Debat af streamingtjenester, priser, indhold og kvalitet. F.eks. Netflix, HBO, TV2 Play, Viaplay, iTunes m.fl.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

#261537
Halløjsa.

Har søgt og fundet en smule på nettet, men ikke noget specielt "videnskabeligt". Har været meget farvet af en tydelig holdning allerede inden nogle få tests blev udført - Omkring kvalitetsforskelen mellem 3 typiske filmmedier i dag. Nemlig Streaming (Googl ePlay Film, Itunes, Netflix osv.), og så fysiske medier som Blu-ray og UHD-Blu-ray.

Jeg er med på at der ikke kan være mange holdninger til at UHD-Blu-ray giver bedste billede - Alene højere bitrate taler sit sprog her.
Men hvor meget bedre i praksis?
Og er et 4K HDR-stream bedre end en alm Blu-ray? osv.

Er det noget flatpanels måske en dag kunne finde på at grave ned i? Eller kender i til nogle lidt mere saglige test/resultater i kan linke til?

Jeg syntes ikke det er super interessant bare at kunne "måle" at noget er bedre. Mere interessant at se på den praktiske forskel - Altså om selve oplevelsen i praksis er forskellig, og hvor stor forskellen faktisk er, for den alm. men alligevel kritiske og kvalitets orienterede bruger.

Ovenstående skyldes at jeg er meget i tvivl om der skal investere i en UHD-Blu-ray afspiller + film (til et 65" OLED), eller ikke. Fysiske medier er sku bøvlede, så ønsker det ikke for en i praksis minimal forbedring over førnævnte streamingtjenester.

Takker for input på forhånd :-)
Af Vasen
#261539
Mine oplevelser er følgende: (Sony XE9005, Sony UBP-X800).

En "god" blu-ray ser i mine øjne bedre ud end 4K fra netflix (på nær når dette indhold er med HDR) Da der ikke er nogle alm blu-ray med HDR er det lidt svært at sammenligne , men alligevel.
4K HDR fra netflix ser ganske godt ud, men synes stadig at det er "fladt" at se på i forhold til UHD disks.
Selvom mange UHD film "kun" er 2K scaleret op til 4K , så kan man sagtens se at det originale kildemateriale har været af højere kvalitet end på alm blu-ray.

Og mht lyden, don't get me started :D Der er det KLASSER over på både alm blu-ray og UHD skiver. Streamet lyd suger simpelthen bare.
#261540
God pointe med lyden faktisk :-)
Den er sekundær for mit vedkommende, i forhold til billedet - Men har da en Yamaha ATMOS forstærker (dog begrænset i 5.1 setup), så helt uden interesse er det ikke :-)

Har du erfaringer med kvalitets forskel mellem Netflix og iTunes (på ATV4K)?
Af Vasen
#261557
Ingen erfaring med itunes, desværre. (ikke endnu, satser på en billig ATV 4k i aften/nat) Så kan det være jeg prøver en film eller to derfra , hvis jeg køber den. :)
#261562
Problemet med Netflix vs. iTunes er, at det meste 4K-indhold på Netflix er deres eget. En del af deres serier ser ud til at være skudt på et budget, hvor man måske ikke lige har så meget tid til oprensning af ISO-støj eller lignende, så mange af deres serier har ret meget støj i især mørke scener. På iTunes, så er det Hollywood-udgivelser du køber, og dem har Netflix stort set ingen af i 4K. Der er helt klart mere kompression i 4K på iTunes, og det er synligt hvis du sidder tæt på. Den ekstra detaljegrad 4K kan tilbyde udvaskes dermed en smule, så i flere tilfælde står BluRay'en skarpere fordi den ikke er komprimeret på samme måde.

Jeg har indtil nu været lidt for nærig til at købe samme film i iTunes, som jeg allerede har liggende på BluRay, men der skal nok arrangeres en lidt større artikel end blot en 1:1 sammenligning af en enkelt film, før det giver mening at sætte i værk her på siden.
#261578
Jeg synes godt jeg kan se forskel på UHD og så almindelig Bluray (B6 OLED), men det er kun lige noget jeg tænker over i starten af filmen - og sikkert også fordi jeg på forhånd forventer noget mere når jeg med bævrende hånd putter en UHD i drevet :-)

Min kone derimod har aldrig bemærket om det er bluray/UHD disk/streaming vi ser...

