Til al snak om Apple TV - Apple's medieboks til tv-skærmen

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252396
Der er udgivet en tvOS 11 beta, som indeholder:
- Automatic light/dark appearance switching.
- Focus API improvements and custom sound support.
- Home Screen Sync.
- Layered image improvements.
- Mobile Device Management improvements.
- Network-based pairing and development support.
- New background modes and notification support.
- Right-to-left language support.
- Web Inspector support for TVMLKit apps

Så altså bl.a. notifikationer og automatisk skift imellem lys/mørk tilstand. Kan "Home Screen Sync." mon tolkes som synkronisering af flere Apple TV i hjemmet?

Apple vil fortælle mere onsdag aften dansk tid, hvor de har en "What's new in tvOS" præsentation på WWDC:
https://developer.apple.com/wwdc/schedule/#/
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252398
Jeg har forsøgt at skabe overblik over Airplay 2. Der er stadig begrænset teknisk dokumentation fra Apple, men de store træk er fremlagt.

Apple TV4 og HomePod bliver to af de første produkter med Airplay 2.

Jeg tror, at vi kommer til at høre meget mere om Airplay 2 og det vil ikke undre mig, hvis protokollen lægger grundlaget for trådløs surround på Apple TV. Det bliver vi nok klogere på til efteråret.

Artikel: Airplay 2: Multirum, Apple TV4, HomePod & danske højttaler-producenter

Jeg tror også, at HomePod kommer til at spille en meget større rolle ift. Apple TV. Med "Hey Siri" bliver det håndfri stemmestyring af hjemmet, hvilket givetvis også vil inkludere "Hey Siri, afspil House of Cards" - når Siri altså lærer dansk på Apple TV...
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252572
Apple var jo ikke meget for at fortælle om tvOS 11, men via tvOS 11 beta, de andre mindre præsentationer og folks erfaringer har vi samlet op på de foreløbige nyheder:

tvOS 11: Airplay 2, HEVC, mørk/lys auto-skift, skærm-synkronisering mm.

En fed detalje, som blev opdaget i nat, er at Airpods nu automatisk parres med Apple TV. De kan vælges fra topmenuen.

EDIT: Jeg har tilføjet yderligere nyheder i artiklen (se kommentarfeltet). Bl.a. 'Metal 2' der forbedrer spil.
Af jramskov
#252576
Det er cool nok at ATV4 også får HEVC support. Det peger kraftigt i retningen af at alt video fra dem snart vil være i det format.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#252577
Ja. Jeg spår, at det første selskab, der vil levere HEVC-komprimeret video til Apple TV4, bliver Apple selv. Mon ikke de bag facaden er ved at reencode filmkataloget i iTunes. 1080p HD på iTunes ser vel at mærke allerede rigtig godt ud i MPEG4, så det bliver spændende :)
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253267
Sådan installerer I tvOS 11 beta:

Hvis I ikke allerede er tilmeldt public beta, så kan det gøres her: https://beta.apple.com/sp/betaprogram/guide#tvos

Derefter springer I over på Apple TV, går ind i indstillingsmenuen, hvorefter punktet "Get Public Beta Updates" nederst kommer frem. Husk at Apple TV skal være logget ind på samme Apple ID, som I er tilmeldt til public beta med.

Som jeg også skrev andetsteds, så er jeg ved at suge betaen ned på Apple TV :)

Billede
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253289
Hermed mine første oplevelser med tvOS 11.

Da det er beta-software er det endnu ikke til publicering (meget kan jo nå at ændre sig endnu), så jeg skriver i stedet her i forum.

Udseende: tvOS ligner sig selv. Der er ny font visse steder, men ellers ingen synlige ændringer. App-store ligner også sig selv, selvom den har fået stor overhaling på iPhone/iPad med iOS 11 (som jeg også har installeret i dag).

Ydelse: beta’en hænger lidt i visse menuer. Vælger I at installere så genstart boksen efter installation. Særligt indstillingsmenuen hænger en del i det her umiddelbart efter opdateringen – det skal nok blive bedre med senere betaer. Det forlyder, at Telia TV ikke virker (har ikke abonnement til at prøve).

