Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Runee
#190701
Hejsa



Jeg har netop erhvervet mig et Samsung 51" F8505 Plasma tv.

Jeg er enormt glad for det - det har en del buzz, men det kan jeg godt abstrahere fra. Et andet problem jeg ser er ved 3D - og her har jeg et spørgsmål.

Jeg har ikke haft 3D tv før, så jeg ved ikke om jeg kan forvente det jeg ser - men jeg tvivler. Der sker det, og nu har jeg forsøgt med to film i 3D (Hobitten og Green Hornet) at en gang imellem sker der noget med farverne. Jeg kan ikke helt lure om det er noget brightness shift, gamma eller hvad, men det er især tydeligt i hudtoner, hvor TV'et lige løfter lysstyrken en tand, og eks. highlights i ansigt brænder en smule ud og måske bliver en anelse grønne. Skiftet varer i et par sekunder, så ryger det tilbage til naurlige farver. Det kan sagtens ske en 2-3 gange i løbet af 10-20 sekunder i samme scene (altså, det er ikke øjensynlig trigget af klip, store brightness skift i scenen eller noget men kan ske under en simpel dialog mellem 2 personer).


Det er kun i 3D jeg ser dette. Jeg har indstillet skærm profilen som flatpanels.dk test anmeldelse foreskriver for "film" profilen og slået alt hvad der hedder BD-wise fra på både TV og Samsung BluRay afspiller.

Der ér selvfølgelig også den mulighed at det er afspilleren, da den ligeledes er helt ny og jeg ikke har haft testet den på andre TV.

Jeg ved ikke om jeg bare er FOR kritisk eller sensitiv (jeg er fotograf og er vant til at være lidt kræsen med mine farver og har alt for nemt ved at spotte farvefejl).


Så spørgsmålet er: Er det noget jeg kan forvente fra Samsungs 3D system og må leve med, eller er det en fejl så det skal byttes (har et par dage tilbage af mine 14dages returret)
#190703
Det er brightness pops. F8505 har tidligere haft problemer med det også i 2d, men nogle af de nyere firmware-updates har fikset det / minimeret det gevaldigt i 2d. I teorien bør det nok også kunne fikses i 3d, men jeg tror ikke du skal regne med det.

Har selv lige bestilt tv'et, og eftersom jeg ikke er den store tilhænger af 3d, så er det ikke et problem for mig.

- Men der er selvfølgelig ikke noget der hindrer dig fra at kontakte samsung og gøre dem klar over problemet. Så kan det være de bliver lidt mere motiverede....
#190704
Hej Kronholm



Tak for svar. 3D er heller ikke et springende punkt for mig, så jeg kan sagtens leve med det. Jeg vil bare ikke have nyt grej der har en defekt, så ville bare være sikker :)

Som jeg læser det, får jeg intet ud af at bytte det - jeg ser slet ingen problemer på 2D (jeg er *vild* med billedekvaliteten iøvrigt), så jeg ser om ikke der dukker en firmware fix op på et tidspunkt, og ellers så er det bare sådan det er.

Tak for svar igen - og held og lykke med det nye TV :)

/Rune
#190729
Hej,

Godt set - det løser faktisk problemet. Desværre introducerer det et nyt - det giver super meget flimmer i highlights. Jeg er desværre sensitiv til plasma-flimmer (fravalgte vt60 af dén grund), så det er ulideligt at se på.
(jeg tror nu ikke det er decideret plasmaflimmer, men mere et sync problem med brillen, for det står fint og roligt uden brillen på (omend dobbelt selfølgelig :-) )