Debat af TV-lydsystemer, soundbarer, surround og Hi-Fi, når lydoplevelsen skal løftes

Redaktør: Moderatorer

Af humber
#218322
Da jeg overvejer købet af et sæt beolab 8002 har jeg et spørgsmål.

Jeg har ikke et B&O TV, hvilke gør at jeg skal have signal andet sted fra. Og hvis jeg kun har et tv til det skal jeg have en PRE-OUT enhed til det. Men hvad nu hvis jeg har en Beosound radio. Kan man så gå gennem den og så bruge dem på tv'et via radio'en ?? eller skal man ud i en PRE-OUT enhed uanset hvad.

Findes der tv med PRE-OUT indbygget ? ( som ikke er phonostik ) som jeg læser mig til ikke er optimalt.

På forhånd tak :)
Af Freivald
#218326
Hej, en god funktionel løsning kunne være at købe en brugt Bang & Olufsen Playmaker eller en BeoSound Essence, og forbinde dit tv via mini jack til phono. Derved vil dine højttalere tænde og slukke automatisk sammen med dit tv. Regulering af lydstyrken kan på Playmaker foregå med en Beo4, for Essence via den medfølgende runde Bluetooth remote eller en app.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218327
Dit B&O-anlæg vil godt kunne agere som pre-out til et sæt Beolab, hvis det altså er en model, som har Powerlink-udgange. Der findes også løsninger, som kan tage lyden fra en udgang på TV'et og så smide det gennem en converter og over i Beolab, men de kræver, at du kan volumenregulere udgangen på TV'et og det er der ikke rigtigt nogen TV der kan gøre på andet end hovedtelefon-udgangen. Hovedtelefon-udgangen på et TV er som regel ikke så super god til at smide over i en forstærker (som BL8002 jo er), da der ofte er noget støj i dem.
Af humber
#218328
Så som skrevet så er phono ikke den bedste løsning. Hvilke jeg godt regnet med.

Men så skal jeg bare have tjekket om radio har powerlink.

Forbinder jeg så bare tv'et til radio og vælger aux eller sådan på radio'en ? for så slipper jeg jo for en forstærker med PRE-OUT ik ?

Så er spørgsmålet så bare om jeg kan styre det hele fra éen fjernbetjening ( gerne b&o'en jo ). er usikker på om de kan programeres til andet. måske den nye ONE kan ?

Hvis jeg nu på et tidspunkt vil sætte en spillekonsol til skal jeg så helst have noget andet end beosound så ? eller kommer lyden ud på det jeg sætter til fjernsynet uanset hvad ?? håber det gir mening det jeg skrev :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218329
Du skal jo stadig have lyden over i anlægget et eller andet sted fra og jeg gætter på, at der ikke er optisk indgang på B&O-anlægget, så hvad havde du i tankerne hvis det ikke skal være fra hovedtelefon-udgangen?

På eks. et Beosound-anlæg vælger du blot AUX fra fjernbetjeningen og så vil den afspille dét der kommer ind af AUX-porten. Du skal så skrue op og ned med B&O's remote. Den nye One kan ikke programmeres. Hvis du vil fortsætte med at bruge B&O remoten, så kig på Lintronics løsning. Vi har anmeldt den for længe siden, men den er kommet i en ny version, som vi tester inden længe:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239202728

Alt hvad der kommer ind i TV'et vil jo få lyden ført op i TV og ud af den lydudgang du nu end vælger at bruge. Så din spillekonsol, vil også få smidt lyden ud den vej.
Af humber
#218331
Torben Rasmussen skrev:Du skal jo stadig have lyden over i anlægget et eller andet sted fra og jeg gætter på, at der ikke er optisk indgang på B&O-anlægget, så hvad havde du i tankerne hvis det ikke skal være fra hovedtelefon-udgangen?

Det er rigtig nok jo. Mig der ikke lige tænke mig helt om der :) Men på den måde slipper jeg for de skrætter og så tænder de automatisk

På eks. et Beosound-anlæg vælger du blot AUX fra fjernbetjeningen og så vil den afspille dét der kommer ind af AUX-porten. Du skal så skrue op og ned med B&O's remote. Den nye One kan ikke programmeres. Hvis du vil fortsætte med at bruge B&O remoten, så kig på Lintronics løsning. Vi har anmeldt den for længe siden, men den er kommet i en ny version, som vi tester inden længe:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1239202728

Det er et rigtig godt bud :)

Alt hvad der kommer ind i TV'et vil jo få lyden ført op i TV og ud af den lydudgang du nu end vælger at bruge. Så din spillekonsol, vil også få smidt lyden ud den vej.
Og så lige et sidste spørgsmål :) Kan se du selv har Beolab - hvad er du endt med at gøre hos dig selv ? For tænker lidt at jeg måske skulle købe en forstærker med PRE-OUT og så bruge beosound'en i mit køkken som radio bare.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218333
Jeg har faktisk solgt mine anlæg ( Beosound 9000 og Beosund 5) og kører rent Sonos + Beolab nu, så jeg har en Playbar til TV'et. Sonos har for meget forsinkelse på deres andre enheder til at de kan bruges sammen med et TV, så det har været den eneste måde at få det til at køre fornuftigt.

Alternativt, så skal man - som du skriver - finde en for-forstærker og så sætte sine højttalere til dér. Det giver en DEL mere frihed. Det behøver jo ikke være noget med et effekt-trin i, det kan godt være en forforstærker. Om det så ender med at koste det samme alligevel er en anden sag. Jeg ved ikke helt hvad priserne på en ren forforstærker ligger i ift. en billig surroundforstærker med pre-out.

