Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af janbau
#231494
Jeg skal ud og købe en ny Av-Receiver da jeg mangler Pre-out på min Onkyo 646. Da jeg har købt en Cambridge Audio effekt forstærker som har 2 indgange en med RCA og XLR ( Her har jeg en ældre Nad 1000 S Forforstærker ) tilsluttet.

Jeg vil så tilslutte en Av-Receiver til RCA indgangen, Min Cambridge har en omskifter som kan adskille de 2 indgange og derved kan jeg tilslutte 2 forforstærkere.

Valget står lige pt. imellem disse 4

http://hifi-freaks.dk/webshop//foraarsc ... -1889.html
Nr 1
Marantz SR6010 Sølv Kan køre som et 9.2 setup ved tilslutning af effektforstærker
Pris lige nu sølv kun 5899 kr. Sort 6499 kr.

Denne liger på min 1 Plads da jeg får meget for pengene. Jeg har dog aldrig haft Marantz og Denon surround receiver så kender ikke til dem. Har haft Sony Yamaha og sidst en Onkyo 646 som klart har været den bedste ren lyd i 2 kanals stereo og med Atmos i surround. Hvis de nye Onkyo TX-RZ800 ikke var så dyr havde den også været på listen .


https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... -receiver/
nr 2
Denon AVR-X3200W 7,2 Pris 5999 kr. Mangler 1 Phone indgang

Nr 3
Yamaha Yamaha 7.2 receiver RX-A850 Pris 5990 kr. Mangler Dts-X og ser ikke ud til en kan opdateres til det, Rx-A1050 kan derimod men er for dyr.

Har lige opdaget at Yamaha nye RX-V 81 Series 2016 modeller er ved at komme i handel hvor Yamaha RX-V781 er topmodelen. Pris ca 6300 kr. Den har pre-out og Atmos og Dts-X
Det er desværre et skridt ned i forhold til AVENTAGE Serien men er til gengæld rimelig prissat.
Kan se at AV-Connection har dem til salg.
http://www.av-connection.dk/?PGr=8959


Nr 4 men egentlig som nr 1 men det skyldes den høje pris.
Denon AVR-X4200W
https://www.hifiklubben.dk/tv-og-hjemme ... -receiver/

Har alt det jeg skal bruge og mere til. Dog er prisen stadig Høj 8999 kr. I forhold til Marantz Sr 6010. Kan jeg vente lidt kan jeg måske være heldig og finde en på Tilbudstorvet til en måske 7000 kr. så den står også høj på listen da jeg synes den er flottere end SR 6010 son jo også mangler et ordenligt Display

Kan faktisk få Marantz SR7010 til 9299 kr. som er topmodellen med 9 forstærkertrin men den er overkill til mit behov.

Hvad siger i om de forskellige forslag ? :)
Af Turbo
#231518
Af de 4 ville jeg nok tage Yamaha'en.

Det er rigtig mange år siden jeg har hørt Denon og Marantz, den gang var jeg ikke imponeret over nogle af dem. Hvordan de er i dag kan jeg ikke udtale mig om.

Jeg har som du selv ved en A840, jeg spiller en del vinyl på en Onkyo CP-1050 med Ortofon Super OM 30 pick-up - det spiller fantastisk på et sæt JBL ES100.
https://www.thakker.eu/en/pickup/ortofo ... ge/a-5113/ jeg har også købt en SH-4 Ortofon headshell til den hvor jeg har klippet og pudset ca. 6 mm af finger armen (den var ved at vælte med den lange finger arm (27 mm standard), hehe).
Af janbau
#231524
Jeg har som bekendt haft en Yamaha RX-V673 som jeg var ganske tilfreds med den blev så erstattet med en Onkyo 646 p.g.a. at jeg ville have Atmos og Dts-X . Onkyo en viste sig at lyde bedre da den er noget kraftigere end 673 den vandt faktisk ren lydmæssigt over Yamaha RX-V779RX-V779 i testen i lyd og billed som dog vandt testen overall.
Yamaha RX-A850 mangler desværre Dts-X elleres havde det blevet den, da den har en god pris og Phone indgang. Og er en god receiver som har vundet priser som RX-V779RX også har.

