14 sep 2011, 18:24
Ølogbrød skrev:For at skære dette nye format DVB-T2 ud i pap, så vil jeg lige give mulighederne, som jeg ser dem (ret mig hvis jeg er helt ude i hampen).Ja, lidt afhængigt af hvordan man komprimerer og hvor meget båndbredde, der dedikeres til hver kanal (som du også er inde på). Boxer er indtil videre stille omkring hvilke andre HD-kanaler der kommer, hvor mange der er tale om, og hvordan de komprimeres. Jeg kan se, at der tales lidt om at "udnytte båndbredden anderledes end i dag", hvilket måske kan signalere, at Boxer vil anvende statistisk multiplexing - altså deling af båndbredden mellem de forskellige HD-kanaler, så de tager hvad de har brug for fra hinanden. Det er ren spekulation herfra min side, men det er en mulighed.
DVB-T har en bitrate på ca. 24 Mbit/s.
DVB-T2 har en bitrate på ca. 40 Mbit/s.
Det giver på en DVB-T mux plads til ca. 8-10 SD tv programmer a ca. 3 Mbit/s.
Og på en DVB-T2 mux ca. 6 HD (720p) programmer a ca. 6,5 Mbit/s, eller 12 SD programmer.
Altså det mux som Boxer nu vil reservere til HD (720p) fra april næste år vil give seks tv programmer i DR-HD kvalitet.? Eller kan vi frygte at Boxer også reducerer kvaliteten, for at presse otte-ti NoHD programmer ind.?