Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af MichaelEhlers
#261768
Hej.

Jeg er langt fra den store lyd-haj, så jeg håber på lidt hjælp.

Jeg så denne på Black Friday-tilbud:
https://www.elgiganten.dk/product/tv-ra ... ?scid=SEM6

Er den pengene værd ?

Jeg har i forvejen denne:
https://www.hifiengine.com/manual_libra ... e585.shtml

Da jeg går ud fra jeg ikke han høre 5,1-lyd med min nuværende forstærker, da der ikke er HDMI, vil jeg så ville med den på tilbud?

Hvor meget vil lyden blive opgraderet, tror i, hvis jeg skifter?

Mine højttalere er fra Infinity, 2 for, 2 bag og en center.


Håber i kan hjælpe.
Af Supergris
#261775
Det er en rigtig fin forstærker; nu har serien endda fået tilføjet muligheden for Atmos mm.

Du vil opnå en kæmpe forbedring, når du kører surround, da din gamle forstærker ikke kan afspille de digitale lydformater, så køb den og glæd dig til, endelig at kunne opleve, hvad egentlig surround vil sige, når de får hver deres diskrete signal...

Selvom din gamle forstærker ikke har HDMI, er den stadig i stand til at kunne spille 5.1, men kun "Pro Logic", som ikke når de digitale versioner (Dolby Digital og DTS, blot for at nævne de 2 mest udbredte) til sokkeholderne...
Senest rettet af Supergris 24. nov 2017, 17:35, rettet i alt 1 gang.
Af MichaelEhlers
#261776
Supergris skrev:Det er en rigtig fin forstærker, hvis du ikke påtænker Atmos, DTS:X mm.

Du vil opnå en kæmpe forbedring, når du kører surround, da din gamle forstærker ikke kan afspille de digitale lydformater, så køb den og glæd dig til, endelig at kunne opleve, hvad egentlig surround vil sige, når de får hver deres diskrete signal...
Tak for svar.

Jeg er ikke 100% klar over hvad Atmos og DTS:X er, men den jeg har nu, kan godt afspille DTS, men det kan jeg måske ikke, hvis jeg kun bruger disse phono-kabler?
Billed bag min forstærker:
https://www.dropbox.com/s/ye1tniisvut2a ... 9.jpg?dl=0

Jeg går også ud fra, at 7,2 betyder 2 subwoofer, men jeg har kun én (en gammel svend), men det er måske ligemeget?
Af Supergris
#261778
Atmos og DTS:X er de nye objektbaserede surroundformater, hvor der også kommer lyd fra loftet, så du får 3D-lyd, men det er stadig ikke særligt udbredt, og det er atdig begrænset med kildemateriale, der understøtter det.

Min fejl; det ser ud til, din gamle forstærker godt kan afspille Dolby Digital og DTS, men det kræver en afspiller med 5.1 analogt output, før det skal virke.
Hvis du blot sender et stereosignal ind, virker det ikke.

7.2, betyder at der er 2 udgange til subwoofere, men du behøver ikke benytte begge.

Når man benytter de nyeste objektbaserede formater, vil det typisk se sådan ud: 7.2.2, hvor de sidste tal angiver antal højtalere i en evt. Atmos-opstilling, hvor der kan bruges 2, men helst 4 højttalere, placeret i loftet, eller placeret så de kan reflektere op i loftet...

Det er blevet moderne at have tilslutning for mere end én subwoofer, da mange mener, det giver nogle lydmæssige fordele, og nemmere at få fordelt bassen, ved flere enheder, men de fleste anvender nok stadig "kun" én.
Faktisk kan du helt undvære en subwoofer, hvis dine fronthøjttalere er gode nok, da det såkaldte "LFE"-signal, så blot vil blive sendt ud i dem, men en subwoofer er jo lavet specielt til at kunne levere varen, når det drejer sig om de helt dybe toner, ved eksplosioner, skud og lignende, så mange mener ikke, den kan undværes.
Senest rettet af Supergris 24. nov 2017, 17:37, rettet i alt 1 gang.
Af MichaelEhlers
#261779
Jeg afspiller somregel film via en WDTV-live afspiller, som er koblet til forstærkeren med et jack-stik i afspilleren, og i forstærkeren en phono-kabel - stikket ser således ud:
https://imagescdn.juno.co.uk/full/IS296 ... 01-BIG.jpg

Hvis det tilkobles via HDMI, vil den måske automatisk afspille det bedste lydformat?