Billede
Airpods: Fra topmenuen kan man nu vælge Airpods. De kommer automatisk frem, når de er ude af etuiet. Jeg havde egentlig forventet, at kun de Airpods, der var parret til samme Apple ID, som Apple TV, kom frem, men det er alle Airpods i nærheden (vi har to par herhjemme). Til at starte med fik jeg ingen lyd ud, men en genstart af boksen fiksede det. Fra listen over lydoutput kan jeg således nu vælge at få lyd ud over tv’ets højttalere, mine B&O-højttalere og Airpods. Det er ret sejt, men her i betaen dog lidt buggy. Tilføjelsen af Airpods får ind i mellem mine B&O-højttalere til at forsvinde fra menuen og nogle gange viser indikatoren, at lyden går over tv’ets højttalere, selvom lyden er i Airpods. Det skal jo nok blive fikset.

Siri & universal søgning: Virker stadig ikke på dansk. Sidste år afslørede betaen, at svenskere og nordmænd fik Siri. Uden Siri virker universal-søgning heller ikke. Der er heller ingen ’TV’ app, når dansk Apple ID bruges. Man kan få den frem ved at skifte til amerikansk, men den er ubrugelig til danske tjenester.

Billede
Airplay 2: Pas... iOS 11 har godt og grundigt ødelagt Airplay-funktionalitet forud for udrulning af Airplay 2. Fra kontrolcenter har man nu kun Airplay Mirroring (som ikke virker). Fra f.eks. iTunes er der ingen Airplay-knap. Airplay-knappen i Netflix app’en virker ikke. Min telefon crashede lige før, da jeg prøvede at bruge Airplay. Der kommer en ny kontrolboks til Airplay på låsskærmen af iPhone/iPad, når man ser video, så man kan se, at der er lagt op til vidtrækkende ændringer. Jeg har ikke mulighed for at sende lyden i multirum endnu, da kun min Apple TV4 har Airplay 2 pt. Det er et gæt, men det virker som om, at Apple lægger op til at Airplay skal bruges lidt anderledes – måske via handoff-systemet?

Diverse:
- App-skifter på Apple TV åbner nu til den app man bruger (i stedet for den forrige). Det gør den langt hurtigere og mindre frustrerende at bruge.
- Der kan med iOS 11 placeres genvej til Remote-app’en i kontrolcenter på iPhone/iPad (se billede længere oppe)
- Apps kan opdatere indhold i baggrunden: Hos mig er det pt. Podcasts app’en og Agent A spillet.
- No idea ift. hvordan Home Screen Sync virker, da vi kun har 1 Apple TV I hjemmet, men Apple siger, at man kan synkronisere hjemmeskærmen på tværs af flere bokse.
- Nye luftfotos (screensavere): Ikke umiddelbart, med mindre Apple mener dem, som er tilføjet over de seneste par måneder (islandskaber, ørken, Burj Khalifa m.fl.)
- Ny Computers app: Jeg bruger aldrig app’en, så jeg kan ikke vurdere om den er opdateret, men herunder et billede, hvor podcasts hentes ovre fra iTunes på min Macbook :)

Billede
Stadig på to-do-listen:
- HEVC-dekodning: Jeg skal lige have smidt nogle krævende videofiler enkodet i HEVC mod boksen for at se hvordan den håndterer dem.
- Metal 2: Jeg ved ikke om nogen spil endnu bruger Metal 2, men det skulle jo hæve grafikken yderligere. Hvis I hører noget, så sig til.
- Notifikationer: Jeg er stadig ikke klar over, hvordan de præcis virker og til hvad, men det kunne da være rart at få notifikationer fra f.eks. Viaplay, når fodboldkampe starter.

Og til sidst er der denne her. Der er duplikater af opløsning/frekvens i video-menuen. Det er selvfølgelig en fejl i betaen, men den eneste grund til, at Apple ville pille ved disse videooutput-muligheder er for enten at tilføje 2160p eller for at tilføje andre frekvenser.

Billede
Af lunddal
#253290
- Der kan med iOS 11 placeres genvej til Remote-app’en i kontrolcenter på iPhone/iPad (se billede længere oppe)
Det er faktisk ikke en genvej til Remote app'en, men en selvstændig ATV remote. Du behøver ikke at have Remote app'en installeret.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#253308
lunddal skrev:
- Der kan med iOS 11 placeres genvej til Remote-app’en i kontrolcenter på iPhone/iPad (se billede længere oppe)
Det er faktisk ikke en genvej til Remote app'en, men en selvstændig ATV remote. Du behøver ikke at have Remote app'en installeret.
Du har naturligvis ret. Jeg kan for god ordens skyld inkludere dette screenshot.
IMG_2649.PNG
IMG_2649.PNG (1.53 MiB) Vist 9270 gange
  • 1
  • 32
  • 33
  • 34
  • 35
  • 36
  • 38