Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#259720
Ofte når jeg kalder en menu frem eller slår over på tekst tv (i den ene side af skærmen), kan den ikke samtidig vise undertekster.

Er ikke altid. Har ikke styr på det, men mener ikke det er tilfældigt, men bestemte kanaler. Er dog her ikke sikker.

What ever. Hvem er skyld i dette? Tv'et eller udbyderen?

På forhånd tak.
#259743
Lyder som du har satboks, eller modtager tv via tvboks som lægger tekster på fra teksttv, så kan menu komme i vejen for teksttv, som egentlig burde være DVB tekster men som du siger de ødelægges af menu opslag.

Det er vist primært Viasat som stadig bruger TTV undertekster på parabolen, hvor de andre bruger DVB undertekster.
#259750
Måske skulle du nævne hvilke kanaler? Jeg mistænker stadig kanalerne for at være Viasat ejet, for det er vist kun dem som stadig bruger teksttv til undertekster, udover DR1 for hørehæmmede og anden kanal.
#259756
Nå på den måde. Misforstod det.

Har lige nu kun tjekket en enkelt. Måske nok, for det er DR3. Der er lige nu Sherlock Homes. Når jeg kalder en menu elelr tekst tv frem (i den ene side eller gennemsigtig), forsvinder teksten. Så det har i hvert fald ikke noget med Viasat at gøre.
#259760
@wiso
Du har ret, det er ikke kanalen, for DR3 udsender ikke tekster som skulle være en del af tekst tv, udover at tv altså kan fortolke DVB undertekster, og hvis det altså konflikter med teksttv, så er du jo tilbage til , tv som værende problemet.

Så må vi spørge endnu en gang, hvilket tv? Det er altid de gode gamle spørgsmål som virker :)
#259761
Normalt ville DVB undertekster i en tv boks være tv boksen som lægger dem på billede.

Nu har du DVBC tuner i tv, så her er det TV som modtager DVB underteksterne, og derfor er det TV som er årsagen til at dine undertekster er væk hvis Teksttv kaldes frem. Det er ikke fibia, de leverer bare et antenne dvbc signal, og har intet med producentens måde at vise billede på tv.

Så du kan nok konkludere, udskift tv og køb et nyt som virker.
#259766
Det er et fem år gammelt Samsung UE40ES6715.

"Ikke Fibia med tv'et".
Ok.

Har også planer om at skifte det ud. Har bare det problem jeg vil have et OLED. Og det jeg kan finde - 55" og derover - er alt for stort til mig (afstanden mellem tv og siddeplads taget i betragtning). Så derfor har jeg stadig mit "gamle" Samsung.
#259783
Det er standard for meget udstyr, at de ikke viser menuer og "valgfri" undertekster samtidigt - hardware kan formentlig kun håndtere et grafisk lag foruden selve tv-billedet...
#259785
miri skrev:Det er standard for meget udstyr, at de ikke viser menuer og "valgfri" undertekster samtidigt - hardware kan formentlig kun håndtere et grafisk lag foruden selve tv-billedet...
DVB undertekster er nok ikke valgfri på danske bokse, som man ser det på andre?

Og ja, Samsung skærme har nok som andre kun 2 grafiske lag at arbejde med, et til selve tv billede, og det andet til grafik som menu, undertekster . Jeg ville dog tro hvis tekster holdes i 1 lag/1bit, så kan de stadig vise andre lag uden at fjerne teksten. Måske er tekster flerfarvet med nuancer end de var engang og derfor kræver flere lag og igen, årsagen til de ikke bliver.

Måske skulle man prøve DR3 på DVBT og se hvad et LG tv gør når teksttv åbnes, nu skal knappen til teksttv så bare findes :)