Jeg er ikke helt klar over, hvad jeg får for pengene i forhold til min nuværende forstærker, men jeg kommer også i tanke om, at min afspiller (WDTV) måske også skal skiftes... så mange penge har jeg trods alt heller ikke :)
Af Supergris
#261785
Du skal tilslutte din WD TV Live direkte til din nye forstærker med HDMI, så er der understøttelse af alle formater, og HD-versionerne, men ikke Atmos, DTS:X mm, som den Sony, du kigger på, jo heller ikke understøtter alligevel.

Husk at ændre lyd-outputtet på din WD TV Live under indstillinger...

Din forstærker vil, som du selv er inde på, selv detekte, hvilket signal, den får tilsendt, og sørge for at dekode det, og smide det ud i alle dine højttalere.

Din WD TV behøver du ikke skifte, hvis den kører som den skal.
Der kan være problemer med dem, hvis du kører med den seneste firmware, hvor den bliver meget ustabil, men det er der råd for, da du kan downgrade din firmware, så den lører stabilt igen.
Skandale, de ikke har ordnet det fra WDs side!

Hvis du ønsker at skifte, findes der mange billige og kompetente Android-bokse på markedet til få hundrede kroner, der fungerer rigtigt godt med KODI installeret...

Jeg kan GARANTERE dig, du vil blive glad for dit køb.
Jeg betragter den serie fra Sony, som et Best-Buy, og med den nyeste model, er der åbenbart tilføjet Atmos, DTS:X; specielt når den er nede i den pris!
Senest rettet af Supergris 24. nov 2017, 17:40, rettet i alt 2 gange.
Af MichaelEhlers
#261786
Hej igen.

Nu står der godt nok, at den nye forstærker understøtter Dolby Atmos og DTS:X, eller misforstår jeg?

Vil min WDTV live understøtte de lydformater der nu engang er på filmen?

Takker mange gange for din hjælp ?
Af Supergris
#261787
Det er en fejl på Elgigantens side!
Den understøtter IKKE Atmos mm., hvilket du også kan se, da den beskrives som en 7.2-forstærker.
Hvis den understøttede Atmos, ville den f.eks. hedde "7.2.2" , "7.2.4" eller evt. "7.1.4".
Din WD TV Live understøtter alle de gængse digitale lydformater, såsom: Dolby Digital, Dolby Digital Plus, DTS, Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio mm.

Husk, du skal sætte din lyd til "Pass-through" under HDMI på din WD TV Live, så vil din nye receiver selv finde ud af, hvad den modtager.

Der kan være problemer med "AAC", hvis du har nogle film, med lyd i dette format.

Der skal nogle gange rodes lidt med det, hvis du vil have 5.1, så du skal også huske at lege lidt med indstillingerne på din nye receiver.
Mange får enten ingen lyd eller kun stereo, men det kommer helt an på, hvilken afspiller, forstærker og hvilke indstillinger, man bruger; men altså kun et problem ved film, der indeholder et lydspor i AAC.

EDIT: Det ser ud til, Sony har tilføjet Atmos, DTS:X mm. i den nye model 1080.
Elgigantens beskrivelse, synes jeg, er meget mangelfuld.
Man opgiver åbenbart antallet af forstærkere og antallet af subwoofer-udgange, så må man selv bestemme, hvordan, man bruger disse.
Det ser ud til, den har 7 inbyggede forstærkere og dermed er i stand til, at trække et setup som f.eks. 5.2.2 eller 7.2; hvis du ønsker flere højttalere, skal der tilsluttes flere forstærkere, hvilket er meget almindeligt i denne prisklasse.

I dit tilfælde vil du umiddelbart kun benytte dig af de 5 forstærkere og én subwoofer-udgang, så du vil køre et traditionelt 5.1 setup, hvilket er fint for de fleste, specielt hvis sofaen er placeret op ad bagvæggen.