Jeg så Logan på UHD lånt på biblioteket, skiftede midtvejs til Bluray pga. ridse i UHD - og jo, der var forskel... men 55" på 3 meters afstand tager lidt af "wauw" effekten

Så min konklusion er at der er forskel, men det er ikke noget revolutionerende - der vel også en grænse for hvor godt det kan blive?

Men kunne være sjovt at få en test med alt fra dvd/bluray/UHD/Stream af samme film - måske endda med "almindelige" mennesker :-)
#261595
Hvad så med dette:
:-)
Er forskellen fra HD til UHD i iTunes, lige så stor som fra Bluray til UHD blu-ray?

Jeg fornemmer mange brugere herinde bruger bla. iTunes, så jeg fornemmer at i praksis skal man virkelig ville det, for at gå på de fysiske medier.
#261597
Den sammenligning ville måske endda være endnu sværere at lave, da filmene jo opgraderes til UHD i iTunes og ikke kan ændres uden at du ændrer opløsningen på output på boksen. Jeg har ikke overblik over hvordan det påvirker den generelle kvalitet, hvis du blot skifter output format.

Men sammenligningen er allerede lavet for UHD vs. iTunes 4K andre steder. Eks.
https://forums.macrumors.com/threads/fi ... y.2079272/
Af CSP
#261619
Problemet med Netflix vs. iTunes er, at det meste 4K-indhold på Netflix er deres eget. En del af deres serier ser ud til at være skudt på et budget, hvor man måske ikke lige har så meget tid til oprensning af ISO-støj eller lignende, så mange af deres serier har ret meget støj i især mørke scener.
Det er altså noget vrøvl, prøv at se serier som House of cards, Mindhunter, The Crown, Ozark eller den helt nye Godless - det er bestemt ikke production value Netflix går ned på, og "støj" i billedet i mørke scener, har intet med arbejdet i redigeringsrummet at gøre. De serier hvor der forekommer "Støj" i de mørke områder som f.eks. Marvel serierne og Stranger Things - er det et stilisk valg igennem filtre m.m. at det skal se sådan ud, enten for at give et mere råt look eller ramme en tidsånd (VHS filteret i Stranger Thins). Sidst men ikke mindst så kan støjen komme fra komprimering, men at tale om budget, ISO støj osv. er nonsens.

Ang. emnet omkring streaming vs. UHD bluray, så er min oplevelse at der er forskel, men den er minimal, og ikke noget der gør at jeg vil købe diske frem for bekvemmeligheden ved streaming.

Her er en video der viser hvor lidt forskel der egentlig er:
https://www.youtube.com/watch?v=WbKCZpQN72c
#261637
Synes ikke der er tvivl der er noget bedre billede på uhd skiver over en streaming.
Men især lyden er i en helt anden verden på skiver i forhold til div streaming og går man op i det som jeg er det kun skiver der er vejen frem da lyden i min verden er det halve af filmen
#261639
ZackGem skrev:Alene højere bitrate taler sit sprog her.
Men hvor meget bedre i praksis?
Dét er bestemt ikke noget man skal gå ud fra. Set i forhold til det store ekstra antal pixels, HDR, deep colour, osv., så er der mindre plads til rådighed på en UHD BD (især hvis man bruger en BD66, selvfølgelig!) end der er på en normal BD50 til Blu-ray. Også selvom vi antager at det nye komprimeringsformat er 50% mere effektivt.
#261642
Naiera skrev:
ZackGem skrev:Alene højere bitrate taler sit sprog her.
Men hvor meget bedre i praksis?
Dét er bestemt ikke noget man skal gå ud fra. Set i forhold til det store ekstra antal pixels, HDR, deep colour, osv., så er der mindre plads til rådighed på en UHD BD (især hvis man bruger en BD66, selvfølgelig!) end der er på en normal BD50 til Blu-ray. Også selvom vi antager at det nye komprimeringsformat er 50% mere effektivt.
Så må du da sammenlig BD25 som dårligste Blu-ray med dårligste UHD som er BD50 , ellers giver det jo ingen mening, eller taler du ikke bitrate men datarate nu? Så er forholdene jo stadig 25 vs 50 som laveste fællesnævner for de 2 formater, da indhold er forskelligt
og BD50 vs BD100. Så giver 50% på fysisk plads og 50% som der siges på komprimering, det er da en hel del mere.