Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Haarup
#190661
Hej Flatpanels jeg har et LG tv med en 1080p skærm. LG's 3D teknologi er dog "kun" 1080i. Jeg forstår ikke helt hvordan dette hænger sammen. Jeg spillede fx PS3 igår som selvfølgelig er sat til at køre 1080p. Jeg kan ikke helt forstå hvad der sker når jeg aktiverer 3D på tvet når jeg har konsollen tændt. Den sender jo et 1080p billed til tv'et konstant og kan vel ikke aflæse at jeg har aktiveret 3D og bliver derfor ved med at sende 1080p i stedet for 1080i. Jeg trykkede også på info på fjernbetjeningen og vinduet viste ganske rigtigt at fjernsynet kørte med 1080p selvom 3D var aktiveret så dette burde ikke kunne lade sig gøre. Kan det være potentielt skadeligt for tv'et at playstationen ikke kan automatisk nedgradere opløsningen alt efter om 3D er aktiveret eller ej og derved "tvinger" tvet til at vise 1080p i 3D?

Jeg har dette tv http://www.lg.com/dk/tv/lg-42LA641V

Som man kan læse i 3D afsnittet "LG's egen patenterede 3D-teknologi giver den bedst tænkelige 3D-oplevelse uden flimmer. Se 3D iført LG's ergonomiske polariserede briller uden problemer med batterier. Understøtter Full HD 1080i."
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
#190664
Man kan godt kalde det 1080i, men i praksis modtager tv'et som du har opdaget 1080p. LGs passive 3D-teknologi er teknologisk rimelig lavpraktisk. Den fungerer blot ved, at hver anden pixellinje på fladskærmen polariseres i en bestemt retning, som så modpolariseres af 3D-brillerne.

Dermed falder detaljeniveauet i 3D i forhold til f.eks. de aktive 3D-systemer. LG håber på at kunne komme ud over dette fald i 3D-detaljegraden med 4K-skærme.
Af Haarup
#190666
Hej Rasmus tak for dit svar! Jeg skal lige være helt sikker på at jeg er med: Så selvom 3D teknologien i LG modellerne viser 1080i så kan de stadig godt håndtere at en konsol sender 1080p når 3D er tændt da deres 3D i teorien egentlig også er 1080p? Så der altså ikke noget skadeligt ved at aktivere 3D på tv'et selvom billedet er 1080p?