Yamaha RX-V781 er erstatningen for RX-V779RX som kunne være en muglighed. Den koster 6400 kr. nu den opfylder mit behov.

Tess lyd og billed
http://www.lydogbillede.dk/test/hjemmeb ... receivere/

Men Marantz SR6010 koster det samme og er kraftigere og muglighed for 9 kanaler og da jeg jo har en kraftig effekt forstærker som jeg jo bruger til lyd i ren stereo som er meget vigtig for mig , her er Marantz SR6010 et bedre valg .

Dens storebror SR7009 er testet er testet på lyd og billed med gode resultater og da SR 6010 er byget op i forstærker delen på samme måde så det ser lovende ud.
Synes dog at SR6010 mangler et Display har kun et lille Øje med få informationer så man skal bruge skærmen til information, så det er nok et minus .

Test lyd og billed

http://www.lydogbillede.dk/test/hjemmeb ... tz-sr7009/

Håber på nogle kommentarer fra nogle som kender til Marantz
Af janbau
#231610
Har været i Hifi klubben og sagt et Marantz er sat ned til 6500 kr. Og at
Denon AVR -X4200W stadig koster 8999 kr.

Da Både Denon og Marantz er meget ens sagde han faktisk at Marantz kunne være et godt valg , Synes faktisk at de er meget ærlige og altid giver god rådgivning.

Jeg synes dog at Denon ser bedst ud så vi snakkede prisfald på 4200 W som kommer men hvornår er ikke til at sige.

Så jeg ser lige tiden lidt an da en pris omkring 7500 kr. er en muglighed. De har stadig en del på lager og har ikke fået at vide hvornår de nye modeller kommer .
Af janbau
#231660
Til K 53
Jeg har altid gået op i lyd i Ren stereo og har lige pt. opgraderet mit setup ret kraftigt og gået op i High end udstyr . Har de seneste 10 - 15 kunnet nøjes med en Middel Av-Receiver senest en Onkyo 656 med Atmos . Mine nye DAlI OPTICON 6 er blevet spillet til på denne udmærkede Receiver prisen taget i betragtning det er den bedste receiver jeg har haft rent lydmæssigt især i ren Stereo og i surround god lyd den savner dog Pre-out da jeg ikke kan udnytte den samen med min nye Effekt forstærker da mine højtalere skulle fortjente en god forstærker noget man ikke får i en mellemklasse Av-Receiver . Og da jeg stadig går meget op i surround mangler jeg en ny Receiver.

Jeg kan helt klart sige at Dali Opticon 6 spiller rigtig godt. Opticon serien spiller genneralt rigtig godt som jeg klart kan anbefale jeg vil gå så langt til at sige at de kunne gå hen og blive Dali bedste serie af højtaler ever i denne prisklasse. Det er kun Opticon 1 man skal holde sig fra da diskanten ikke har samme opbygning og klang . Lyden starter ved Opticon 2
https://www.hifiklubben.dk/hifimagasine ... i-opticon/
Af janbau
#231662
ferrarimik skrev:Hvilke højtaler skal tilsluttes receiveren ?
Som front Dali Opticon 6

Center Kef Q 6
Som baghøjtalere har jeg den berømte Eltax monitor 3 som faktisk er en eftertragtet højtaler som har vundet priser .

Jeg skal dog nok have fundet 4 lofthøjtalere som er kønnere at se på .
Af ferrarimik
#231666
janbau skrev:
ferrarimik skrev:Hvilke højtaler skal tilsluttes receiveren ?
Som front Dali Opticon 6

Center Kef Q 6
Som baghøjtalere har jeg den berømte Eltax monitor 3 som faktisk er en eftertragtet højtaler som har vundet priser .

Jeg skal dog nok have fundet 4 lofthøjtalere som er kønnere at se på .
yamaha aventage receiver er super fede men skal man have DTS-X og Atmos i deres 1050 er du lidt låst til 5.1.2 eller kun 7.1 fordi den ikke har pre out til height channel
Af Turbo
#231667
Jan, jeg kan godt se du har betalt en del for dine højtalere - men med de specifikationer de har, vil jeg siger du har betalt alt for meget, der kunne du har fået noget der var en del bedre, sorry.

