Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Brugeravatar
Af hans123
#233955
Selvfølgelig er det elektrisk tab ved alle samlinger og stik.

Og jo længere kabel af dårlig kvalitet og samlinger bliver der risiko for tab af billede.

Især ved høje opløsninger.

Men når der snakkes korte afstande mellem afspiller og tv bliver dette sjældent et problem.

Snakken om samlinger på tv kabel. Så er jeg sikker på at vejen fra Yousee til mig har flere samlinger en jeg har i huset.
#233958
Det er klart, at der tabes båndbredde jo længere kabel eller des flere samle-led du introducerer. Men hvis der er NOK båndbredde tilbage efter samlingen, så kan du også føre signalet frem uden at det forringes. Det handler om overhead. Hvis der ikke er båndbredde nok, så vil du begynde at få udfald eller måske plops i lyden, ligesom du får det på dit digitale antennesignal, hvis der er for svagt signal.
#233968
Ved digitale kabler er der ingen kvalitetstab, men signalet kan naturligvis blive så dårligt, at der forekommer udfald i signalet.
Dette kan til enhver tid fixes ved at forstærke signalet, uden nogen form for forringelser til følge...
Et digitalt signal bliver sendt i pakker, hvor der hver gang kvitteres for modtagelsen, så det kan til enhver tid føres tilbage til kilden...
Altså, det signal der sendes ud fra starten, er 100 % det samme, der bliver modtaget i den anden ende.
Med korrekt forstærkning undervejs, kan det i teorien sendes uendeligt langt!
Af Turbo
#233981
Supergris skrev:Ved digitale kabler er der ingen kvalitetstab, men signalet kan naturligvis blive så dårligt, at der forekommer udfald i signalet.
Dette kan til enhver tid fixes ved at forstærke signalet, uden nogen form for forringelser til følge...
Et digitalt signal bliver sendt i pakker, hvor der hver gang kvitteres for modtagelsen, så det kan til enhver tid føres tilbage til kilden...
Altså, det signal der sendes ud fra starten, er 100 % det samme, der bliver modtaget i den anden ende.
Med korrekt forstærkning undervejs, kan det i teorien sendes uendeligt langt!
Sorry men det meste er simpelthen forkert.

Digital-TV kvitteres der ikke for pakkerne, TV'et kan ikke sende svar via ant. stikket - det er f.eks. en TCP/IP protokol du taler om.

Digital kabler er der også tab i, jo længere jo mere - derfor sætter man forstærkere op under vejs. (tabet i lysleder er en hel del mindre, men det er ikke lysleder vi taler lige nu).
Du kan selv teste det. Tage et billigt/skod HDMI kabel 15-20 m. og se hvordan 4k 60 Hz ser ud i den anden enden kontra samme kabel i 1 m. Det har du aldrig prøvet for så ville du ikke skrive som du gør ;)

Hjælp trådstarteren det tror jeg han ville være glad for :)
#233987
Jeg snakker ikke om antennesignaler.
Du laver selv et eksempel med et HDMI kabel på 15-20 m., hvor vi er fuldstændig enige. Hvis signalet ikke er godt nok, kan det forstærkes, og vil være 100 % identisk med det signal, der ville komme gennem et kortere eller bedre kabell!
Kort fortalt, er der absolut ingen kvalitetstab ved at føre et HDMI-signal gennem passthrough på en receiver, hvilket var din påstand, jeg forsøgte at rette...
Af Turbo
#233991
Tror du der sendes svar pakker igennem et HDMI kabel som en TCP/IP protokol - hvis, så tager du fejl igen....

Lær ohms lov at kende samt få lidt mere kendskab til elektronik. Når du har lært dette vil du også vide at enhver samling giver tab ligesom lange kabler gør....

Er der ingen forstærker i passthrough vil der være et tab, The End...

"Om tabet er så stort så man vil kunne høre/se det er en anden diskussion."
Det var hvad jeg skrev!

Pas på du ikke lægger ord i munden på folk, du er MEGET tæt på at gøre det...
#234007
Er det en trussel?
Hvis det er, kan jeg da bare sende dig navn og adresse, så kan vi mødes nede på engen!
For ikke at lægge ord i munden på dig, bruger jeg dine egne: "Så er du også sikker på den bedste kvalitet af lyd og billede".

HDMI wiki citat: "No signal conversion is necessary, nor is there a loss of video quality when a DVI-to-HDMI adapter is used"

Ohms lov siger i øvrigt intet, med hensyn til kvalitet!
Jeg kan garantere, du ikke kan høre/se forskel, men du kan med garanti måle en forskel på styrken.
Jeg har på intet tidspunkt benægtet, der er et elektrisk tab, men hæfter mig ved, du mener, det kan give dårligere kvalitet at sende det gennem passthrough, hvilket det ikke gør!
Det vil være nøjagtigt det samme, som at sige, der er forskel på billed/lyd-kvaliteten, om du bruger et langt eller et kort kabel.
Faktisk har nogle receivere indbygget forstærker, så der kommer et stærkere signal ud end ind, men billed og lyd-kvaliteten bliver der ikke ændret på.
Hvorfor du blander antennesignaler ind i snakken, har jeg ingen anelse om.
Af Turbo
#234047
Supergris skrev:Er det en trussel?
Hvis det er, kan jeg da bare sende dig navn og adresse, så kan vi mødes nede på engen!
I guder, grow up - du er hermed blocked...