Jeg kender kun de tidlige modeller (1030, 1040, 1050, 1060 og 1070), som netop ikke havde disse formater, og var grunden til, mange fravalgte dem.

Efter disse er kommet til, er der absolut ingen grund til ikke at anbefale den, da du så også er så fremtidssikret, som man nu kan være!
Senest rettet af Supergris 24. nov 2017, 17:54, rettet i alt 9 gange.
Af MichaelEhlers
#261791
Nå ja, det har du selvfølgelig ret i ?

Lige lidt mere info omkring mit setup;

Jeg ser film med en 1080p projektor, og da den ikke er 4K, så vil billedkvaliteten vel ikke blive bedre, da projektor ‘kun’ er 1080p ?

Vil min WDTV live virkelig godt kunne trække lyden fuldt ud?
...den er jo en gammel enhed efterhånden, men den afspiller alt video jeg smider på den ?

Alt i alt, hvis man tager min nuværende forstærker i sammenligningen, vil jeg virkelig få en mega hørbar opgradering?

Igen, mange tak for hjælpen ?
Af Supergris
#261797
Jeg behøver vel ikke at gentage mig selv, og fortælle, at du vil opleve en KÆMPE opgradering i lyden?

Det er jo en forstærker du køber, så det har med lyden at gøre, så hvorfor du tror, det har indflydelse på din billedkvalitet, ved jeg ikke; dog kan det i nogle tilfælde, betale sig, at lade forstærkeren om, at opskalere dine film, der ikke er i 1080p, men det må du lade komme an på en prøve.

En kæmpe fordel, du får, når du kører med projektor, er, at du kan bruge din receiver som samlingspunkt for alle dine eksterne enheder, og så nøjes med ét HDMI-kabel fra receiver til projektor.

Din WD TV Live vil fuldt ud, kunne afspille alle gængse lydformater, bortset fra de allernyeste objektbaserede formater (Atmos, DTS:X mm.).
Af MichaelEhlers
#261799
Grunden til jeg nævnte billedkvaliteten er, at den ?måske? vil opskalere 1080p-signalet til 4K-format (hvis det kan lade sig gøre på en 1080p projektor).
...jeg prøvede nemlig engang for mange år siden, at opskalere en DVD-film (som er 480p hvis jeg husker rigtigt) til TV'et i stuen som er 1080p, og det så virkelig horribelt ud :)

Det med samlingspunkt for alle mine enheder, det har du helt ret i, det er et kæmpe plus.
...lige nu benytter jeg en billig HDMI-switch fra Ebay - den fungere dog fint.

Et tillægsspørgsmål:
Afspiller forstærkeren Atmos og DTS:X alligevel, selvom der står 7.2 ?
...ikke fordi jeg jeg skal have atmos eller noget, men den er vel mere fremtidssikret.

Takker for svar :)

Edit: det er først nu jeg har lagt mærke til at du har tilføjede mere tekst i dine posts - sorry.
Af Supergris
#261801
Ja, jeg måtte lige bore lidt mere i det, så det passer, det jeg siger! :)

De fleste receivere, har mulighed for, at lade signalet køre uberørt (Pass-through) gennem kredsløbet, eller benytte dens eventuelle indbyggede scaler, som i nogle tilfælde, kan være bedre end det afspilleren, tvét eller projektoren kan præstere.

Den eneste måde, at afgøre hvad der er bedst, er at prøve sig frem, og så lade øjnene afgøre.

Om det kan lade sig gøre, at opskalere alt til 4K, og så sende det videre til projektoren, der så vil nedskalere det, så det passer til opløsningen, ved jeg ikke, men jeg tvivler på, det vil give noget godt resultat.
Som regel, er det bedst, at behandle billedet så få gange som muligt...
Af MichaelEhlers
#261806
Ok, jeg takker virkelig mange gange for dine svar.
Jeg har netop bestilt den, og glæder mig meget til at afprøve den, når den ankommer :)
Af Supergris
#261807
Det lyder godt. Lad os endelig høre nærmere, når du har haft tid, til at lege lidt med den.

Spørg endelig, hvis du har flere spørgsmål...

God fornøjelse... :)