøre dig den beskedne ulejlighed at læse, hvilke returretregler fx elgiganten har. De er beskrevet, så også personer uden juridisk uddannelse kan forstå dem.
Af Lundh
#179059
Den beskedne ulejlighed har jeg nu gjort mig, men den besvarer stadig ikke mine tvivl. Der skelnes mellem at noget vareremballage [b]skal[/b] returneres i ubrudt stand, mens andre varer skal leveres tilbage i "væsentlig samme stand". Hvorvidt "væsentlig samme stand" så består i at jeg river plastikposer med kabler, skruer til samling, fjernbetjening og andet nødvendigt tilbehør til at afprøve tv'et op, eller kun lige må åbnet låget på kassen, for så at lukke kassen igen, er jo ikke entydigt defineret. Jeg har, som nævnt, også talt med en sælger i Elgiganten, der var ligeså ukonkret i sit svar. Derfor ville det være rart med lidt erfaringer fra folk der evt. har været i en lign. situation, da det her med "varens stand" tilsyneladende er op til rig fortolkning. (Personligt ville jeg da ikke føle at jeg havde købt et sprit nyt tv, hvis alle poserne med tilbehør var brudt op el.lign. Så ud fra det perspektiv, er vareren jo ikke længere i "samme stand".)
Af BrianH
#179068
Lundh skrev:Den beskedne ulejlighed har jeg nu gjort mig, men den besvarer stadig ikke mine tvivl. Der skelnes mellem at noget vareremballage skal returneres i ubrudt stand, mens andre varer skal leveres tilbage i "væsentlig samme stand". Hvorvidt "væsentlig samme stand" så består i at jeg river plastikposer med kabler, skruer til samling, fjernbetjening og andet nødvendigt tilbehør til at afprøve tv'et op, eller kun lige må åbnet låget på kassen, for så at lukke kassen igen, er jo ikke entydigt defineret. Jeg har, som nævnt, også talt med en sælger i Elgiganten, der var ligeså ukonkret i sit svar. Derfor ville det være rart med lidt erfaringer fra folk der evt. har været i en lign. situation, da det her med "varens stand" tilsyneladende er op til rig fortolkning. (Personligt ville jeg da ikke føle at jeg havde købt et sprit nyt tv, hvis alle poserne med tilbehør var brudt op el.lign. Så ud fra det perspektiv, er vareren jo ikke længere i "samme stand".)
..........

Der står ikke at nogle varer skal returneres i ubrudt emballage. Der står helt specifikt hvilke varer der skal returneres i ubrudt emballage.
Af JesperAndersen
#179071
- jeg ved ikke hvorfor Sælgeren i Elgiganten har været uklar i spyttet (kommission ??) - men kan fortælle at Elgigangen har een af de mest forbrugervenlige returregler; de tager, tilnærmelsesvis, alt retur ( med undtagelse af de klart definerede undtagelser, som fremgår på deres hj.side)

Jeg har købt mange ting i Elgiganten - men også returneret noget, bla. PC, TV o.a . Altsammen som havde været åbnet/brugt. Og alt sammen som blev returneret pænt indpakket i org. emballage. Og HVER GANG uden et løftet øjenbryn fra Elgigantens side, og hvor pengene blev refunderet pr. omgående.

- og lidt off-topic, jeg har aldrig kunne forstå den hetz som nogen fører omkring Elgigantens kundeservice - jeg synes at den er i top.
Af thg
#179081
Er der nogen der kan fortælle mig hvad backlight bleeding er/hvordan det lettest konstateres?
Brugeravatar
Af edinger
#179083
thg skrev:Er der nogen der kan fortælle mig hvad backlight bleeding er/hvordan det lettest konstateres?
Hvad skulle der være vundet ved bevidst at lede efter fejl, som ikke umiddelbart springer i øjnene?

Det er vel nærmest det modsatte af rationelt...?
Af thg
#179086
Ja hvis det er en kendt fejl på lige netop dette tv, syntes jeg da det kunne være rart at få et fejlfrit tv når nu man skal ud og bruge 15.000 kr.!
Brugeravatar
Af edinger
#179087
thg skrev:Ja hvis det er en kendt fejl på lige netop dette tv, syntes jeg da det kunne være rart at få et fejlfrit tv når nu man skal ud og bruge 15.000 kr.!
Igen:

Hvis du ikke er generet af det, hvorfor så opsøge problemerne?

Lykkelig uvidenhed er nogle gange netop dét. Lykkelig.
Af thg
#179089
Som amatør kan man jo kun følge de råd som "specialisterne" giver. Her på siden roses bl.a. Samsung ES8005 og har derfor tænkt mig at købe dette, for at opnå bedst mulig billede og så ville det jo være ærgeligt hvis jeg ikke opnår dette pga. backlight bleeding.

Kommer fra et ældre Philips tv så derfor vil ethvert nyt tv jo imponere med billedkvaliteten!
Af lgowner
#179096
thg skrev:Som amatør kan man jo kun følge de råd som "specialisterne" giver. Her på siden roses bl.a. Samsung ES8005 og har derfor tænkt mig at købe dette, for at opnå bedst mulig billede og så ville det jo være ærgeligt hvis jeg ikke opnår dette pga. backlight bleeding.
tror du skal forholde dig positivt til edinger's forslag. er du glad og lykkelig, og ikke ser problemet med din nye skærm så er du allerede tilfreds. Hvad du ikke ser kan ikke ødelægge noget, og mere perfekt end hvad du ser kan intet blive.

Der er dem som glædes over Philips og dem som mener det var dårligt, du er nok en af dem nu?

Lytter du for meget til alle nørderne i forums , så vil du altid ende med at tro en masse som måske slet ikke er aktuelt for dit syn på billed eller design og funktionalitet.

Så glæd dig over din nye skærm når den er valgt og forhold dig kritisk til andres synspunkt ift hvad du selv syntes.
Af JesperAndersen
#179100
thg skrev:Ja hvis det er en kendt fejl på lige netop dette tv, syntes jeg da det kunne være rart at få et fejlfrit tv når nu man skal ud og bruge 15.000 kr.!
Helt enig!!
Og hvad er et forum til, om man ikke kan spørge OG få svar. Oprigtig talt, så synes jeg at det er lidt en nedgørelse - omend det utvivlsomt er venligt ment -at svare "at hvis ikke at du ved hvad det betyder, vil vi ikke svare dig"

Backligt bleeding er at når du har et sort billed, så slipper der (hvidt) lys igennem, således at sort ikke fremtræder rent sort. En typisk ting v. LCD/LED teknikken. Nogle fabrikanter slipper bedre fra det end andre.....