Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#265462
For lige at følge op på al snakken om skift af video-frekvens, så talte vi med HDMI Forum på CES. De bekræftede, at flere elementer i HDMI 2.1 kan opdateres til nuværende chipsets, såfremt disse er fleksible nok. De nævnte bl.a. QMS og eARC som eksempler på ting, der kan opdateres til HDMI 2.0 produkter.

eARC er som bekendt udvidet båndbredde til lyd, så man bl.a. kan få lossless Atmos. QMS, eller Quick Media Switching, er den funktion, som gør, at der ikke opstår sorte blink, når der skiftes videofrekvens.

Man kan jo så krydse fingre for, at Apple TV 4K kan få nogle af disse ting.
Af itsbradley
#265466
Rasmus Larsen skrev:For lige at følge op på al snakken om skift af video-frekvens, så talte vi med HDMI Forum på CES. De bekræftede, at flere elementer i HDMI 2.1 kan opdateres til nuværende chipsets, såfremt disse er fleksible nok. De nævnte bl.a. QMS og eARC som eksempler på ting, der kan opdateres til HDMI 2.0 produkter.

eARC er som bekendt udvidet båndbredde til lyd, så man bl.a. kan få lossless Atmos. QMS, eller Quick Media Switching, er den funktion, som gør, at der ikke opstår sorte blink, når der skiftes videofrekvens.

Man kan jo så krydse fingre for, at Apple TV 4K kan få nogle af disse ting.
Tusen takk for informasjon. Dette var meget spennende. Særlig det aspektet om QMS, som vil være en gamechanger.

Vil det være tilstrekkelig at apple TVen og samsung tven oppdateres med dette? Og hva skjer med evt. medialink som er i midten?

Jeg har idag en lyngdorff TDAI 2170 forsterker, med hdmi 2.0ab bypass, i midten. Må denne også oppdateres for qms, eller er det tilstrekkelig at apple tv og tven støtter det?
Af Ludo
#265471
Rasmus Larsen skrev:For lige at følge op på al snakken om skift af video-frekvens, så talte vi med HDMI Forum på CES. De bekræftede, at flere elementer i HDMI 2.1 kan opdateres til nuværende chipsets, såfremt disse er fleksible nok. De nævnte bl.a. QMS og eARC som eksempler på ting, der kan opdateres til HDMI 2.0 produkter.

eARC er som bekendt udvidet båndbredde til lyd, så man bl.a. kan få lossless Atmos. QMS, eller Quick Media Switching, er den funktion, som gør, at der ikke opstår sorte blink, når der skiftes videofrekvens.

Man kan jo så krydse fingre for, at Apple TV 4K kan få nogle af disse ting.
Det er lige, hvad jeg håbede på at høre. Tak! Hold os gerne opdateret hvis Apple melder noget ud.
Af Ludo
#265926
Ved I, om nogen har spurgt Apple?

Hvis I har nogen mulighed for at spørge Apple, er der nok mange, der vil blive glade. QMS ville være meget rart at få med.

Jeg kunne forestille mig, at Apples udviklere har været klar over QMS-problemet, og at man har taget højde for det. Ellers skal de komme med en ny boks inden for et år efter sidste, hvilket de ikke har gjort tidligere, og næppe noget de havde tænkt sig, når de har kaldt boksen Apple TV 4K. Spørgsmålet er så, hvornår en update kommer.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#265927
Jeg tror ikke, at Apple vil kommentere. Vi må nok bare holde øje med hvad der gemmer sig i beta-udgaverne af tvOS.

Men nogen må aktivt have foreslået QMS, med planer om at implementere det. Det var så vidt jeg ved ikke med i første omgang da HDMI 2.1 blev vist frem.
Af Ludo
#265935
Lige et hurtigt spørgsmål:

Hvis sportsapps på Apple TV 4K en dag vælger at streame i 4K HDR og 60 fps, skal man så have HDMI 2.1, eller kan 2.0 klare det uden problemer?
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#265936
Det kan HDMI 2.0 håndtere. Det er, når man kommer ud over 4K60, at båndbredden i HDMI 2.1 bliver relevant.

Det er dog den detalje, at live-udsendelser i HDR med al sandsynlighed kommer til at bruge BBC's HLG (Hybrid Log Gamma) format. Der er fundet referencer til HLG i tvOS-koden, men det er vist ikke noget Apple understøtter officielt i dag.
  • 1
  • 27
  • 28
  • 29
  • 30
  • 31
  • 103