Jeg vil våge og påstå mine spiller en del bedre - JBL ES100, JBL ES250PW, Infinity c360 og Infinity beta 20 - jeg vil gætte på jeg har betalt ca. 2/3 af hvad du har betalt.

Nej, lyd er ikke individuelt - lyd er lige som et billede, det skal være naturligt.
For at få den lyd producenten ønsker, skal man have nogle højtalere der har en hel lige streg i frekvensområdet 20Hz-20kHz ;)
Af janbau
#231673
Nu ved du ikke hvad jeg har givet for højtalerne og har du hørt dem. Jeg var en af de første som fik dem i Hifi-Klubben så jeg fik dem til intropris. De er steget 1500 kr. stk. Så jeg har givet 4500 kr stk.
Jeg har haft Rubicon 6 til 12500 kr. stk. hjemme og den her serie lyder meget tæt på dem da de er lavet over samme teknologi. Jeg har selv haft JBL KEF som spillede godt men med Opticon har jeg aldrig haft bedre lyd . Min bedste vens kærste arbejder hos Dynaudio som har hørt dem og hun synes godt om lyden på dem .
De sagde i Hifi-Klubben i går at det er den højtaler de spiller på i butikken især efter jeg har spillet dem til , jeg havde et sæt med hjemme i 4 uger til test. Ser du på de anmeldelser som Opticon serien får fra Opticon 2 så er folk bare glade for dem. Den her serie kommer til at overgå Ikon serien
Af janbau
#231678
ferrarimik skrev:
janbau skrev:
ferrarimik skrev:Hvilke højtaler skal tilsluttes receiveren ?
Som front Dali Opticon 6

Center Kef Q 6
Som baghøjtalere har jeg den berømte Eltax monitor 3 som faktisk er en eftertragtet højtaler som har vundet priser .

Jeg skal dog nok have fundet 4 lofthøjtalere som er kønnere at se på .
yamaha aventage receiver er super fede men skal man have DTS-X og Atmos i deres 1050 er du lidt låst til 5.1.2 eller kun 7.1 fordi den ikke har pre out til height channel
Har haft Yamaha før hvis Aventage 850 kunne opdateres til Dts-x havde jeg købt den og prøvet den hjemme den kan fås til 5999 kr.
Yamaha RX-V781 som er serien lige under er lige kommet til salg men den koster lige så meget som Marantz SR6010 som er kraftigere opbygget og muglighed for 9 kanaler.
Kunne bare godt tænke mig og høre om nogle som har haft Marantz , som jo nu laves samme sted som Denon. Da de har samme ejere.
Yamaha aventage 1050 er da god men jeg vil ikke give små 9500 kr. for en 7 kanals
Af Turbo
#231694
ja, jeg har hørt Dali Opticon 6 - Ja, jeg har set folk er glade for dem og jeg forstår det ikke helt - ja, de er gode i mellem bas, mellem tone og diskant. Problemet er den dybe bas, det kan en 6,5" slet ikke håndterer, membranen er for lille til det.
Så handler det om hvor lige stregen er på frekvenskurven (dine 49Hz-32kHz) (mine 32Hz-40kHz) der har de begge en rimelig lige streg, altså ingen områder der falder eller stiger så det giver et hørebart fald eller boost. Kabinettet går vi ud fra er rimeligt dødt på dem begge.

Jeg har købt mine for 7-8 år siden - center 2,2k. Front under 4k pr. stk (de fås ikke mere, ES80 er den største i dag). Sub mener jeg var 3k (købte jeg ca. 1 år efter de andre) (den er ikke tændt altid da der er meget fin bas i front). Bag var lige under 1k pr. stk.

PS: Man skal ikke gå efter udsende hvis man vil have højtalere der spiller godt - det hænger meget sjældent sammen ;) (så du havde skrevet det tidligere ang. lofthøjtalere)
Af K83
#231712
High End synes jeg nu ikke lige man kan kalde de højttalere, højst mid-fi klassen. Egentlig high end når vi snakker højttalere starter vel omkring de 15-20.000 kroner stykket.

Men så længe du er glad for dem er det jo vigtigst :)