Jeg vil dog til enhver tid anbefale brugen af Lintronics løsning som remote-system. Jeg har netop fået fat på en BeoRemote One, som skal bruges til test af deres nye boks (som ligner den gamle, blot med lidt flere features). Prisen er hamper, hvis man ikke har en remote i forvejen, men du har fuld kontrol over alt og du kan helt selv definere macro'er hvilket hurtigt bliver lidt for låst i eks. Logitech's systemer i min mening.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
#218350
Hej

En anden løsning kunne også være Beolab 14 som består af sub og 2-3eller 5 højtalere.

Det tilslutter du så tv'et og så har du lyd fra alle de enhedér som er tilsluttet i tv'et. Konsol- blu-ray mm. Og det spiller altså fedt og er samtidig udført rigtig lækkert og diskret

Her et link til test
http://www.recordere.dk/2013/11/test-bo ... -for-alle/

Nuværende prisliste
http://www.bremdal-radio.dk/media/42874 ... 062015.pdf
Af humber
#218365
humber skrev:
Torben Rasmussen skrev:Jeg har faktisk solgt mine anlæg ( Beosound 9000 og Beosund 5) og kører rent Sonos + Beolab nu, så jeg har en Playbar til TV'et. Sonos har for meget forsinkelse på deres andre enheder til at de kan bruges sammen med et TV, så det har været den eneste måde at få det til at køre fornuftigt.

køre du så beolab via sonos ?

Alternativt, så skal man - som du skriver - finde en for-forstærker og så sætte sine højttalere til dér. Det giver en DEL mere frihed. Det behøver jo ikke være noget med et effekt-trin i, det kan godt være en forforstærker. Om det så ender med at koste det samme alligevel er en anden sag. Jeg ved ikke helt hvad priserne på en ren forforstærker ligger i ift. en billig surroundforstærker med pre-out.

Ja det er nok den bedste ide - så kan beosound også fungere som radio på samme tid i køkken jo

Jeg vil dog til enhver tid anbefale brugen af Lintronics løsning som remote-system. Jeg har netop fået fat på en BeoRemote One, som skal bruges til test af deres nye boks (som ligner den gamle, blot med lidt flere features). Prisen er hamper, hvis man ikke har en remote i forvejen, men du har fuld kontrol over alt og du kan helt selv definere macro'er hvilket hurtigt bliver lidt for låst i eks. Logitech's systemer i min mening.
Hvad ligger den på i pris den nye lintronics
Af humber
#218368
rhino (DK) skrev:Hej

En anden løsning kunne også være Beolab 14 som består af sub og 2-3eller 5 højtalere.

Det tilslutter du så tv'et og så har du lyd fra alle de enhedér som er tilsluttet i tv'et. Konsol- blu-ray mm. Og det spiller altså fedt og er samtidig udført rigtig lækkert og diskret

Her et link til test
http://www.recordere.dk/2013/11/test-bo ... -for-alle/

Nuværende prisliste
http://www.bremdal-radio.dk/media/42874 ... 062015.pdf

tror jeg skal høre det først. Har du det der hjemme ??
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218370
Mine BL8000 sidder direkte i en Sonos Connect via et PowerLink->Phono kabel. Det fungerer perfekt og de tænder og slukker som de skal. Jeg havde førhen en Beosound 5 og som en test, så købte jeg en Connect bare for lige at tjekke om de kunne fungere nogenlunde ligesom Beosound 5. Jeg var lidt træt af, at det var besværligt, at finde nyt musik og hurtigt afspille numre fra eks. Wimp mv. på Beosound 5. Sonos var oppe og køre på under 10 minutter og fungerede fuldt ud ligeså godt som BS5, så den røg til salg samme dag.

Lintronics pris for boks plus de tilbehør der er nødvendigt for at virke med en Beo4/BeoRemote One ligger på ca. 3000 kr. inkl. moms. Dertil kommer udgiften til en eventuel fjernbetjening. Det er mange penge målt ift. eks. en Logitech fjernbetjening, men om det er FOR dyrt afhænger nok af hvor meget man holder af at bruge en Beo-remote. JEG mener det er pengene værd.

Der er af og til brugte modeller til salg rundt omkring til langt mindre, men det er typisk HW version 5.1, som ikke understøtter BeoRemote One. Hvis du kan nøjes med en Beo4 (med eller uden Navi-taster), så kan version 5.1 dog godt bruges - det er også den jeg selv bruger lige nu.
Af humber
#218376
Torben det lyder til jeg skal ud i noget afd det samme som dig..

Fjernbetejning har jeg så det er ikke et problem.

og så kan både BL'en og tv sidde i samme box og virker til begge ?

Og det med sonos lyder til at virker bedre end en beosound hvilke også ville passe mig perfekt da jeg så slipper for at lave et længer kabeltræk fra stuen til køkken.

Jeg vender nok tilbage når det er mere aktuelt, venter lige på at flytte først og så skal det laves det nye sted nemlig. :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
#218377
Lintronics boks er ikke en du forbinder noget til. Du kan ikke sætte TV og højttalere til den eller noget i den stil. Det er udelukkende en dims, der omformer et B&O IR-signal til den type signal dine enheder forstår. Dvs. hvis du har et Samsung-TV, så kan den omdanne Beo4 signalerne til et Samsung-signal, så du kan styre TV'et.

Du skal stadig have fat på eks. en forstærker til at styre lyden og sætte mellem TV og højttalere. Lintronic kan så styre forstærkeren ved at omdanne signalerne fra Beo4 til noget forstærkeren forstår.

Jeg vil anbefale dig, at du læser vores anmeldelse af den gamle boks, da den nye fungerer på præcis samme måde.