Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Ølogbrød skrev:For at skære dette nye format DVB-T2 ud i pap, så vil jeg lige give mulighederne, som jeg ser dem (ret mig hvis jeg er helt ude i hampen).

DVB-T har en bitrate på ca. 24 Mbit/s.
DVB-T2 har en bitrate på ca. 40 Mbit/s.

Det giver på en DVB-T mux plads til ca. 8-10 SD tv programmer a ca. 3 Mbit/s.

Og på en DVB-T2 mux ca. 6 HD (720p) programmer a ca. 6,5 Mbit/s, eller 12 SD programmer.

Altså det mux som Boxer nu vil reservere til HD (720p) fra april næste år vil give seks tv programmer i DR-HD kvalitet.? Eller kan vi frygte at Boxer også reducerer kvaliteten, for at presse otte-ti NoHD programmer ind.?

;;)
Ja, lidt afhængigt af hvordan man komprimerer og hvor meget båndbredde, der dedikeres til hver kanal (som du også er inde på). Boxer er indtil videre stille omkring hvilke andre HD-kanaler der kommer, hvor mange der er tale om, og hvordan de komprimeres. Jeg kan se, at der tales lidt om at "udnytte båndbredden anderledes end i dag", hvilket måske kan signalere, at Boxer vil anvende statistisk multiplexing - altså deling af båndbredden mellem de forskellige HD-kanaler, så de tager hvad de har brug for fra hinanden. Det er ren spekulation herfra min side, men det er en mulighed.
Af reslfj
Ølogbrød skrev: (ret mig hvis jeg er helt ude i hampen).

DVB-T har en bitrate på ca. 24 Mbit/s.
DVB-T2 har en bitrate på ca. 40 Mbit/s.
Dine tal er fra UK, hvor man ikke som vi anvender SFN. I Danmark (Sverige) er tallene egentligt
DVB-T har en bitrate på ca. 19.91 Mbit/s. 64-QAM 8k GI=1/4 CR=2/3
DVB-T2 har en bitrate på ca. 36.5 Mbit/s. 256-QAM 32ke GI=1/16 CR=2/3

Boxer sparer lidt på fejretningen i sine muxer - da Boxer kun afkræves 97% dækning - og kan derfor sende lidt mindre robuste signaler.
DVB-T har hos Boxer en bitrate på ca. 22.39 Mbit/s 64-QAM 8k GI=1/4 CR=3/4

Det er muligt, at Boxer også vil forsøge med et svagere DVB-T2 signal for at øge bitraten, men det er nu lidt tvivlsomt - synes jeg. Boxer sender med 36.5 Mbit/s på mux6 i det meste af Sverige

I UK sender man pt 4 HD kanaler i 40.2 Mbit/s og forventer med nyeste udstyr at kunne sende 5 HD kanaler fra 2012. Husk at der skal fradrages bitrate til lyd og til signalering før man kan stat-muxe videoen.
Rasmus Larsen skrev:... Jeg kan se, at der tales lidt om at "udnytte båndbredden anderledes end i dag", hvilket måske kan signalere, at Boxer vil anvende statistisk multiplexing - altså deling af båndbredden mellem de forskellige HD-kanaler, så de tager hvad de har brug for fra hinanden. Det er ren spekulation herfra min side, men det er en mulighed.
Nu anvendes allerede stat-muxing for at opnå den eksisterende ret lave bitrate. Der er sket en udvikling - jeg betvivler blot alligevel, at man kan presse 30 SD kanaler ind i to 22.39 Mbit/s muxer på nogen god måde.

Lars :)