Debat om digitale tv-kanaler, HDTV og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signaler

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af KimSkat
#258210
Hej,
Min datters tv er pludselig begyndt at pixelere fra den ene dag til den anden. TVét har fungeret upåklageligt, og vi har ikke lavet nogen ændringer. (Samsung TV med digital tuner) TV-udbyder er Stofa. Min datter er bosat i Aalborg. Teknikker fra Stofa siger, at det er tvét som ikke er ok. Hos os i Fredericia har vi YouSee, og her står det kniv skarpt.

Mit spørgsmål: Kan en tv tuner gå i stykker på en given frekvens (den frekvens Stofa bruger), og stadig fungere på en anden frekvens (den frekvens YouSee bruger)? Tvét har kun en tuner.

mvh
Kim Skat
Af Beckham
#258223
Har i tjekket antennekablet? Havde nogle lignende problemer for nogle år tilbage...købte et nyt antennekabel og så kørte det igen.
Af KimSkat
#258234
Ja, iflg. teknikker fra Stofa er der fuld signal, og at det er "fejl på eget udstyr" Det er vi bare lidt uforstående overfor :-)
Af Beckham
#258235
Ok...så er den ikke nem...og det er en helt simpel forbindelse hvor der ikke er udstyr imellem antenne og tv?
Af ZackGem
#258236
Jeg tror de får så mange fejl og supportkald som er kunden der ikke har forstået det med ordentlige kabler, stik osv. at det er blevet en automatreaktion fra Stofas side af.

Jeg er selv AV-tekniker, og kan selv håndterer en loddekolbe og signalveje, og har haft Stofa i mange år. Men for ca. 1½ år siden begyndte vi også at få pixeleringer. Deres kørende teknikere var fine nok, og de fik altid justeret signalet så det virkede, men det holdt altid kun få dage, så var den gal igen.
Hver gang er der en total uvidende telefonsuporter i den anden ende, som kun kan et par enkelte standardsætninger - alle omkring at det kun er den enkelte kunde som har problemet, og at det virker "alle" andre steder, og at det må være ens eget udstyr (også på trods af at deres egne serviceteknikere kan se den er gal).
Så efter at have rodet med deres talentløse support i 6 måneder, skiftede jeg til Boxer. Ikke helt så god kvalitet - Men til gengæld klippe stabilt (har så også monteret en grotest meget for stor antenne - Men magter ikke at gå ned på den del) :-)

Så skal ikke udelukke dit TV fejler noget, men måske du kunne teste på et andet TV inden du gør andet - Kunne nemt være Stofa som havde problemet :-)
Af jng
#258244
Prøv at måle tv-signalets styrke og fejl direkte på tv-apparatet. Mål på forskellige kanaler, måleværdierne er afhængige af frekvensen...